Monipuolinen musiikinopetus osana yhteisöllistä oppimista : tapaustutkimus alakoulun musiikintunneilla
Pitkänen, Saara (2022-08-31)
Pitkänen, Saara
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
31.08.2022
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031531757
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031531757
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista on yhteisöllinen oppiminen ja yhdessä tekeminen monipuolisuuden viitekehyksessä, ja miten se auttaa yksilön oppimiskehitystä. Opettajalla on yhteisöllisen kulttuurin luomisessa merkittävä rooli, ja tutkimus pyrkiikin selvittämään, millä tavoin opettaja voi tukea yhteisöllisen oppimisen syntymistä. Tutkimuskysymykset ovat 1) Miten monipuolinen musiikinopetus osana yhteisöllistä oppimista voi tukea yksittäisen oppijan prosessia? 2) Mikä on opettajan rooli tällaisen opetuksen taustalla? Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja sen teoreettisena viitekehyksenä on sosiokonstruktivistinen oppimiskäsitys, jota tutkin muun muassa John Deweyn ja Jerome Brunerin kasvatusteorioiden pohjalta. Lisäksi täydennän teoriaani yhteisöllisen oppimisen käytänteillä ja ajatuksilla. Aineisto on kerätty havainnoimalla erään peruskoulun ensimmäisen vuosiluokan musiikintunteja, ja havainnoinnin tukena on haastattelut tutkimuksen kohteena olleelle opettajalle musiikintuntien jälkeen. Valitsin tutkimuksen kohteeksi alakoulun musiikinopetuksen, sillä vahva, monipuolinen musiikkisuhde ja yhteisöllisen oppimisen muodot kehittyvät mielestäni laaja-alaisimmin mitä varhaisemmassa vaiheessa ne muotoutuvat osaksi oppimisprosessia.
Aineiston pohjalta hahmottuu yhteisöllisen oppimisen käytänteitä ja toimintatapoja, jotka voivat tukea yksilöllistä oppimisprosessia. Tutkimustuloksista käy ilmi, että musiikin oppiaineessa yhteisöllisyyttä on tarjolla monessa muodossa muun muassa yhdessä musisoimisesta vuorovaikutukselliseen toimintaan ja ryhmissä tapahtuvaan luovaan tuottamiseen. Luova tuottaminen nousee tutkimuksessa keskeiseksi tavaksi toteuttaa yhteisöllistä oppimista.
Tutkimus osoittaa, että erilaiset toimintatavat vahvistavat monipuolisuuden muodostumista. Monipuolisuutta voi tutkimuksen aineiston perusteella määritellä kolmella tapaa: 1) toiminnallisena, 2) sisällöllisenä ja 3) yhteisöllisenä. Yhteisöllisen oppimiskulttuurin luominen vaatii opettajalta aktiivista osallisuutta ja ohjausta, sekä varsinkin nuorempien oppilaiden kohdalla jatkuvaa tukea asteittain syvenevän osallistumisen prosessin valossa. Opettajan tehtävä on tukea, ohjata ja kannustaa oppilaita yhteisöllisten oppimisprosessien aikana; se tapahtuu jatkuvan aktiivisen osallistumisen kautta.
Aineiston pohjalta hahmottuu yhteisöllisen oppimisen käytänteitä ja toimintatapoja, jotka voivat tukea yksilöllistä oppimisprosessia. Tutkimustuloksista käy ilmi, että musiikin oppiaineessa yhteisöllisyyttä on tarjolla monessa muodossa muun muassa yhdessä musisoimisesta vuorovaikutukselliseen toimintaan ja ryhmissä tapahtuvaan luovaan tuottamiseen. Luova tuottaminen nousee tutkimuksessa keskeiseksi tavaksi toteuttaa yhteisöllistä oppimista.
Tutkimus osoittaa, että erilaiset toimintatavat vahvistavat monipuolisuuden muodostumista. Monipuolisuutta voi tutkimuksen aineiston perusteella määritellä kolmella tapaa: 1) toiminnallisena, 2) sisällöllisenä ja 3) yhteisöllisenä. Yhteisöllisen oppimiskulttuurin luominen vaatii opettajalta aktiivista osallisuutta ja ohjausta, sekä varsinkin nuorempien oppilaiden kohdalla jatkuvaa tukea asteittain syvenevän osallistumisen prosessin valossa. Opettajan tehtävä on tukea, ohjata ja kannustaa oppilaita yhteisöllisten oppimisprosessien aikana; se tapahtuu jatkuvan aktiivisen osallistumisen kautta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]