Suunnittelijan suhde toimintaympäristöön: Valo- ja valaistussuunnittelijan toimintaympäristöjen monipuolisuus
Kamunen, Jussi (2024-04-17)
Kamunen, Jussi
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
17.04.2024
Maisterin opinnäytetyö
valosuunnittelu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053141998
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053141998
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kirjallinen osuus käsittelee tekemääni valaistussuunnittelua Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siidaan Inarissa. Työssäni tarkastelen valosuunnittelijan ja valaistussuunnittelijan suhdetta eri toimintaympäristöihin. Näkökulmana on miten henkilön, jolla on taustaa esittävän taiteen valosuunnittelussa, työskentely vaikuttaa hänen rooliinsa näyttelyiden suunnittelussa ja rakennetun ympäristön valaistussuunnittelussa.
Opinnäytteeni käsittelee sitä, miten museon perusnäyttelyn suunnittelussa ja rakennetun ympäristön suunnittelussa mukana olevat työryhmät eroavat teatterin taiteellisista työryhmistä. Tutkin, miten tämä työryhmien erilaisuus verrattuna esittävän taiteen työryhmiin vaikuttaa valaistussuunnittelijana työskentelyyn.
Esittelen erityisesti rakennetun ympäristön suunnittelulle ominaisia suunnittelukäytäntöjä, jotka ovat esittävän taiteen kentälle epätyypillisiä. Esittelen näyttelysuunnittelun ja rakennetun ympäristön suunnittelun työryhmiä, käyttäen Siidan projekteja esimerkkinä. Esittelyn yhteydessä pyrin lukijaa helpottavasti kuvaamaan, miten monipuolisesti ja monitahoisesti valaistussuunnittelijan on kyettävä kommunikoimaan projektin aikana.
Museon näyttelyiden valosuunnitteluun liittyen esittelen The Museum Lighting Toolkit -työn, joka on Julia Brommin ja Cristiane Manzollin vuonna 2023 Aalborgin yliopistoon tekemä opinnäytetyö. Tämän työn pohjalta tarkastelen työryhmien monipuolisia vaikuttimia ja vuorovaikutusta valaistussuunnitteluun.
Työssä esitellään Siidan näyttelyn valaistussuunnittelun keskeisiä näkökohtia ja niistä esiin nousseita huomioita. Rakennuksen peruskorjauksen konsultoinnin ja valaistussuunnittelun toimintaympäristö aiheutti esittävän taiteen osaajalle viestinnällisiä haasteita. Näiden haasteiden pohdintaan löytyy yhtäläisyyksiä Tülay Schakirin kirjoituksessa Valon läpinäkyvyydestä.
Opinnäytetyössäni tutkin havaintoja siitä, kuinka paljon museon näyttelysuunnittelu tuo esittävän taiteen parissa toimineelle valosuunnittelijalle uutta pohdittavaa estetiikasta, valon merkityksen tasoista, teknisistä ratkaisuista ja tekniikan hienovireisyydestä. Valaistuksen ja koko näyttelyn ilmeen estetiikan pohtiminen näyttelysuunnittelutyöryhmän kanssa osoittautui hyvin kiinnostavaksi. Näitä havaintoja käsitellään opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa.
Työssä pohditaan myös näyttelyn suunnittelun tila- ja aikakäsitystä, jotka poikkeavat näyttämöllä tapahtuvasta suunnittelusta. Näyttelyvieraan tilallisen ja ajallisen kokemuksen ohjaaminen tai määrittäminen on hyvin erilaista kuin esittävän taiteen parissa.
Työn lopussa on mukana sanasto, jossa esitellään esittävän taiteen parissa toimineelle tuntemattomampia näyttelysuunnittelun ja rakennetun ympäristön termejä.
Opinnäytteeni käsittelee sitä, miten museon perusnäyttelyn suunnittelussa ja rakennetun ympäristön suunnittelussa mukana olevat työryhmät eroavat teatterin taiteellisista työryhmistä. Tutkin, miten tämä työryhmien erilaisuus verrattuna esittävän taiteen työryhmiin vaikuttaa valaistussuunnittelijana työskentelyyn.
Esittelen erityisesti rakennetun ympäristön suunnittelulle ominaisia suunnittelukäytäntöjä, jotka ovat esittävän taiteen kentälle epätyypillisiä. Esittelen näyttelysuunnittelun ja rakennetun ympäristön suunnittelun työryhmiä, käyttäen Siidan projekteja esimerkkinä. Esittelyn yhteydessä pyrin lukijaa helpottavasti kuvaamaan, miten monipuolisesti ja monitahoisesti valaistussuunnittelijan on kyettävä kommunikoimaan projektin aikana.
Museon näyttelyiden valosuunnitteluun liittyen esittelen The Museum Lighting Toolkit -työn, joka on Julia Brommin ja Cristiane Manzollin vuonna 2023 Aalborgin yliopistoon tekemä opinnäytetyö. Tämän työn pohjalta tarkastelen työryhmien monipuolisia vaikuttimia ja vuorovaikutusta valaistussuunnitteluun.
Työssä esitellään Siidan näyttelyn valaistussuunnittelun keskeisiä näkökohtia ja niistä esiin nousseita huomioita. Rakennuksen peruskorjauksen konsultoinnin ja valaistussuunnittelun toimintaympäristö aiheutti esittävän taiteen osaajalle viestinnällisiä haasteita. Näiden haasteiden pohdintaan löytyy yhtäläisyyksiä Tülay Schakirin kirjoituksessa Valon läpinäkyvyydestä.
Opinnäytetyössäni tutkin havaintoja siitä, kuinka paljon museon näyttelysuunnittelu tuo esittävän taiteen parissa toimineelle valosuunnittelijalle uutta pohdittavaa estetiikasta, valon merkityksen tasoista, teknisistä ratkaisuista ja tekniikan hienovireisyydestä. Valaistuksen ja koko näyttelyn ilmeen estetiikan pohtiminen näyttelysuunnittelutyöryhmän kanssa osoittautui hyvin kiinnostavaksi. Näitä havaintoja käsitellään opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa.
Työssä pohditaan myös näyttelyn suunnittelun tila- ja aikakäsitystä, jotka poikkeavat näyttämöllä tapahtuvasta suunnittelusta. Näyttelyvieraan tilallisen ja ajallisen kokemuksen ohjaaminen tai määrittäminen on hyvin erilaista kuin esittävän taiteen parissa.
Työn lopussa on mukana sanasto, jossa esitellään esittävän taiteen parissa toimineelle tuntemattomampia näyttelysuunnittelun ja rakennetun ympäristön termejä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]