Taidepedagogisia näkökulmia itsensä johtamiseen : “Bosslevel metodin” kehittäminen
Väisänen, Sanna (2024-06-14)
Väisänen, Sanna
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
14.06.2024
Maisterin opinnäytetyö
teatteriopettaja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250670
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250670
Tiivistelmä
Tutkielmani on nimeltään Taidepedagogisia näkökulmia itsensä johtamiseen- “Bosslevel metodin” kehittäminen. Opinnäytetyössäni tarkastelen johtajuussanastosta tulevien sanojen oletettuja merkityksiä ja niiden muutoksia, kun niitä tutkitaan itsensä johtamisen ja itsetunnon vahvistumisen kautta.
Opinnäytetyöni tutkimuksellisuus on mahdollistanut johtajuus-sanojen tarkastelun sekä sanojen ja käsitteiden uudelleen määrittelyn. Tutkimuksellinen ote tässä opinnäytetyössäni on antanut tilaa uusille merkityksille ja löydöille.
Projekti käsitti neljä työpajaa neljälle eri ryhmälle. Toteutin työpajat Teatterikorkeakoulun teatteripedagogiikan opiskelijoille, Laurea ammattikorkeakoulun opiskelijoille, Kaupunkiolohuone Kohtauksella sekä Q-teatterin yleisötyön ammattilaisille. Työpajoissa tarkasteltiin sanojen assosiointia, leikillisyyttä ja sanojen uudelleen nimeämistä.
Bosslevel metodi kehittyi toiminnallisten työpajojen ja reflektointini kautta sellaiseksi, kuin se tällä hetkellä on. Metodin kehittymisen punaisena lankana oli selvittää, miten taidepedagogisesta näkökulmasta oma (ammatillinen) itsetunto, itsensä johtaminen ja omien tarpeiden sanoittaminen kohtaisivat kulttuurin kollektiivisemman kehittämisen, yhteisten tilojen luomisen ja kehittyvän yhteisöllisyyden kanssa?
Työssä pohdittava metodi kurottelee ehdotuksen äärelle, voisiko bosslevel metodin toiminta edistää tasavertaisuutta ja kuuntelemista jokaisen omassa johtajuudessaan ja suhteessa muihin.
Opinnäytteen aineisto koostuu teetetyistä työpajoista sekä itsereflektiosta, jotka molemmat keskustelevat valitun kirjallisuuden ja teoreettisten tekstien kanssa.
Opinnäytetyöni tutkimuksellisuus on mahdollistanut johtajuus-sanojen tarkastelun sekä sanojen ja käsitteiden uudelleen määrittelyn. Tutkimuksellinen ote tässä opinnäytetyössäni on antanut tilaa uusille merkityksille ja löydöille.
Projekti käsitti neljä työpajaa neljälle eri ryhmälle. Toteutin työpajat Teatterikorkeakoulun teatteripedagogiikan opiskelijoille, Laurea ammattikorkeakoulun opiskelijoille, Kaupunkiolohuone Kohtauksella sekä Q-teatterin yleisötyön ammattilaisille. Työpajoissa tarkasteltiin sanojen assosiointia, leikillisyyttä ja sanojen uudelleen nimeämistä.
Bosslevel metodi kehittyi toiminnallisten työpajojen ja reflektointini kautta sellaiseksi, kuin se tällä hetkellä on. Metodin kehittymisen punaisena lankana oli selvittää, miten taidepedagogisesta näkökulmasta oma (ammatillinen) itsetunto, itsensä johtaminen ja omien tarpeiden sanoittaminen kohtaisivat kulttuurin kollektiivisemman kehittämisen, yhteisten tilojen luomisen ja kehittyvän yhteisöllisyyden kanssa?
Työssä pohdittava metodi kurottelee ehdotuksen äärelle, voisiko bosslevel metodin toiminta edistää tasavertaisuutta ja kuuntelemista jokaisen omassa johtajuudessaan ja suhteessa muihin.
Opinnäytteen aineisto koostuu teetetyistä työpajoista sekä itsereflektiosta, jotka molemmat keskustelevat valitun kirjallisuuden ja teoreettisten tekstien kanssa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1497]