Pippi som arbetsverktyg för utvecklandet av min konstnärliga praktik
Gustafsson, Alexandra (2023-10-13)
Gustafsson, Alexandra
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
13.10.2023
Maisterin opinnäytetyö
ruotsinkielinen näyttelijäntaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231129149827
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231129149827
Tiivistelmä
Jag har i detta skriftliga lärdomsprov utmanat mig själv att sätta ord på mitt eget konstnärskap. Jag har försökt formulera en utveckling av en självkännedom både som blivande skådespelare på scenkonstfältet och som privatperson. Detta har jag gjort i form av listor, löpande text, litterära källor, citat, dialog och dikter.
Jag har i min uppsats försökt verbalisera en egen praktik. En praktik som jag kallar för Pippi. Jag kallar den det eftersom Astrid Lindgrens fiktiva karaktär Pippi Långstrump kan ses som en startpunkt och inspirationskälla för praktiken.
Uppsatsen består av fem rubriker som var och en kan ses som en beskrivning av ett konstnärligt verk men som också symboliserar mina fem år på Teaterhögskolan. Denna text har en upprepande struktur bestående av två röster: Pippi och Alexandra. Den första delen består av en slags processdokumentation av ett konstnärligt verk (Eget arbete 1, Eget arbete 2, Fritt arbete 3, Pippi Solo, Fritt Arbete 4). Den andra delen öppnar upp vad mitt konstnärliga arbete egentligen handlar om. Den tredje delen är en dialog om konstnärskap rösterna emellan.
I denna uppsats har jag kommit till en insikt; jag har behövt ha en Pippi-metod att arbeta med för att utveckla ett konstnärligt mod och på så sätt vara trogen mig själv i mitt skapande. Pippi är Alexandra och Alexandra är Pippi. Min praktik bygger på ett konstant ifrågasättande av både den konst jag gör och mig själv som konstnär. Den söker aktivt en relevans och en plats i samhället. I den här uppsatsen kommer jag fram till att det är precis detta ifrågasättande som skvallrar om min kärlek till det konstnärliga skapandet.
Jag har i min uppsats försökt verbalisera en egen praktik. En praktik som jag kallar för Pippi. Jag kallar den det eftersom Astrid Lindgrens fiktiva karaktär Pippi Långstrump kan ses som en startpunkt och inspirationskälla för praktiken.
Uppsatsen består av fem rubriker som var och en kan ses som en beskrivning av ett konstnärligt verk men som också symboliserar mina fem år på Teaterhögskolan. Denna text har en upprepande struktur bestående av två röster: Pippi och Alexandra. Den första delen består av en slags processdokumentation av ett konstnärligt verk (Eget arbete 1, Eget arbete 2, Fritt arbete 3, Pippi Solo, Fritt Arbete 4). Den andra delen öppnar upp vad mitt konstnärliga arbete egentligen handlar om. Den tredje delen är en dialog om konstnärskap rösterna emellan.
I denna uppsats har jag kommit till en insikt; jag har behövt ha en Pippi-metod att arbeta med för att utveckla ett konstnärligt mod och på så sätt vara trogen mig själv i mitt skapande. Pippi är Alexandra och Alexandra är Pippi. Min praktik bygger på ett konstant ifrågasättande av både den konst jag gör och mig själv som konstnär. Den söker aktivt en relevans och en plats i samhället. I den här uppsatsen kommer jag fram till att det är precis detta ifrågasättande som skvallrar om min kärlek till det konstnärliga skapandet.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]