Kentillä (vapauttakaa hevoset) – Esiintyjäntyöllisiä huomioita ruumiillisuudesta ja toimijuuksista
Lappalainen, Tuija (2023-05-16)
Lappalainen, Tuija
16.05.2023
Maisterin opinnäytetyö
tanssi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656058
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061656058
Tiivistelmä
Käsittelen kirjallisessa opinnäytetyössäni esiintyjäntyöllisiä huomioita ruumiillisuudesta ja toimijuuksista kietoutuneena praktiseen sekä teoreettiseen maastoon. Jäsennän opinnäytetyöni kirjallisessa osassa tanssijan toimijuuden ja subjektiviteetin käsittämisen kokemuksen siirtymiä posthumanistisessa kehyksessä. Näiden siirtymien tarkastelu tapahtuu suhteessa omiin kokemuksiini maisteriopintojen aikana olleisiin opetussisältöihin sekä taiteelliseen opinnäytetyöhöni. Taustalla olevana tekijänä käsittelemissäni tulokulmissa toimii ajatus toimijuuden vapauttamisesta, johon filosofi ja feminismin teoreetikko Elizabeth Groszin näkökulma toimijuuden vapaudesta limittyy (freedom to).
Kirjallisessa opinnäytetyössäni on keskeisenä artikuloida taiteelliseen työhön liittyviä teoreettisia yhteyksiä ja tanssijantyön kokemuksellista tasoa. Sisällöistä suodattuvina huomiona on vakaan ruumiin ja yksilösubjektin jäsennysten purkaminen kohti suhteista toimijuutta, ja sen tilallisuutta, uudelleen muotoutuvien singulaarisuuksien ja moneuksien tulemisen prosessina. Näkökulmat hahmottavat tanssijantaidetta eettisten suhteiden ja suhteisuuksien harjoittamisen kenttänä.
Kirjallisina päälähteinä ovat filosofi Erin Manningin Always More Than One – Individuation’s Dance (2013); Danjel Anderssonin, Mette Edvarsdsenin ja Mårten Spångbergin editoima POST-DANCE (2017); Elizabeth Groszin Becoming Undone – Darwinian Reflections on Life, Politics, and Art (2011) sekä Eetu Virenin Vallankumouksen asennot – Brecht, Benjamin ja kysymys estetiikan politisoimisesta (2021).
Kirjallisen työn ensimmäisessä osassa tuon esiin käsitemaastoa sekä ruumiskäsityksiä, jotka pohjustavat kohti työn praktista osuutta. Toisessa osassa avaan ruumiin ontologisia jäsennyksiä ja teen praktisia huomioita suhteessa maisteriopintojeni aikaisiin opintosisältöihin. Lähden liikkeelle käsityksien ja spekulatiivisten uskomusten suhteesta tanssijan työskentelyyn, jonka taustoittamana siirryn tarkastelemaan Dancing not the dancer -harjoitteen ja Oraakkeli -scoren kanavoinnin näkökulmia sekä halun tematiikkaa tanssijantyöllisenä ulottuvuutena. Kolmannessa osassa käsittelen edellisten osien heijastelemana huomioitani taiteellisessa opinnäytetyössäni teoksessa As time goes by. Kirjallisen työn lopuksi liitän mukaan luvun loppupäätelmistä ja huomioista suhteessa päämäärättömyyteen, ei-tuottamiseen, harjoittamiseen ja paluuseen (yielding).
Kirjallisessa opinnäytetyössäni on keskeisenä artikuloida taiteelliseen työhön liittyviä teoreettisia yhteyksiä ja tanssijantyön kokemuksellista tasoa. Sisällöistä suodattuvina huomiona on vakaan ruumiin ja yksilösubjektin jäsennysten purkaminen kohti suhteista toimijuutta, ja sen tilallisuutta, uudelleen muotoutuvien singulaarisuuksien ja moneuksien tulemisen prosessina. Näkökulmat hahmottavat tanssijantaidetta eettisten suhteiden ja suhteisuuksien harjoittamisen kenttänä.
Kirjallisina päälähteinä ovat filosofi Erin Manningin Always More Than One – Individuation’s Dance (2013); Danjel Anderssonin, Mette Edvarsdsenin ja Mårten Spångbergin editoima POST-DANCE (2017); Elizabeth Groszin Becoming Undone – Darwinian Reflections on Life, Politics, and Art (2011) sekä Eetu Virenin Vallankumouksen asennot – Brecht, Benjamin ja kysymys estetiikan politisoimisesta (2021).
Kirjallisen työn ensimmäisessä osassa tuon esiin käsitemaastoa sekä ruumiskäsityksiä, jotka pohjustavat kohti työn praktista osuutta. Toisessa osassa avaan ruumiin ontologisia jäsennyksiä ja teen praktisia huomioita suhteessa maisteriopintojeni aikaisiin opintosisältöihin. Lähden liikkeelle käsityksien ja spekulatiivisten uskomusten suhteesta tanssijan työskentelyyn, jonka taustoittamana siirryn tarkastelemaan Dancing not the dancer -harjoitteen ja Oraakkeli -scoren kanavoinnin näkökulmia sekä halun tematiikkaa tanssijantyöllisenä ulottuvuutena. Kolmannessa osassa käsittelen edellisten osien heijastelemana huomioitani taiteellisessa opinnäytetyössäni teoksessa As time goes by. Kirjallisen työn lopuksi liitän mukaan luvun loppupäätelmistä ja huomioista suhteessa päämäärättömyyteen, ei-tuottamiseen, harjoittamiseen ja paluuseen (yielding).
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]