Taidon takana : mietteitä kokonaisvaltaisesta taitopedagogiikasta
Sarno, Juho (2024-05)
Lataukset:
Sarno, Juho
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
05 / 2024
Maisterin opinnäytetyö
tanssinopettaja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250659
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250659
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä avaan ajatuksiani taidon olemuksesta, taitoharjoittelun kokonaisvaltaisuudesta, sekä siitä mitä holistinen taitopedagogiikka voisi olla sirkuksen kontekstissa. Sirkustaiteen ja -pedagogian tutkimus on vielä lapsenkengissään ja tällä työllä pyrin tuomaan uusia avauksia sirkuksen tutkimukseen. Samalla koen, että sirkuskulttuuria ja pedagogiikkaa voi merkittävästi kehittää ja luoda uudelleen suhteessa taidon filosofiseen ja kehotietoiseen tarkasteluun
Taitoa ei voi irrottaa taiteilijasta ja erityisen vahvana tämä side ilmenee sirkuksessa, jossa taiteilija toimii taitonsa varassa ja ilmaisee taidollaan. Sirkuskoulutuksessa taitoharjoittelu onkin monesti huomion keskipisteenä. Usein tämä harjoittelu on fyysisitä ja didaktista, ruumiiseen keskittyvää. Tällaisessa lähestymistavassa taiteilijan harjoittaminen saattaa jäädä paitsioon.
Väitän että harjoittamalla taitoa harjoittaa taitelijaa ja harjoittamalla kehoa harjoittaa mieltä. Opinnäytetyössäni pyrin hahmottamaan mihin tällainen oppilaan kokonaisvaltaisesti huomioonottava taidon pedagogiikka voisi perustua, ja miten toteuttaa sitä käytännössä.
Tutkimuskysymykseni liittyvät taitoon olemisen tapana. Pohdin mitä taitoa harjoitettaessa tapahtuu, miten taidon harjoittaminen vaikuttaa taidon harjoittajaan ja miten kehittää ihmisen kokonaisvaltaisesti huomioivaa taitopedagogiikkaa. Opinnäytetyöni lähtökohtana on Lauri Rauhalan ajatus holistisesta ihmiskäsityksestä, jossa ihminen hahmotetaan tajunnallisena, kehollisena ja situationaalisena. Perusväittämäni on, että taito ja taidon harjoittaminen on sidoksissa näihin kolmeen olemisen tasoon.
Opinnäytetyöni ensimmäisessä osassa asetan taidon osaksi ihmisen olemassaoloa filosofisten käsitteiden kautta nojautuen pääasiassa fenomenologiseen perinteeseen. Toisessa osassa tarkastelen aihetta liikuntakasvatuksen ja nonlineaarisen pedagogiikan kautta. Avaan mitä taito/taidon oppiminen on, sekä mitä ihmisessä tapahtuu taitoa harjoittaessa. Pohdin aiheita myös taidon opettamisen ja pedagogiikan näkökulmista. Kolmannessa osassa avaan kokemuksiani ja sidon teoriat ja ajatukset havaintoihini käytännön opetustyöstä Turun AMK:n sirkussopiskelijoiden parissa.
Opinnäytetyön pohjalta väitän taitoharjoittelun olevan perustavanlaatuisesti sidoksissa persoonan harjoittamiseen. Sirkuspedagogiikkaa voi harjoittaa oppilaan kokonaisvaltaisesti huomioon ottaen ja tällä voi auttaa ja tukea oppilaan taidon kehittymistä, sekä persoonan kasvua.
Taitoa ei voi irrottaa taiteilijasta ja erityisen vahvana tämä side ilmenee sirkuksessa, jossa taiteilija toimii taitonsa varassa ja ilmaisee taidollaan. Sirkuskoulutuksessa taitoharjoittelu onkin monesti huomion keskipisteenä. Usein tämä harjoittelu on fyysisitä ja didaktista, ruumiiseen keskittyvää. Tällaisessa lähestymistavassa taiteilijan harjoittaminen saattaa jäädä paitsioon.
Väitän että harjoittamalla taitoa harjoittaa taitelijaa ja harjoittamalla kehoa harjoittaa mieltä. Opinnäytetyössäni pyrin hahmottamaan mihin tällainen oppilaan kokonaisvaltaisesti huomioonottava taidon pedagogiikka voisi perustua, ja miten toteuttaa sitä käytännössä.
Tutkimuskysymykseni liittyvät taitoon olemisen tapana. Pohdin mitä taitoa harjoitettaessa tapahtuu, miten taidon harjoittaminen vaikuttaa taidon harjoittajaan ja miten kehittää ihmisen kokonaisvaltaisesti huomioivaa taitopedagogiikkaa. Opinnäytetyöni lähtökohtana on Lauri Rauhalan ajatus holistisesta ihmiskäsityksestä, jossa ihminen hahmotetaan tajunnallisena, kehollisena ja situationaalisena. Perusväittämäni on, että taito ja taidon harjoittaminen on sidoksissa näihin kolmeen olemisen tasoon.
Opinnäytetyöni ensimmäisessä osassa asetan taidon osaksi ihmisen olemassaoloa filosofisten käsitteiden kautta nojautuen pääasiassa fenomenologiseen perinteeseen. Toisessa osassa tarkastelen aihetta liikuntakasvatuksen ja nonlineaarisen pedagogiikan kautta. Avaan mitä taito/taidon oppiminen on, sekä mitä ihmisessä tapahtuu taitoa harjoittaessa. Pohdin aiheita myös taidon opettamisen ja pedagogiikan näkökulmista. Kolmannessa osassa avaan kokemuksiani ja sidon teoriat ja ajatukset havaintoihini käytännön opetustyöstä Turun AMK:n sirkussopiskelijoiden parissa.
Opinnäytetyön pohjalta väitän taitoharjoittelun olevan perustavanlaatuisesti sidoksissa persoonan harjoittamiseen. Sirkuspedagogiikkaa voi harjoittaa oppilaan kokonaisvaltaisesti huomioon ottaen ja tällä voi auttaa ja tukea oppilaan taidon kehittymistä, sekä persoonan kasvua.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1570]