Miltä kuulostaa olla turvassa? Yksilön keinoja havainnoida ja edistää turvallisuuden kokemusta esittävän taiteen ryhmätyössä
Kankkonen, Satu (2022)
Kankkonen, Satu
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2022
Maisterin opinnäytetyö
äänisuunnittelu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020726158
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020726158
Tiivistelmä
Tässä työssä kirjoitan turvallisuuden kokemuksen huomioimisesta ja ylläpitämisestä taiteellisessa ryhmätyössä. Taustoitan turvallisuuden kokemuksen tärkeyttä sekä sen roolia edellytyksenä sekä luovalle työlle että ryhmätyölle. Esittelen konkreettisia keinoja oman turvallisuuden kokemuksen havainnointiin ja palauttamiseen. Esittelen lisäksi taiteellisen opinnäytteeni Deep Time Transin ja kerron sen työprosessista, osittain suhteessa opinnäytteeni varsinaiseen aiheeseen, osittain spesifisti äänisuunnitteluun keskittyen.
Kirjallisen opinnäytteeni johdannossa kirjoitan siitä, miksi olen päätynyt kirjoittamaan juuri tästä aiheesta. Kerron hiukan omasta taustastani, kirjoitan siitä, miksi turvallisuuden kokemuksen pohtiminen on relevanttia äänisuunnittelijalle. Avaan myös sitä, miksi esittävän taiteen ryhmätyö on työkontekstina erityinen. Johdannon lopuksi kirjoitan auki kirjallisen opinnäytteeni rajaukset, oletukset ja kontekstin.
Opinnäytteeni toisessa kappaleessa esittelen käyttämäni turvallisuuden kokemuksen määritelmän ja esittelen Stephen W. Porgesin muotoileman polyvagaalisen teorian. Kirjoitan polvagaalisesta teoriasta pitkälti nojautuen Kirsi Törmin artikkeleihin, joissa hän kirjoittaa polyvagaalisen teorian käytännön soveltamisesta ryhmätyöhön.
Opinnäytteeni kolmannessa kappaleessa kirjoitan auki yksilön keinoja havainnoida ja edistää turvallisuuden kokemusta esittävän taiteen ryhmätyön kontekstissa. Esittelen kaksi keskeistä pohjakeinoa sekä listaan konkreettisia keinoja havainnoida ja edistää turvallisuuden kokemusta.
Opinnäytteeni neljännessä kappaleessa kerron opinnäytteeni taiteellisesta osioista, Deep Time Trans -esityksestä. Kerron hiukan teoksen tekoprosessista sekä avaan sen äänisuunnittelua.
Opinnäytteeni liitteinä on Deep Time Transin kohtauslista sekä dokumentti, jossa on näiden aiheiden parissa työtä tehneiden toimijoiden linkkejä.
Kirjallisen opinnäytteeni johdannossa kirjoitan siitä, miksi olen päätynyt kirjoittamaan juuri tästä aiheesta. Kerron hiukan omasta taustastani, kirjoitan siitä, miksi turvallisuuden kokemuksen pohtiminen on relevanttia äänisuunnittelijalle. Avaan myös sitä, miksi esittävän taiteen ryhmätyö on työkontekstina erityinen. Johdannon lopuksi kirjoitan auki kirjallisen opinnäytteeni rajaukset, oletukset ja kontekstin.
Opinnäytteeni toisessa kappaleessa esittelen käyttämäni turvallisuuden kokemuksen määritelmän ja esittelen Stephen W. Porgesin muotoileman polyvagaalisen teorian. Kirjoitan polvagaalisesta teoriasta pitkälti nojautuen Kirsi Törmin artikkeleihin, joissa hän kirjoittaa polyvagaalisen teorian käytännön soveltamisesta ryhmätyöhön.
Opinnäytteeni kolmannessa kappaleessa kirjoitan auki yksilön keinoja havainnoida ja edistää turvallisuuden kokemusta esittävän taiteen ryhmätyön kontekstissa. Esittelen kaksi keskeistä pohjakeinoa sekä listaan konkreettisia keinoja havainnoida ja edistää turvallisuuden kokemusta.
Opinnäytteeni neljännessä kappaleessa kerron opinnäytteeni taiteellisesta osioista, Deep Time Trans -esityksestä. Kerron hiukan teoksen tekoprosessista sekä avaan sen äänisuunnittelua.
Opinnäytteeni liitteinä on Deep Time Transin kohtauslista sekä dokumentti, jossa on näiden aiheiden parissa työtä tehneiden toimijoiden linkkejä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1550]