Valosuunnittelijan harjoitusvihko : Harjoitteleminen työtapana
Vedenpää, Outi (2024-05)
Vedenpää, Outi
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
05 / 2024
Maisterin opinnäytetyö
valosuunnittelu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250770
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250770
Tiivistelmä
Valosuunnittelijan harjoitusvihko on näkökulma oman työskentelyn ja työhyvinvoinnin tarkasteluun sekä suunnittelemiseen. Harjoitteleminen nähdään suhteena väistämättömään muutokseen sekä pyrkimyksenä suhtautua lempeästi itseensä ja omaan osaamiseen. Hannah Arendtin ja John Matthewsin ajatuksia mukailleen harjoitteleminen on tietoisuuden maailmallinen ilmentymä, joka määrittää inhimillistä kokemusta ajasta. Harjoittelu perustuu tietoon tavoitteena sekä vallitsevan olosuhteen hyväksymiseen.
Harjoittelemisen ajankohtainen asiayhteys on työnmuutoksesta käytävä yhteiskunnallinen keskustelu sekä valosuunnittelijan ammattikuva taiteilijan ja asiantuntijan välillä. Yhteiskunnallista keskustelua valottaa Valtioneuvoston Jatkuvan oppimisen parlamentaarisen uudistuksen linjaukset vuodelta 2020. Harjoitteleminen sijaitsee taidetta elämäntapana ja työnä korostavien diskurssien välissä ja sitä voi soveltaa erilaisissa yhteyksissä, joissa kaipaa tukea.
Harjoitteleminen ja yksittäiset harjoitukset jaetaan suunnittelemiseen ja tekemiseen. Suunnitteleminen ohjaa kiinnittämään huomiota olosuhteiden ja mielialan vaikutukseen. Käytännön neuvoja onnistuneen harjoitustilanteen luomiseen haetaan eläinten koulutuksesta lajityypillistä käyttäytymistä ja tarpeita painottaen. Harjoittelutilannetta muokkaamalla pyritään vaikuttamaan harjoittelemisen onnistumiseen toimintana. Tekeminen puolestaan korostaa suunnitelmien toteuttamista impulsseja antavien tehtävien muodossa sekä ajan antamisena tehtävien tekemiseen.
Harjoittelun kohteita lähestytään sekä jaettujen ammattitaitojen, että henkilökohtaisen kiinnostuksen kautta. Erityisesti korostuvat nautinto, ilo ja kiinnostus toiminnan perusteluina sekä hyvinvointia ylläpitävinä tekoina. Omia kiinnostuksenkohteita lähestytään kolmen eri näkökulman kautta, jotka ovat teon itsensä nautittavuus, oppimisen tuoma ilo sekä positiivisten seurausten tavoittelu. Harjoittelun kohteiden määrittely ohjaa harjoittelun suunnittelua sekä tehtävien valikoitumista.
Opinnäytteen taiteellinen osuus on valosuunnittelu Maratontanssit-näytelmässä, joka esitellään opinnäytteen loppupuolella. Harjoittelemista sovelletaan taiteelliseen opinnäytteeseen omaa työskentelyä järjestävien tehtävien muodossa. Toistuvat harjoitukset luovat jatkumoa kestollisessa prosessissa ja mahdollistavat oman työskentelyn reflektoinnin ja siitä saatavan tiedon soveltamisen seuraavissa projekteissa.
Yksittäisiä projekteja, kuten esityksen valmistamista, ja laajempaa omaa taiteellista työtä yhdistävät tietoisuus omista haasteista ja onnistumisista. Työn ja muun elämän välistä tasapainoa pyritään tukemaan korostamalla hyvinvointia sekä kokemusta mahdollisuudesta vaikuttaa.
Harjoittelemisen ajankohtainen asiayhteys on työnmuutoksesta käytävä yhteiskunnallinen keskustelu sekä valosuunnittelijan ammattikuva taiteilijan ja asiantuntijan välillä. Yhteiskunnallista keskustelua valottaa Valtioneuvoston Jatkuvan oppimisen parlamentaarisen uudistuksen linjaukset vuodelta 2020. Harjoitteleminen sijaitsee taidetta elämäntapana ja työnä korostavien diskurssien välissä ja sitä voi soveltaa erilaisissa yhteyksissä, joissa kaipaa tukea.
Harjoitteleminen ja yksittäiset harjoitukset jaetaan suunnittelemiseen ja tekemiseen. Suunnitteleminen ohjaa kiinnittämään huomiota olosuhteiden ja mielialan vaikutukseen. Käytännön neuvoja onnistuneen harjoitustilanteen luomiseen haetaan eläinten koulutuksesta lajityypillistä käyttäytymistä ja tarpeita painottaen. Harjoittelutilannetta muokkaamalla pyritään vaikuttamaan harjoittelemisen onnistumiseen toimintana. Tekeminen puolestaan korostaa suunnitelmien toteuttamista impulsseja antavien tehtävien muodossa sekä ajan antamisena tehtävien tekemiseen.
Harjoittelun kohteita lähestytään sekä jaettujen ammattitaitojen, että henkilökohtaisen kiinnostuksen kautta. Erityisesti korostuvat nautinto, ilo ja kiinnostus toiminnan perusteluina sekä hyvinvointia ylläpitävinä tekoina. Omia kiinnostuksenkohteita lähestytään kolmen eri näkökulman kautta, jotka ovat teon itsensä nautittavuus, oppimisen tuoma ilo sekä positiivisten seurausten tavoittelu. Harjoittelun kohteiden määrittely ohjaa harjoittelun suunnittelua sekä tehtävien valikoitumista.
Opinnäytteen taiteellinen osuus on valosuunnittelu Maratontanssit-näytelmässä, joka esitellään opinnäytteen loppupuolella. Harjoittelemista sovelletaan taiteelliseen opinnäytteeseen omaa työskentelyä järjestävien tehtävien muodossa. Toistuvat harjoitukset luovat jatkumoa kestollisessa prosessissa ja mahdollistavat oman työskentelyn reflektoinnin ja siitä saatavan tiedon soveltamisen seuraavissa projekteissa.
Yksittäisiä projekteja, kuten esityksen valmistamista, ja laajempaa omaa taiteellista työtä yhdistävät tietoisuus omista haasteista ja onnistumisista. Työn ja muun elämän välistä tasapainoa pyritään tukemaan korostamalla hyvinvointia sekä kokemusta mahdollisuudesta vaikuttaa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1482]