Kurittomuuden liike: kognitiivis-ruumiillisia hankaumia ja esteettisiä merkityksellistymiä teoksessa Core
Mäkelä, Maria (2022)
Mäkelä, Maria
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
tanssi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346101
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022061346101
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni jäsentää tanssijan kannalta tanssiesityksen sekoittunutta ja monimerkityksistä luonnetta. Emmi Vennan koreografioima Core oli TADaCin (Theatre Academy Dance Collective) taiteellinen opinnäytetyö, joka sai ensi-iltansa 19.2.2021 Zodiakin Stagella. Teos toimii ajatuksiani jäsentävänä tutkimusalustana, jonka avulla tanssijantyöllinen kokemuksellisuus ja tanssimista horjuttavat hiertymät asettuvat
tarkasteluni alle ja tulevat sanallistetuiksi. Avaan opinnäytetyössäni näistä hiertymisistä kummunneita taiteellisen työskentelyn ongelmakohtia. Lisäksi esittelen vaihtoehtoisia ajattelu- ja toimintamalleja sekä työkaluja, jotka nousivat Coressa tanssimisen ratkomiseni keskiöön.
Kurittomuuden teema kuroo yhteen sisäisestä tanssimisen kokemuksellisuudesta ja ulkoisista ”häiriötekijöistä” avautunutta dialektiikkaa. Käsittelen kurittomuutta tekemistä mahdollistavana liikkeenä, tiedonlähteenä ja informaationa. Niitä tarkastelemalla voin suhteuttaa tekemistäni häiritseviä haamuja – ulkopuolisia tai sisäistettyjä tekemisen taustalla kummittelevia ajatuksia tai oletuksia – tanssimiseni toisin tekemisten pohjaksi. Kurittomuus strategiana ja ajatusmallina pyrkii toimimaan vapauttavana ja todellisuuden jännitteisyyttä avaavana mekanismina, jonka avulla lopulta tanssimisen monimuotoisuus, minuuden moneuden teemat, nautinnollisuus, ja tutkivasta ihmettelystä juurtuva ilo tanssissani mahdollistuu. Myös kestävyyden ja toimijuuden teemat nojautuvat näitä ajatuksiani vasten ja saavat niistä avaimia
tanssimista tukevia työskentelytapoja pohtiessani.
Johdannossa avaan kirjallisen työni taustoja ja esittelen Coren tutkimusalustaista luonnetta. Lisäksi kuvailen työni kuljetusta ja rakennetta pääpiirteittäin lukemiskokemuksen helpottamiseksi. Työni rakentuu teoksen esittämisen kokemuksellisuutta ja eri scorejen rakentuvuutta kuvaavista, esittelyluontoisista teksteistä sekä niiden tapahtumista analysoivista jäsentelyistä. Ensimmäinen Coren käsittelyluku tanssilattiaaloitus toimii työtäni taustoittavana pohjana. Tarkastelen siinä esitystilannetta ja sen luonnetta sekä minuuskäsitysten ja tanssin välitilaisen
olemuksen määrittelyn avulla pyrin avaamaan ajatteluani tanssin välimaastoisesta tapahtumisesta esiintyjäntyön luonteena. Esittelen myös ajatuksiani työskentelyäni häiritsevien haamujen kanssa työskentelemisestä, ja työkaluja niiden kanssa työskentelemisen mahdollistamiseen ja ”karkoitukseen”.
Käsittelyluvussa kasaudun jalkojeni päälle tuon esiin tanssin tekemisen vauhdikkuudessa esiinnousseita vakiintuneita tekemisen ja reagoinnin tapoja omassa tanssissani, ja esittelen itsen jekuttamisen tapoja näiden maneerien rikkomiseksi. Tarkastelen lisäksi eleisyyksiä ja hahmoisuutta omaa tanssia ruokkivina ja sitä hiertävinä voimina. Pohdin flown eli liikkeen virtauksen määrittelyä ja esteettistä toteutumista sekä pohdin käsitteen uudelleenmäärittelyn mahdollisuutta tanssijan työtä tukevana työkaluna.
Kolmannessa Coren käsittelyluvussa koneistossa olen edelleen pohdin mekaanisuutta ja puristeisessa vauhdissa tanssimisen laatuja ja mielekkyyttä. Hahmottelen konemaisuuden ja mekaanisuuden suggestiivista tilaa, ja sen näennäisen ehdottomaan liikekieltä määärittävään olemukseen vaihtoehtoisia, eläväisempiä ja hengittävämpiä liikkumisen tapoja. Seuraavan luvun rinnakkaisten maailmojen bilekeitto kurottuu kohti jaetumpaa ja yhteisen tanssimisen tilaa, jossa esiintyviä yhdessä tanssimiseen pyrkimisestä syntyviä hankauksia pyrin analysoimaan.
Viimeinen luku matinea: tanssiesitysleikki käsittelee leikin ehtoja ja mahdollisuuksia vakavuuden ja paineisuuden tuntemusten vastapainoina. Parodisuus ja nautinnollisuus mahdollisina esiin loitsittavina työkaluina toimivat siinä tekemistä keventävinä laatuina. Työn lopuksi kokoan yhteen ajatuksiani ja pohdin tanssin työn luonnetta suhteessa työni teemoihin ja tekstissäni avaamaani ajatteluun.
tarkasteluni alle ja tulevat sanallistetuiksi. Avaan opinnäytetyössäni näistä hiertymisistä kummunneita taiteellisen työskentelyn ongelmakohtia. Lisäksi esittelen vaihtoehtoisia ajattelu- ja toimintamalleja sekä työkaluja, jotka nousivat Coressa tanssimisen ratkomiseni keskiöön.
Kurittomuuden teema kuroo yhteen sisäisestä tanssimisen kokemuksellisuudesta ja ulkoisista ”häiriötekijöistä” avautunutta dialektiikkaa. Käsittelen kurittomuutta tekemistä mahdollistavana liikkeenä, tiedonlähteenä ja informaationa. Niitä tarkastelemalla voin suhteuttaa tekemistäni häiritseviä haamuja – ulkopuolisia tai sisäistettyjä tekemisen taustalla kummittelevia ajatuksia tai oletuksia – tanssimiseni toisin tekemisten pohjaksi. Kurittomuus strategiana ja ajatusmallina pyrkii toimimaan vapauttavana ja todellisuuden jännitteisyyttä avaavana mekanismina, jonka avulla lopulta tanssimisen monimuotoisuus, minuuden moneuden teemat, nautinnollisuus, ja tutkivasta ihmettelystä juurtuva ilo tanssissani mahdollistuu. Myös kestävyyden ja toimijuuden teemat nojautuvat näitä ajatuksiani vasten ja saavat niistä avaimia
tanssimista tukevia työskentelytapoja pohtiessani.
Johdannossa avaan kirjallisen työni taustoja ja esittelen Coren tutkimusalustaista luonnetta. Lisäksi kuvailen työni kuljetusta ja rakennetta pääpiirteittäin lukemiskokemuksen helpottamiseksi. Työni rakentuu teoksen esittämisen kokemuksellisuutta ja eri scorejen rakentuvuutta kuvaavista, esittelyluontoisista teksteistä sekä niiden tapahtumista analysoivista jäsentelyistä. Ensimmäinen Coren käsittelyluku tanssilattiaaloitus toimii työtäni taustoittavana pohjana. Tarkastelen siinä esitystilannetta ja sen luonnetta sekä minuuskäsitysten ja tanssin välitilaisen
olemuksen määrittelyn avulla pyrin avaamaan ajatteluani tanssin välimaastoisesta tapahtumisesta esiintyjäntyön luonteena. Esittelen myös ajatuksiani työskentelyäni häiritsevien haamujen kanssa työskentelemisestä, ja työkaluja niiden kanssa työskentelemisen mahdollistamiseen ja ”karkoitukseen”.
Käsittelyluvussa kasaudun jalkojeni päälle tuon esiin tanssin tekemisen vauhdikkuudessa esiinnousseita vakiintuneita tekemisen ja reagoinnin tapoja omassa tanssissani, ja esittelen itsen jekuttamisen tapoja näiden maneerien rikkomiseksi. Tarkastelen lisäksi eleisyyksiä ja hahmoisuutta omaa tanssia ruokkivina ja sitä hiertävinä voimina. Pohdin flown eli liikkeen virtauksen määrittelyä ja esteettistä toteutumista sekä pohdin käsitteen uudelleenmäärittelyn mahdollisuutta tanssijan työtä tukevana työkaluna.
Kolmannessa Coren käsittelyluvussa koneistossa olen edelleen pohdin mekaanisuutta ja puristeisessa vauhdissa tanssimisen laatuja ja mielekkyyttä. Hahmottelen konemaisuuden ja mekaanisuuden suggestiivista tilaa, ja sen näennäisen ehdottomaan liikekieltä määärittävään olemukseen vaihtoehtoisia, eläväisempiä ja hengittävämpiä liikkumisen tapoja. Seuraavan luvun rinnakkaisten maailmojen bilekeitto kurottuu kohti jaetumpaa ja yhteisen tanssimisen tilaa, jossa esiintyviä yhdessä tanssimiseen pyrkimisestä syntyviä hankauksia pyrin analysoimaan.
Viimeinen luku matinea: tanssiesitysleikki käsittelee leikin ehtoja ja mahdollisuuksia vakavuuden ja paineisuuden tuntemusten vastapainoina. Parodisuus ja nautinnollisuus mahdollisina esiin loitsittavina työkaluina toimivat siinä tekemistä keventävinä laatuina. Työn lopuksi kokoan yhteen ajatuksiani ja pohdin tanssin työn luonnetta suhteessa työni teemoihin ja tekstissäni avaamaani ajatteluun.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1487]