Vad skulle Dolly Parton göra? En skådespelares tankar kring rollarbete
Edlund, Ellen (2023-05-31)
Edlund, Ellen
31.05.2023
Maisterin opinnäytetyö
ruotsinkielinen näyttelijäntaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151154
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151154
Tiivistelmä
I denna uppsats dyker jag ner i olika ingångar till en skådespelares rollarbete och vad det
kan vara. Med hjälp av olika personer, citat som jag burit med mig under åren samt egen
erfarenhet vill jag resonera kring olika perspektiv till detta tema, hur en skådespelare kan
arbeta med rolltagande. Jag kommer att koppla ihop ett psykologiskt perspektiv med
skådespelararbete vid utforskandet av rollarbete. vilket alltså är centralt i denna uppsats
och min nyfikenhet ligger i undersökandet av det. änskliga beteendet bakom, hur det är
möjligt för en skådespelare att via tekniska metoder försätta sig själv i olika tillstånd, bli,
gå in i eller rakt av spela en annan person, gå, agera och till och med känna som den
karaktär man spelar, kanske med modifikation bli sin karaktär. Min teori är att varje
skådespelare får med hjälp av verktyg, erfarenhet och inlärning skapa sin egen teknik,
vilket jag påstår är en dynamisk och flytande process. De exempel jag använder är olika
beståndsdelar som enligt mig är relevanta vid utforskandet av just precis en
skådespelares teknik och dennes utforskande av en roll. Mitt undersökande i denna
uppsats är ett slags tillvägagångssätt för mig som skådespelare att förstå hur jag kan göra
när jag tar mig an en roll och ger förhoppningsvis en närmare förståelse för hur jag gör
och vad mina styrkor och behov är i mitt rolltagande. Med detta sagt vill jag också
involvera i min teori att detta på många grunder inte är en fråga som enbart kan
utforskas teoretiskt, snarare tvärtom måste detta utforskas med hela varandet, det vill
säga med kroppen med och på det så kallade golvet.
kan vara. Med hjälp av olika personer, citat som jag burit med mig under åren samt egen
erfarenhet vill jag resonera kring olika perspektiv till detta tema, hur en skådespelare kan
arbeta med rolltagande. Jag kommer att koppla ihop ett psykologiskt perspektiv med
skådespelararbete vid utforskandet av rollarbete. vilket alltså är centralt i denna uppsats
och min nyfikenhet ligger i undersökandet av det. änskliga beteendet bakom, hur det är
möjligt för en skådespelare att via tekniska metoder försätta sig själv i olika tillstånd, bli,
gå in i eller rakt av spela en annan person, gå, agera och till och med känna som den
karaktär man spelar, kanske med modifikation bli sin karaktär. Min teori är att varje
skådespelare får med hjälp av verktyg, erfarenhet och inlärning skapa sin egen teknik,
vilket jag påstår är en dynamisk och flytande process. De exempel jag använder är olika
beståndsdelar som enligt mig är relevanta vid utforskandet av just precis en
skådespelares teknik och dennes utforskande av en roll. Mitt undersökande i denna
uppsats är ett slags tillvägagångssätt för mig som skådespelare att förstå hur jag kan göra
när jag tar mig an en roll och ger förhoppningsvis en närmare förståelse för hur jag gör
och vad mina styrkor och behov är i mitt rolltagande. Med detta sagt vill jag också
involvera i min teori att detta på många grunder inte är en fråga som enbart kan
utforskas teoretiskt, snarare tvärtom måste detta utforskas med hela varandet, det vill
säga med kroppen med och på det så kallade golvet.