”Musiikki ja media kulkee mun mielestä maailmassa sillei käsi kädessä” : tapaustutkimus musiikillisesta mediakasvatuksesta lukiolaisten näkökulmasta
Mäntynen, Saarni (2022)
Mäntynen, Saarni
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2022
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566848
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566848
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen lukiolaisten kokemuksia ja näkemyksiä musiikinopetuksen ja mediakasvatuksen yhdistämisestä. Tämä tutkimus tuo musiikkikasvatuksen
näkökulman mediakasvatuksen tutkimukseen. Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Minkälaisia kokemuksia työpajoihin osallistuneilla lukiolaisilla on musiikinopetuksen ja mediakasvatuksen yhdistämisestä?
2. Minkälaisia näkemyksiä työpajoihin osallistuneilla lukiolaisilla on siitä, miten
musiikinopetus voisi kehittää heidän medialukutaitoaan?
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus toteutettiin eräässä lukiossa,
jossa pidin ennen tutkimushaastatteluja kaksi musiikilliseen mediakasvatukseen keskittyvää työpajaa. Tutkimusaineisto koostui neljästä ryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 23 opiskelijaa.
Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys keskittyy mediakasvatuksen ja monilukutaidon aikaisempaan tutkimukseen sekä laaja-alaisen osaamisen käsitteen avaamiseen.
Tutkimukseni perusteella lukiolaisilla oli ennen työpajoihin osallistumista verrattain
vähän kokemuksia musiikillisesta mediakasvatuksesta. Työpajoista muodostuneen
kokonaisuuden opiskelijat kokivat positiivisena ja opettavaisena. Kokemukset
musiikinopetuksen ja mediakasvatuksen yhdistämisestä keskittyivät tekemällä oppimiseen sekä median kriittiseen tarkasteluun.
Nuorten näkemyksenä oli, että musiikillinen mediakasvatus voisi parantaa heidän
kykyään tulkita audiovisuaalista mediaa ja että musiikilla voi viestiä ja vaikuttaa
median kautta. Lisäksi musiikin käsittely median muotona ja mediaesitysten tuottaminen nähtiin mediakasvatusta ja musiikinopetusta yhdistäviksi opetuksen sisällöiksi. Yksi tutkimukseni havainnoista onkin, että median tarkastelu osana musiikinopetusta on nuorten mukaan mielekästä ja medialukutaitoa kehittävää.
näkökulman mediakasvatuksen tutkimukseen. Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Minkälaisia kokemuksia työpajoihin osallistuneilla lukiolaisilla on musiikinopetuksen ja mediakasvatuksen yhdistämisestä?
2. Minkälaisia näkemyksiä työpajoihin osallistuneilla lukiolaisilla on siitä, miten
musiikinopetus voisi kehittää heidän medialukutaitoaan?
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus toteutettiin eräässä lukiossa,
jossa pidin ennen tutkimushaastatteluja kaksi musiikilliseen mediakasvatukseen keskittyvää työpajaa. Tutkimusaineisto koostui neljästä ryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä 23 opiskelijaa.
Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys keskittyy mediakasvatuksen ja monilukutaidon aikaisempaan tutkimukseen sekä laaja-alaisen osaamisen käsitteen avaamiseen.
Tutkimukseni perusteella lukiolaisilla oli ennen työpajoihin osallistumista verrattain
vähän kokemuksia musiikillisesta mediakasvatuksesta. Työpajoista muodostuneen
kokonaisuuden opiskelijat kokivat positiivisena ja opettavaisena. Kokemukset
musiikinopetuksen ja mediakasvatuksen yhdistämisestä keskittyivät tekemällä oppimiseen sekä median kriittiseen tarkasteluun.
Nuorten näkemyksenä oli, että musiikillinen mediakasvatus voisi parantaa heidän
kykyään tulkita audiovisuaalista mediaa ja että musiikilla voi viestiä ja vaikuttaa
median kautta. Lisäksi musiikin käsittely median muotona ja mediaesitysten tuottaminen nähtiin mediakasvatusta ja musiikinopetusta yhdistäviksi opetuksen sisällöiksi. Yksi tutkimukseni havainnoista onkin, että median tarkastelu osana musiikinopetusta on nuorten mukaan mielekästä ja medialukutaitoa kehittävää.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1549]