"Ei tällaista vaan pääse tekemään missään” - Teatterin harrastamisen ja opettamisen lähtökohtia
Vehmasaho, Ville (2024)
Vehmasaho, Ville
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
2024
Maisterin opinnäytetyö
teatteriopettaja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250668
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250668
Tiivistelmä
Työni käsittelee yleisimpiä syitä teatterin harrastamiselle, sekä teatteriopettajan tehtävää harrastuksessa. Työ rakentuu pääosin omien
kokemuksieni, ja lähdemateriaalin välisen keskustelun varaan. Olen löytänyt teatterin pariin vasta aikuisiällä, aluksi harrastajaksi,
myöhemmin ammattilaiseksi. Tämä myöhäisherännäisyyteni mahdollistaa kohdallani teatterin pariin johtavien syiden reflektiivisen
tarkastelun, sillä minun on itse täytynyt löytää teatteri, ja myös omatoimisesti sen pariin hakeutua.
Työn toisessa luvussa avaan omia lähtökohtiani teatteriin harrastuksena ja ammattina. Kuvailen narratiivisella otteella omaa polkuani
harrastajasta teatteripedagogiksi, jossa tuon näkyväksi oman taiteellispedagogisen ajatteluni ja sen rakentumisen. Alkupuolella avaan myös
tämän työn kannalta oleellisimpia termejä ja käsitteitä.
Kolmannessa luvussa pohjustan, Timo Sinivuoren väitöskirjan Teatteriharrastuksen merkitys (2002), avulla yleisimpiä harrastusmotiiveja.
Käytän väitöskirjassa esitettyä harrastusmotiiviluokitusta runkona, jonka kautta käsittelen omia, muiden teatterialan ammattilaisten, sekä
harrastajien kokemuksia teatterin parissa toimimisesta. Aineistona käytän lähteistä keräämiäni, usein henkilökohtaisia kuvauksia teatterin
parissa toimimisesta. Pääteoksena tässä toimii Pamela Tolan kirja Miksi näyttelen? (2007), joka sisältää teatterialan ammattilaisten
kokemuksia, niin näyttelemisestä kuin yleisesti teatterin parissa toimimisesta. Harrastajien näkökulmina toimii pääosin Sinivuoren
tutkimus, sekä osittain tämän työn rinnalla kulkeneen teatterikurssin osallistujilta kerätty kyselyaineisto. Käsittelyn pyrkimyksenä on ollut
saada kootuksi jäsennelty, aineiston ja oman ammattitaitoni kautta suodattunut näkökulma yleisimpiin harrastusmotiiveihin.
Neljännessä luvussa tarkastelen kaikkea aikaisempaa suhteessa käytäntöön. Luvussa avaan laajemmin kokemuksia opettamaltani
teatterikurssilta. Nostan esiin omia huomioitani, joita olen saanut kurssilta, sekä tarkastelen kuinka tämän tutkielman aiheet ovat
vaikuttaneet, tai olleet vaikuttamatta opetukseeni. Yhtenä äänenä nostan myös kurssin osallistujat heiltä, saadun aineiston avulla. Kurssilla
suoritetulla, vapaaehtoisella ja nimettömällä kyselyllä, oli pyrkimys kartoittaa kurssille osallistujien lähtömotiiveja, kokemuksia ja
ennakkotietoja. Käsittelen vastauksia suhteuttaen niitä aiemmista kappaleista nousseisiin teemoihin, sekä käytän niitä myös apuna
opetukseni reflektoimiseen.
Viidennessä luvussa teen yhteenvedon, omasta mielestäni tämän työn merkittävimmistä huomioista suhteessa harrastusmotiiveihin, sekä
teatteriopettajan tehtävään harrastuksessa. Yhteenvedossa nostan yhdessä tehtävän, luovan toiminnan yhdeksi tärkeimmäksi syyksi teatterin
harrastamiselle. Lopuksi totean myös teatteriopetusta tarvittavan harrastuksessa, jotta toiminta pysyy harrastajille mielekkäänä ja
tavoitteellisena
kokemuksieni, ja lähdemateriaalin välisen keskustelun varaan. Olen löytänyt teatterin pariin vasta aikuisiällä, aluksi harrastajaksi,
myöhemmin ammattilaiseksi. Tämä myöhäisherännäisyyteni mahdollistaa kohdallani teatterin pariin johtavien syiden reflektiivisen
tarkastelun, sillä minun on itse täytynyt löytää teatteri, ja myös omatoimisesti sen pariin hakeutua.
Työn toisessa luvussa avaan omia lähtökohtiani teatteriin harrastuksena ja ammattina. Kuvailen narratiivisella otteella omaa polkuani
harrastajasta teatteripedagogiksi, jossa tuon näkyväksi oman taiteellispedagogisen ajatteluni ja sen rakentumisen. Alkupuolella avaan myös
tämän työn kannalta oleellisimpia termejä ja käsitteitä.
Kolmannessa luvussa pohjustan, Timo Sinivuoren väitöskirjan Teatteriharrastuksen merkitys (2002), avulla yleisimpiä harrastusmotiiveja.
Käytän väitöskirjassa esitettyä harrastusmotiiviluokitusta runkona, jonka kautta käsittelen omia, muiden teatterialan ammattilaisten, sekä
harrastajien kokemuksia teatterin parissa toimimisesta. Aineistona käytän lähteistä keräämiäni, usein henkilökohtaisia kuvauksia teatterin
parissa toimimisesta. Pääteoksena tässä toimii Pamela Tolan kirja Miksi näyttelen? (2007), joka sisältää teatterialan ammattilaisten
kokemuksia, niin näyttelemisestä kuin yleisesti teatterin parissa toimimisesta. Harrastajien näkökulmina toimii pääosin Sinivuoren
tutkimus, sekä osittain tämän työn rinnalla kulkeneen teatterikurssin osallistujilta kerätty kyselyaineisto. Käsittelyn pyrkimyksenä on ollut
saada kootuksi jäsennelty, aineiston ja oman ammattitaitoni kautta suodattunut näkökulma yleisimpiin harrastusmotiiveihin.
Neljännessä luvussa tarkastelen kaikkea aikaisempaa suhteessa käytäntöön. Luvussa avaan laajemmin kokemuksia opettamaltani
teatterikurssilta. Nostan esiin omia huomioitani, joita olen saanut kurssilta, sekä tarkastelen kuinka tämän tutkielman aiheet ovat
vaikuttaneet, tai olleet vaikuttamatta opetukseeni. Yhtenä äänenä nostan myös kurssin osallistujat heiltä, saadun aineiston avulla. Kurssilla
suoritetulla, vapaaehtoisella ja nimettömällä kyselyllä, oli pyrkimys kartoittaa kurssille osallistujien lähtömotiiveja, kokemuksia ja
ennakkotietoja. Käsittelen vastauksia suhteuttaen niitä aiemmista kappaleista nousseisiin teemoihin, sekä käytän niitä myös apuna
opetukseni reflektoimiseen.
Viidennessä luvussa teen yhteenvedon, omasta mielestäni tämän työn merkittävimmistä huomioista suhteessa harrastusmotiiveihin, sekä
teatteriopettajan tehtävään harrastuksessa. Yhteenvedossa nostan yhdessä tehtävän, luovan toiminnan yhdeksi tärkeimmäksi syyksi teatterin
harrastamiselle. Lopuksi totean myös teatteriopetusta tarvittavan harrastuksessa, jotta toiminta pysyy harrastajille mielekkäänä ja
tavoitteellisena
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]