Näkökulmia tanssitaiteen historiaan ja nykypäivään
Toimittaja(t)
Monni, Kirsi
Laakso, Riikka
Järvinen, Hanna
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
2242-6507
978-952-353-061-4
verkkosivusto
Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 75
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-061-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-061-4
Verkkojulkaisu:
https://disco.teak.fi/tanssin-historia/Sisällysluettelo
Johdanto taidetanssin historiallisiin kerrostumiin ja nykypäivään --
1 Taidetanssin syntykertomuksia --
Tanssi ja rituaalit / Jukka O. Miettinen --
Antiikin taidetanssiajattelun avaamista – tanssi ammattina / Manna Satama --
Tanssiva kuoro antiikin kreikkalaisessa draamassa / Manna Satama & Vesa Vahtikari --
Antiikin merkitys taidetanssissa / Hanna Järvinen --
2 Baletin ylisukupolvinen jatkumo --
Baletin kulttuurihistoriaa – eurooppalaisen taidetanssin viisisataa vuotta / Hanna Järvinen --
William Forsythen postdraamallinen baletti ja koreografiset installaatiot / Mikael Aaltonen --
Orientalismi baletissa / Hanna Järvinen --
Orientalismin pitkä historia / Jukka O. Miettinen --
Kevätuhri / Hanna Järvinen --
3 Tanssin modernismien ilmenemismuotoja --
Tanssin modernismien kehitysvaiheita 1900-luvulta alkaen / Riikka Laakso --
Hellerau ja transnationaalinen moderni tanssi / Johanna Laakkonen --
Afrodiasporinen ja panafrikkalainen moderni tanssi / Hanna Väätäinen --
Merce Cunningham – 65 vuotta koreografian uudelleenajattelua ja taiteenalojen yhteiseloa / Riikka Laakso --
4 Tanssin postmodernismi (1960–1970) --
Postmoderni spektri – tanssin uusia avauksia ja radikaaleja uudelleen määrittelyjä 1960-luvulla / Kirsi Monni --
Yhteisöllisyys afrodiasporisessa taidetanssissa / Hanna Väätäinen --
Yvonne Rainer ja koreografisten konventioiden kyseenalaistaminen / Riikka Laakso --
Trisha Brown – koreografia järjestelmänä, joka saa tanssin tapahtumaan / Riikka Laakso --
Buton esteettinen vallankumous ja vaikutus länsimaiseen taidetanssiin / Anna Thuring --
Kontakti-improvisaation historiasta ja tunnusmerkeistä / Mirva Mäkinen --
Mielikuvatyöskentely uuden tanssin tekniikoiden pohjana / Riitta Pasanen-Willberg --
5 Eurooppalaisia tanssitaiteen uudistajia 1980-luvulla --
Pina Bausch – Tanssiteatterin historiatietoinen ja radikaali uudistaja / Liisa Pentti --
Anna Teresa De Keersmaeker – eurooppalaisen taidetanssin minimalisti / Liisa Pentti --
DV8 Dance Theatre esimerkkinä normi- ja yhteiskuntakriittisestä tanssiteatterista / Aino Kukkonen --
6 Nykytanssin tarttumapintoja --
Katsaus nykytanssin moninaisuuteen 1990-luvulta lähtien / Kirsi Monni --
Havainnon kehollinen harjoittaminen tanssin lähtökohtana – Deborah Hay / Kirsi Monni --
Musta aistiherkkyys – nykytanssi ja Afrikan diaspora / Thomas F. DeFrantz --
Koreografian diskursiiviset käytännöt – Jérôme Bel, Vera Mantero, Xavier Le Roy / Kirsi Monni --
La Ribot – kehollisia dialogeja / Riikka Laakso --
Tanssikentän ableismi ja vammaiset tanssijat / Hanna Väätäinen --
Tanssielokuva – tanssin ja liikkuvan kuvan liitto / Hanna Pajala-Assefa --
Tanssitaide ja internetin aika – mitä on tanssin uusi estetiikka? / Ari Tenhula --
Tanssi ja teknologia – medioitujen kehojen uudet näyttämöt / Hanna Pajala-Assefa --
Taiteilija, tutkija ja kirjoittamisen haaste / Simo Kellokumpu.
1 Taidetanssin syntykertomuksia --
Tanssi ja rituaalit / Jukka O. Miettinen --
Antiikin taidetanssiajattelun avaamista – tanssi ammattina / Manna Satama --
Tanssiva kuoro antiikin kreikkalaisessa draamassa / Manna Satama & Vesa Vahtikari --
Antiikin merkitys taidetanssissa / Hanna Järvinen --
2 Baletin ylisukupolvinen jatkumo --
Baletin kulttuurihistoriaa – eurooppalaisen taidetanssin viisisataa vuotta / Hanna Järvinen --
William Forsythen postdraamallinen baletti ja koreografiset installaatiot / Mikael Aaltonen --
Orientalismi baletissa / Hanna Järvinen --
Orientalismin pitkä historia / Jukka O. Miettinen --
Kevätuhri / Hanna Järvinen --
3 Tanssin modernismien ilmenemismuotoja --
Tanssin modernismien kehitysvaiheita 1900-luvulta alkaen / Riikka Laakso --
Hellerau ja transnationaalinen moderni tanssi / Johanna Laakkonen --
Afrodiasporinen ja panafrikkalainen moderni tanssi / Hanna Väätäinen --
Merce Cunningham – 65 vuotta koreografian uudelleenajattelua ja taiteenalojen yhteiseloa / Riikka Laakso --
4 Tanssin postmodernismi (1960–1970) --
Postmoderni spektri – tanssin uusia avauksia ja radikaaleja uudelleen määrittelyjä 1960-luvulla / Kirsi Monni --
Yhteisöllisyys afrodiasporisessa taidetanssissa / Hanna Väätäinen --
Yvonne Rainer ja koreografisten konventioiden kyseenalaistaminen / Riikka Laakso --
Trisha Brown – koreografia järjestelmänä, joka saa tanssin tapahtumaan / Riikka Laakso --
Buton esteettinen vallankumous ja vaikutus länsimaiseen taidetanssiin / Anna Thuring --
Kontakti-improvisaation historiasta ja tunnusmerkeistä / Mirva Mäkinen --
Mielikuvatyöskentely uuden tanssin tekniikoiden pohjana / Riitta Pasanen-Willberg --
5 Eurooppalaisia tanssitaiteen uudistajia 1980-luvulla --
Pina Bausch – Tanssiteatterin historiatietoinen ja radikaali uudistaja / Liisa Pentti --
Anna Teresa De Keersmaeker – eurooppalaisen taidetanssin minimalisti / Liisa Pentti --
DV8 Dance Theatre esimerkkinä normi- ja yhteiskuntakriittisestä tanssiteatterista / Aino Kukkonen --
6 Nykytanssin tarttumapintoja --
Katsaus nykytanssin moninaisuuteen 1990-luvulta lähtien / Kirsi Monni --
Havainnon kehollinen harjoittaminen tanssin lähtökohtana – Deborah Hay / Kirsi Monni --
Musta aistiherkkyys – nykytanssi ja Afrikan diaspora / Thomas F. DeFrantz --
Koreografian diskursiiviset käytännöt – Jérôme Bel, Vera Mantero, Xavier Le Roy / Kirsi Monni --
La Ribot – kehollisia dialogeja / Riikka Laakso --
Tanssikentän ableismi ja vammaiset tanssijat / Hanna Väätäinen --
Tanssielokuva – tanssin ja liikkuvan kuvan liitto / Hanna Pajala-Assefa --
Tanssitaide ja internetin aika – mitä on tanssin uusi estetiikka? / Ari Tenhula --
Tanssi ja teknologia – medioitujen kehojen uudet näyttämöt / Hanna Pajala-Assefa --
Taiteilija, tutkija ja kirjoittamisen haaste / Simo Kellokumpu.
Tiivistelmä
Kirja on ensimmäinen suomenkielinen kokoava esitys länsimaisen esittävän taidetanssin historiallisista kehityslinjoista ja pääpiirteistä. Se on lähestyttävä yleisteos, joka kuvailee, esittää ja analysoi taidetanssia 2020-luvun näkökulmista.
Kirja on suomenkieliselle yleisölle tarkoitettu ja täkäläisistä lähtökohdista kirjoitettu. Kirjan tekeminen lähti liikkeelle käytännön tarpeesta ajankohtaiseen yleisesitykseen. Olemme järjestäneet sen kronologisesti, koska maailman kompleksisuuden rinnalla tunnistamme tarpeen jäsentää tanssin historiaa niin, että taiteilijoita ja tekijöitä tarkastellaan suhteessa oman aikakautensa viitekehyksiin ja ilmiöihin. Kronologisesta jäsennyksestä huolimatta teosta ei ole tarkoitettu välttämättä luettavaksi alusta loppuun, vaan artikkelit risteävät sisäisten viitteiden ja jaettujen teemojen kautta. Sähköisen muodon etuna on paitsi joustava navigointi, myös mahdollisuus täydentää teosta tulevina vuosina, esimerkiksi vielä puuttuvilla artikkeleilla 1990- ja 2000-luvun tärkeistä ilmiöistä.
Kirjan tarkoitus on lähestyä historiaa tästä ajasta käsin: lukea kaanonia uudelleen, miettiä, mikä menneessä resonoi juuri nyt ja nostaa esiin myös aiemmin poissuljettuja historioita ja vähälle huomiolle jääneitä tekijöitä.
Olemme tietoisia siitä, että 2020-luvulla tarvitaan Eurooppa-keskeisen, miltei yksinomaan valkoisia tekijöitä ja normatiivisia ruumiita korostavan historian kyseenalaistamista. Tässä kehityksessä olemme vasta alkumetreillä.
Toivomme, että kirja rikastaa käsityksiä ja laajentaa ymmärrystä tanssitaiteesta – siitä, miten tanssi on eri aikoina ollut monipuolisesti taiteellisen ajattelun, kokeilun ja kehityksen alue ja aina suhteessa kulttuuriseen ympäristöönsä.
Kirja on suomenkieliselle yleisölle tarkoitettu ja täkäläisistä lähtökohdista kirjoitettu. Kirjan tekeminen lähti liikkeelle käytännön tarpeesta ajankohtaiseen yleisesitykseen. Olemme järjestäneet sen kronologisesti, koska maailman kompleksisuuden rinnalla tunnistamme tarpeen jäsentää tanssin historiaa niin, että taiteilijoita ja tekijöitä tarkastellaan suhteessa oman aikakautensa viitekehyksiin ja ilmiöihin. Kronologisesta jäsennyksestä huolimatta teosta ei ole tarkoitettu välttämättä luettavaksi alusta loppuun, vaan artikkelit risteävät sisäisten viitteiden ja jaettujen teemojen kautta. Sähköisen muodon etuna on paitsi joustava navigointi, myös mahdollisuus täydentää teosta tulevina vuosina, esimerkiksi vielä puuttuvilla artikkeleilla 1990- ja 2000-luvun tärkeistä ilmiöistä.
Kirjan tarkoitus on lähestyä historiaa tästä ajasta käsin: lukea kaanonia uudelleen, miettiä, mikä menneessä resonoi juuri nyt ja nostaa esiin myös aiemmin poissuljettuja historioita ja vähälle huomiolle jääneitä tekijöitä.
Olemme tietoisia siitä, että 2020-luvulla tarvitaan Eurooppa-keskeisen, miltei yksinomaan valkoisia tekijöitä ja normatiivisia ruumiita korostavan historian kyseenalaistamista. Tässä kehityksessä olemme vasta alkumetreillä.
Toivomme, että kirja rikastaa käsityksiä ja laajentaa ymmärrystä tanssitaiteesta – siitä, miten tanssi on eri aikoina ollut monipuolisesti taiteellisen ajattelun, kokeilun ja kehityksen alue ja aina suhteessa kulttuuriseen ympäristöönsä.