Vanhemmuuden ruumiillisuudesta
Sjöberg, Pauliina (2024)
Sjöberg, Pauliina
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2024
Maisterin opinnäytetyö
tanssi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250646
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250646
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytteessäni tarkastelen vanhemmuuden ruumiillisuutta ja siitä käsin avautuvaa taiteellista soolopraktiikkaani sekä tämän praktiikan prosessuaalista rakentumista osaksi taiteilijuuttani. Tekstikokonaisuuteni muodostaa laajentuneen vastauksen tanssijantaiteen maisteriopintojen hakuprosessissa esitettyihin kysymyksiin koskien sen hetkisiä keskeisiä taiteellisia kysymyksiäni sekä tavoitteitani mahdollisissa maisteriopinnoissa. Aloitan matkani raskauden ruumiillisuutta käsittelevästä osasta, joka piirtää näkyväksi lähtöpisteen, eräänlaisen alien-tilan, jonka kautta nostan pintaan vanhemmuuteen kytkeytyviä kysymyksiäni hoivasta, sukupuolen representaatiosta ja itsemäärittelystä. Ruumiistaan vieraantumisen kokemukset ja samastumispinnan etsiminen koronapandemian keskellä, lähtevät kiinnittämään ajatteluani toisiin taiteilijoihin ja ajatusten verkostoihin. Käyn keskustelua raskauden kokemisesta ja kirjoittamisen tavasta Maggie Nelsonin Argonautit -teoksen kanssa ja peilaan ajatuksiani vanhemmuuden toisin tarkastelusta dramaturgi Even Minnin radioesseeseen, Äitini on Alien. Tästä sukellan kohti käyttämäni kielen ja teoreettisen viitekehyksen availua osassa käsitteet, jossa nojaan muun muassa tutkija, kirjailija Sophie Lewisin jäsennykseen perheenmuodostuksesta ja avaan ajatuksiani sukupuolesta kirjailija, kuraattori Legacy Russellin teoksen Glitcfeminismi – Manifesti kautta.
Jatkan kirjoittamalla maisteriopintojen ensimmäiseen syksyyn sijoittuvasta soolotyöstäni we share waters. Tässä osassa kuvaan konkreettisesti sooloteoksen rakentumisen kerroksia, sekä soolopraktiikan syntyyn liittyvää prosessia ja olosuhdetta. Kirjoitan lukijalle ja itselleni näkyväksi taiteellista ajatteluani, kysymyksiäni ja työni tematiikkaa. Kuvaan näiden siirtymistä työn edetessä esityksen tapahtumaa näyttämöllisiksi kuviksi. Pohdin työtä, vanhemmuutta ja taiteilijaksi kasvamista, sekä näitä tukevia rakenteita ja taiteelliseen dialogiin asettumista. Käyn keskustelua työskentelyäni tukeneiden toimijoiden kanssa ja suhteutan työni suuntia esiin nostamiini ajattelijoihin. Lisäksi pohdin, kuinka vanhemmuuden ja tanssijantaiteen koulutusohjelman yhteen kietoutuminen on kokemukseni mukaan mahdollistunut.
Soolotyöskentelyä koskevassa toisessa osassa kirjoitan taiteellisen praktiikkani laajentumisesta ja opintojen puitteissa tapahtuvista erilaisista kokeiluista ajallisesti useaan osaan levittäytyvässä kokonaisuudessa Demoprosessi. Tässä osassa kirjoitan myös näkyväksi työstä ulos rajautuneita osia, mahdollisia työtä jatkavia ajatuksia. Käsittelen laajasti taiteellisia referenssejäni, pohtien positioitumistani suhteessa esitystaiteen kentän toisiin toimijoihin. Koreografi Dana Michelin teokset, New Fam kollektiivin esitys Babymmalian sekä koreografi Sheena McGrandlesin autofiktiomusikaali DAWN, asettuvat peilikseni jäsennellessäni työni muotoja, sisältöjä ja esteettisiä asetuksia. Työn verkostoja kartoittava kirjoittaminen on pyrkimykseni osoittaa läpinäkyvästi niitä vaikutteita, joista käsin oma vasta muotoutuva taiteellinen praktiikkani sanallistuu ja piirtyy esiin. Taiteellista opinnäytetyötäni Outoliini /Oddling, kosketan tämän osan sisäisyydestä käsin luoden kytköksiä teoksen koreografi Laura Jantusen Somagics -praktiikan ja oman taiteellisen praktiikkani välille. Avaan syntyneen taiteellisen praktiikkani valumista toisiin taiteellisiin prosesseihin ja sen vakiintumista esiintyjäntyöllisiä strategioita rakentavaksi pohjaksi kollektiivisessa työskentelyssä.
Koskettelen kirjoituksellani monia eri alueita sekä pohdin sitä, kuinka kirjoittamisen tapa jatkaa ruumiillisen praktiikkani tuottamaa maastoa. Merkkaan ja merkitsen erilaisia resonaatiopintoja ja ajattelijoita, joihin palata ja syventyä taiteellisen työn yhä jatkuessa. Kirjallisen työni lopuksi liitän mukaan luvun loppupäätelmistä suhteessa kirjoittamisen kautta avautuneeseen ajatteluun ja taiteellisen työskentelyni avaamiin mahdollisiin tuleviin suuntiin. Tarkastelen myös opintojen ja kirjallisen työni alussa piirtämääni haaveiden, toiveiden ja tavoitteiden tilaa.
Jatkan kirjoittamalla maisteriopintojen ensimmäiseen syksyyn sijoittuvasta soolotyöstäni we share waters. Tässä osassa kuvaan konkreettisesti sooloteoksen rakentumisen kerroksia, sekä soolopraktiikan syntyyn liittyvää prosessia ja olosuhdetta. Kirjoitan lukijalle ja itselleni näkyväksi taiteellista ajatteluani, kysymyksiäni ja työni tematiikkaa. Kuvaan näiden siirtymistä työn edetessä esityksen tapahtumaa näyttämöllisiksi kuviksi. Pohdin työtä, vanhemmuutta ja taiteilijaksi kasvamista, sekä näitä tukevia rakenteita ja taiteelliseen dialogiin asettumista. Käyn keskustelua työskentelyäni tukeneiden toimijoiden kanssa ja suhteutan työni suuntia esiin nostamiini ajattelijoihin. Lisäksi pohdin, kuinka vanhemmuuden ja tanssijantaiteen koulutusohjelman yhteen kietoutuminen on kokemukseni mukaan mahdollistunut.
Soolotyöskentelyä koskevassa toisessa osassa kirjoitan taiteellisen praktiikkani laajentumisesta ja opintojen puitteissa tapahtuvista erilaisista kokeiluista ajallisesti useaan osaan levittäytyvässä kokonaisuudessa Demoprosessi. Tässä osassa kirjoitan myös näkyväksi työstä ulos rajautuneita osia, mahdollisia työtä jatkavia ajatuksia. Käsittelen laajasti taiteellisia referenssejäni, pohtien positioitumistani suhteessa esitystaiteen kentän toisiin toimijoihin. Koreografi Dana Michelin teokset, New Fam kollektiivin esitys Babymmalian sekä koreografi Sheena McGrandlesin autofiktiomusikaali DAWN, asettuvat peilikseni jäsennellessäni työni muotoja, sisältöjä ja esteettisiä asetuksia. Työn verkostoja kartoittava kirjoittaminen on pyrkimykseni osoittaa läpinäkyvästi niitä vaikutteita, joista käsin oma vasta muotoutuva taiteellinen praktiikkani sanallistuu ja piirtyy esiin. Taiteellista opinnäytetyötäni Outoliini /Oddling, kosketan tämän osan sisäisyydestä käsin luoden kytköksiä teoksen koreografi Laura Jantusen Somagics -praktiikan ja oman taiteellisen praktiikkani välille. Avaan syntyneen taiteellisen praktiikkani valumista toisiin taiteellisiin prosesseihin ja sen vakiintumista esiintyjäntyöllisiä strategioita rakentavaksi pohjaksi kollektiivisessa työskentelyssä.
Koskettelen kirjoituksellani monia eri alueita sekä pohdin sitä, kuinka kirjoittamisen tapa jatkaa ruumiillisen praktiikkani tuottamaa maastoa. Merkkaan ja merkitsen erilaisia resonaatiopintoja ja ajattelijoita, joihin palata ja syventyä taiteellisen työn yhä jatkuessa. Kirjallisen työni lopuksi liitän mukaan luvun loppupäätelmistä suhteessa kirjoittamisen kautta avautuneeseen ajatteluun ja taiteellisen työskentelyni avaamiin mahdollisiin tuleviin suuntiin. Tarkastelen myös opintojen ja kirjallisen työni alussa piirtämääni haaveiden, toiveiden ja tavoitteiden tilaa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]