Säilöt
Manninen, Sara (2022)
Manninen, Sara
2022
Maisterin opinnäytetyö
taidegrafiikka
Kuvaus
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni muodostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osasta. Taiteellinen osa oli esillä Kuvan Kevät 2022 -maisterinäyttelyssä 7.5. – 5.6.2022 Kuvataideakatemian kampuksella, Myllyssä, Valkoisessa studiossa. Teoskokonaisuus koostuu kahdesta teoksesta: Kerätty näkymä (2022, valokuvapohjainen taidegrafiikka gampille, taustaus kuitukankaalle, 163 x 285 cm) ja Kartta (2022, syväpainovedos, 66 x 89 cm).
Taiteellisessa osassa tarkastelen muistin, kodin ja säilöytymisen teemoja valokuvapohjaisen taidegrafiikan tekniikan kautta. Säilöytymisellä kuvaan tapahtumaa, jossa menneestä tapahtumasta jää jälkiä, jotka viittaavat alkuperäiseen läsnäoloon.
Opinnäytteeni kirjallisessa osassa avaan teoskokonaisuuden taustoja ja käsittelen teemoja, jotka liittyvät olennaisesti sekä taiteelliseen osaan että työskentelyyni ylipäätään. Kirjallinen osa sisältää myös teoskokonaisuuden kuvallisen taltioinnin.
Taiteellisessa osassa tarkastelen muistin, kodin ja säilöytymisen teemoja valokuvapohjaisen taidegrafiikan tekniikan kautta. Säilöytymisellä kuvaan tapahtumaa, jossa menneestä tapahtumasta jää jälkiä, jotka viittaavat alkuperäiseen läsnäoloon.
Opinnäytteeni kirjallisessa osassa avaan teoskokonaisuuden taustoja ja käsittelen teemoja, jotka liittyvät olennaisesti sekä taiteelliseen osaan että työskentelyyni ylipäätään. Kirjallinen osa sisältää myös teoskokonaisuuden kuvallisen taltioinnin.
Tiivistelmä
Taidegrafiikka ja valokuva ovat välineitä, joiden avulla on mahdollista kuljettaa menneen läsnäolon vaikutelma nykyhetkeen. Grafiikan vedosta katsoessa katsomme jälkeä, joka osoittaa kohti painolaattaa ja kuvan muodostumisen hetkeä: painautumisen tapahtumaa. Valokuva näyttää meille näkymän, joka oli läsnä kuvan ottohetkellä. Toisin kuin grafiikan vedos, valokuva ei paikannu mihinkään alkuperäisempään lähteeseen, vaan on itsessään näkymä siihen hetkeen, missä olosuhteissa kuva on syntynyt.
Valokuvapohjaisessa taidegrafiikassa valokuvaa käytetään grafiikan työstöprosessin lähtömateriaalina. Kyseisessä tekniikassa yhdistyvät grafiikan sekä valokuvan erilaiset ominaisuudet osoittajina. Valokuvapohjainen grafiikan vedos säilöö valokuvan ja viittaa sen kykyyn osoittaa kohti jotakin todellista tapahtumaa, joka on ollut läsnä. Sen lisäksi vedos viittaa alkuperäiseen grafiikan painolaattaan ja painamisen tapahtumaan. Valokuvapohjaisen grafiikan parissa työskentely on säilöytymisen tutkimista; huomion kiinnittämistä läsnäolon ja siitä jääneen jäljen väliseen suhteeseen.
Maisterin opinnäytteeni taiteellisen osan kiintopisteenä toimii todellisen paikan ja siihen liittyvien muistikuvien suhteen tarkastelu. Käsittelen teemaa valokuvapohjaisen taidegrafiikan kautta käyttämällä teoskokonaisuuden pohjamateriaalina perhealbumivalokuvia, jotka sijoittuvat sukukotini miljööseen eri aikoina.
Kirjallisessa osassa syvennyn valokuvapohjaisen taidegrafiikan sekä yleisesti taidegrafiikan ominaispiirteisiin kuljettamalla rinnalla valokuvateoreettista pohdintaa. Käsittelen välineen metaforallista ulottuvuutta ja valokuvapohjaisen taidegrafiikan yhteyttä muistin teemaan. Käyn myös vuoropuhelua taidegrafiikan erityispiirteitä koskevien luentojen ja kirjallisuuden kanssa.
Valokuvapohjaisessa taidegrafiikassa valokuvaa käytetään grafiikan työstöprosessin lähtömateriaalina. Kyseisessä tekniikassa yhdistyvät grafiikan sekä valokuvan erilaiset ominaisuudet osoittajina. Valokuvapohjainen grafiikan vedos säilöö valokuvan ja viittaa sen kykyyn osoittaa kohti jotakin todellista tapahtumaa, joka on ollut läsnä. Sen lisäksi vedos viittaa alkuperäiseen grafiikan painolaattaan ja painamisen tapahtumaan. Valokuvapohjaisen grafiikan parissa työskentely on säilöytymisen tutkimista; huomion kiinnittämistä läsnäolon ja siitä jääneen jäljen väliseen suhteeseen.
Maisterin opinnäytteeni taiteellisen osan kiintopisteenä toimii todellisen paikan ja siihen liittyvien muistikuvien suhteen tarkastelu. Käsittelen teemaa valokuvapohjaisen taidegrafiikan kautta käyttämällä teoskokonaisuuden pohjamateriaalina perhealbumivalokuvia, jotka sijoittuvat sukukotini miljööseen eri aikoina.
Kirjallisessa osassa syvennyn valokuvapohjaisen taidegrafiikan sekä yleisesti taidegrafiikan ominaispiirteisiin kuljettamalla rinnalla valokuvateoreettista pohdintaa. Käsittelen välineen metaforallista ulottuvuutta ja valokuvapohjaisen taidegrafiikan yhteyttä muistin teemaan. Käyn myös vuoropuhelua taidegrafiikan erityispiirteitä koskevien luentojen ja kirjallisuuden kanssa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1553]