Kuvataiteen maisterin opinnäytetyön kirjallinen osa
Happonen, Taru (2023-03-17)
Lataukset:
Happonen, Taru
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
17.03.2023
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652598
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060652598
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytetyöni koostuu taiteellisesta ja
kirjallisesta osasta. Taiteellinen osuus sisälsi yhdeksän maalausta,
jotka esitin Kuvan Kevät 2021 ryhmänäyttelyssä Exhibition
Laboratory B:ssä. Teoksissa tarkastelin eliöitä ja ympäristöä sekä
mikroskooppisen läheltä, että kaukaa kosmisesta mittakaavasta.
Teoksia suunnitellessani ja toteuttaessani käytin työkaluna
ajatusta planeetalle saapuneesta vieraasta olennosta.
Pyrin irrottautumaan omasta ihmiskeskeisestä tavastani katsoa
ympäristöä, ja samaistumaan olennon objektiivisempaan näkökulmaan.
Teokset tarkastelevat maailmaa sellaisena kuin se on,
kompleksisena ja koko ajan muutoksessa olevana.
Lopullisessa teoskokonaisuudessa temaattinen, materiaalinen
ja kuvallinen taso yhdistyivät. Teosten kuvallinen ilmaisu
liikkuu abstraktin ja esittävän välimaastossa. Kuvasta saattaa juuri
ja juuri saada otteen, mutta sitten se jo lipuu joksikin muuksi.
Kuin näkisi ympäristön ensimmäistä kertaa, eikä oikein tietäisi
minne katse tulisi kohdentaa. Teosten materiaalinen paletti koostuu
öljyväristä, kierrätysmuovista, pellavasta, nippusiteistä ja
muovipusseista. Teoksissa synteettinen ja orgaaninen maailma
kietoutuvat erottamattomasti yhteen.
Kirjallinen osa on kirjoitettu vuonna 2023. Avaan teosten
temaattisia taustoja, joiden pohjavire linkittyy posthumanistiseen
ja uusmaterialistiseen ajatteluun. Kirjoitan myös luonnontieteellisistä
inspiraation lähteistä. Avaan luonnon laajaa
määritelmää, joka sisältää orgaanisten aineiden lisäksi kaiken
synteettisen. Kuvaan työskentelyprosessia teosten parissa,
ja kuinka työskentelyni muuttui maisteriopintojeni aikana.
Pohdin maalauksen asemaa yleisesti nykytaiteen kontekstissa,
ja kuinka se mielestäni perustelee itsensä nykytaiteessa vietin
omaisena tarpeena. Kirjoitan myös lopuksi ajatuksistani
trendikkäiksi miellettyjen teemojen parissa työskentelemisestä.
kirjallisesta osasta. Taiteellinen osuus sisälsi yhdeksän maalausta,
jotka esitin Kuvan Kevät 2021 ryhmänäyttelyssä Exhibition
Laboratory B:ssä. Teoksissa tarkastelin eliöitä ja ympäristöä sekä
mikroskooppisen läheltä, että kaukaa kosmisesta mittakaavasta.
Teoksia suunnitellessani ja toteuttaessani käytin työkaluna
ajatusta planeetalle saapuneesta vieraasta olennosta.
Pyrin irrottautumaan omasta ihmiskeskeisestä tavastani katsoa
ympäristöä, ja samaistumaan olennon objektiivisempaan näkökulmaan.
Teokset tarkastelevat maailmaa sellaisena kuin se on,
kompleksisena ja koko ajan muutoksessa olevana.
Lopullisessa teoskokonaisuudessa temaattinen, materiaalinen
ja kuvallinen taso yhdistyivät. Teosten kuvallinen ilmaisu
liikkuu abstraktin ja esittävän välimaastossa. Kuvasta saattaa juuri
ja juuri saada otteen, mutta sitten se jo lipuu joksikin muuksi.
Kuin näkisi ympäristön ensimmäistä kertaa, eikä oikein tietäisi
minne katse tulisi kohdentaa. Teosten materiaalinen paletti koostuu
öljyväristä, kierrätysmuovista, pellavasta, nippusiteistä ja
muovipusseista. Teoksissa synteettinen ja orgaaninen maailma
kietoutuvat erottamattomasti yhteen.
Kirjallinen osa on kirjoitettu vuonna 2023. Avaan teosten
temaattisia taustoja, joiden pohjavire linkittyy posthumanistiseen
ja uusmaterialistiseen ajatteluun. Kirjoitan myös luonnontieteellisistä
inspiraation lähteistä. Avaan luonnon laajaa
määritelmää, joka sisältää orgaanisten aineiden lisäksi kaiken
synteettisen. Kuvaan työskentelyprosessia teosten parissa,
ja kuinka työskentelyni muuttui maisteriopintojeni aikana.
Pohdin maalauksen asemaa yleisesti nykytaiteen kontekstissa,
ja kuinka se mielestäni perustelee itsensä nykytaiteessa vietin
omaisena tarpeena. Kirjoitan myös lopuksi ajatuksistani
trendikkäiksi miellettyjen teemojen parissa työskentelemisestä.