Aulikki Rautawaara (1906–1990) Sibeliuksen laulujen esittäjänä : ohjelmisto ja esiintymistilanteet.
Talasniemi, Johanna (2023)
Talasniemi, Johanna
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu
2023
978-952-329-283-3
Lisensiaatintutkinto. Taiteilijakoulutus
DocMus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-283-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-283-3
Tiivistelmä
Tämä lisensiaatintutkimus käsittelee sopraano Aulikki Rautawaaraa (1906–1990) Sibeliuksen laulujen esittäjänä Rautawaaran laulajanuran vuosina 1927–1957. Lisensiaatintyö koostuu kahdesta vertaisarvioidusta artikkelista sekä yhteenveto-osasta. Tutkimus sijoittuu musiikin esittämisen tutkimuksen alueelle, erityisesti laulajatutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa Rautawaaran toiminnasta ja taustoittaa sitä aikakauden virtauksiin ja tällä tavoin ymmärtää laulajien toimintaa 1900-luvulla myös laajemmin.
Työssä selvitetään, millaisena Rautawaaran ura Sibeliuksen laulujen esittäjänä toteutui. Kahta artikkelia ovat ohjanneet kysymykset siitä, mitä Sibeliuksen lauluja Rautawaara esitti ja missä hän niitä sotavuosina esitti. Arkistoaineistoihin kuuluvat Rautawaaran leikekirjat ja kirjeet, nuotit ja äänitteet sekä konserttiohjelmat ja sanomalehtiaineistot. Tutkimuksen yhdistää kulttuurihistoriaan se, että kiinnostuksen kohteena on laulajan toiminnan kytkeytyminen ympäröivään yhteiskuntaan. Lähestymistapa hyödyntää elämäkertatutkimuksen empaattista ja kriittistä lukutapaa ja laajentaa sitä myös soivien aineistojen tarkasteluun.
Rautawaara lauloi Sibeliusta lähes kaikissa konserteissaan. Ulkomailla Sibelius-ohjelmisto antoi mahdollisuuden erottautua sekä rakentaa ja esitellä suomalaista identiteettiä. Kotimaassa Sibelius-ohjelmisto oli keino luoda yhteys sota- ja pula-ajan kurittaman yleisön kanssa ja vahvistaa kansallistunnetta. Rautawaara tunsi palvelevansa isänmaataan parhaiten laulamalla, esittämällä Sibeliuksen lauluja ja viemällä suomalaista laulutaidetta maailmalle. Sotavuosina hän olikin lähes koko ajan kiertueilla. Sibeliuksen laulut ovat koko Rautawaaran uran läpäisevä säie, joka muodostaa kiinnostavan näkökulman hänen uraansa ja laulajien urien tutkimiseen ylipäänsä. This licentiate thesis examines soprano Aulikki Rautawaara (1906–1990) as a performer of Sibelius’s songs during her concert career from 1927 to 1957. The thesis consists of two peer-reviewed articles and a summarising text. The research field of the thesis is music performance research, and especially singer research. The aim of this research is to produce knew knowledge of Rautawaara’s actions, to contextualise them with the cultural, political, and social currents of the time, and in this way to understand the actions of singers in the 20th century more generally.
The guiding questions for the thesis’ two articles have been, what Sibelius’s songs Rautawaara performed, and, during the war years, where she performed them. In addition to Rautawaara’s scrap books and letters, the body of the thesis’ archival material consists of sheet music, recordings, concert programs and newspapers. This research links with cultural history, with an interest to connect a singer’s actions to the society around her. The methodological approach of the thesis uses methods of biographical research, expanding the emphatic and critical way of studying the material also to materials including sound, like sheet music and recordings.
Rautawaara performed Sibelius’s songs in almost all her concerts. Abroad, the Sibelius repertoire offered an opportunity to stand out, and to construct and exhibit Finnish identity. In Finland, the Sibelius repertoire was a way to connect with the public, ridden by the war and the depression after it, and to enhance national spirit. Rautawaara felt that she could serve her country best by singing, by performing Sibelius’s songs, and by taking the Finnish art of singing out to the world. As a continuous strand throughout Rautawaara’s career, Sibelius’s songs provide an interesting perspective on her career particularly and on the careers of singers in general.
Työssä selvitetään, millaisena Rautawaaran ura Sibeliuksen laulujen esittäjänä toteutui. Kahta artikkelia ovat ohjanneet kysymykset siitä, mitä Sibeliuksen lauluja Rautawaara esitti ja missä hän niitä sotavuosina esitti. Arkistoaineistoihin kuuluvat Rautawaaran leikekirjat ja kirjeet, nuotit ja äänitteet sekä konserttiohjelmat ja sanomalehtiaineistot. Tutkimuksen yhdistää kulttuurihistoriaan se, että kiinnostuksen kohteena on laulajan toiminnan kytkeytyminen ympäröivään yhteiskuntaan. Lähestymistapa hyödyntää elämäkertatutkimuksen empaattista ja kriittistä lukutapaa ja laajentaa sitä myös soivien aineistojen tarkasteluun.
Rautawaara lauloi Sibeliusta lähes kaikissa konserteissaan. Ulkomailla Sibelius-ohjelmisto antoi mahdollisuuden erottautua sekä rakentaa ja esitellä suomalaista identiteettiä. Kotimaassa Sibelius-ohjelmisto oli keino luoda yhteys sota- ja pula-ajan kurittaman yleisön kanssa ja vahvistaa kansallistunnetta. Rautawaara tunsi palvelevansa isänmaataan parhaiten laulamalla, esittämällä Sibeliuksen lauluja ja viemällä suomalaista laulutaidetta maailmalle. Sotavuosina hän olikin lähes koko ajan kiertueilla. Sibeliuksen laulut ovat koko Rautawaaran uran läpäisevä säie, joka muodostaa kiinnostavan näkökulman hänen uraansa ja laulajien urien tutkimiseen ylipäänsä.
The guiding questions for the thesis’ two articles have been, what Sibelius’s songs Rautawaara performed, and, during the war years, where she performed them. In addition to Rautawaara’s scrap books and letters, the body of the thesis’ archival material consists of sheet music, recordings, concert programs and newspapers. This research links with cultural history, with an interest to connect a singer’s actions to the society around her. The methodological approach of the thesis uses methods of biographical research, expanding the emphatic and critical way of studying the material also to materials including sound, like sheet music and recordings.
Rautawaara performed Sibelius’s songs in almost all her concerts. Abroad, the Sibelius repertoire offered an opportunity to stand out, and to construct and exhibit Finnish identity. In Finland, the Sibelius repertoire was a way to connect with the public, ridden by the war and the depression after it, and to enhance national spirit. Rautawaara felt that she could serve her country best by singing, by performing Sibelius’s songs, and by taking the Finnish art of singing out to the world. As a continuous strand throughout Rautawaara’s career, Sibelius’s songs provide an interesting perspective on her career particularly and on the careers of singers in general.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]