Väriuniversumin reunalla : Värin käytöstä esittävien taiteiden valosuunnittelussa
Johansson, Lyydia (2024-05-02)
Johansson, Lyydia
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
02.05.2024
Maisterin opinnäytetyö
valosuunnittelu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250774
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250774
Tiivistelmä
Opinnäytteeni kirjallisessa osiossa käsittelen valon värin käyttöä esittävien taiteiden valosuunnittelussa. Kirjoitan myös omasta värienkäytöstäni kolmessa eri teatteriproduktiossa, mukaan lukien opinnäytteeni taiteellisessa osiossa. Olen valosuunnittelun opintojeni aikana huomannut, että valon värin käytöstä
esittävissä taiteissa on kirjoitettu vähän suhteessa muihin koulutusohjelman aihepiireihin. Koen, että siitä olisi tärkeää kirjoittaa kootusti.
Opinnäytteen ensimmäisessä luvussa esittelen lyhyesti, mitä valo ja väri ovat luonnontieteelliseltä määritelmältään. Samassa luvussa esittelen myös Richard Palmerin kahdeksan valon osatekijää, jotka määrittelevät valoa valosuunnittelun näkökulmasta. Toisessa luvussa esittelen Johannes Ittenin ja Josef Albersin väriopit.
Kolmannessa luvussa esittelen valon värinkäyttöä esittävissä taiteissa yleisesti. Aloitan kokoamalla joitakin esimerkkejä historiasta, joihin kuuluu sekä teknisiä että taiteellisia huomioita. Menneisyydestä siirryn nykyhetkeen käsittelemään LED-heitinten mahdollisuuksia, sekä värikalvojen potentiaalia nykyaikana. Lopuksi esittelen muutamia erilaisia tapoja hyödyntää värivaloa esittävissä taiteissa. Neljännessä luvussa käsittelen lyhyesti omia ajatuksiani ja kokemuksiani valon väristä.
Viidennessä luvussa käsittelen taiteellista osiota opinnäytteestäni. Räkänokka (2022) oli Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Studio 3:ssa esitetty teatteriesitys, joka sai ensi-iltansa 16.9.2022. Produktio oli sekä minun, että ohjaaja-käsikirjoittaja Susi Oreniuksen teatteritaiteen maisterin opinnäytteen taiteellinen osio, ja olin lähtenyt mukaan valosuunnittelijaksi Oreniuksen pyynnöstä. Käyn läpi prosessin eri vaiheet
sekä muutamia ongelmakohtia ratkaisuineen. Kuudennessa luvussa esittelen lyhyesti sekä toisen vuoden materiaalista esitykseksi -produktioni Karismaattinen megafaunapuisto (2020) että Kanditeatteri-kurssin produktioni Tähtipölyä (2021), jotta
voin käsitellä niitä yhdessä Räkänokan kanssa seitsemännessä luvussa.
Päätän opinnäytteeni kirjoittamalla valon värin käytöstä näissä kolmessa produktiossa. Aloitan esittelemällä ennakkosuunnittelussa päättämiäni yksityiskohtia ja linjauksia, sekä joitakin työryhmän yhteisiä suunnitelmia värin suhteen. Sen jälkeen käyn väri kerrallaan läpi kohtauksia ja näyttämökuvia edellä mainituista esityksistä, ja kerron perustelujani ja ajatuksiani valituista väreistä ja niiden käytöstä.
Tavoitteenani tässä opinnäytteessä on koota yhteen tekstiin tietoa valon värin käytöstä esittävissä taiteissa, ja sen lisäksi dokumentoida omaa työskentelyäni värien kanssa. Koen tärkeäksi, että tässä tekstissä on tiedon lisäksi myös henkilökohtaista kokemusta ja ajatuksia, koska uskon niiden rohkaisevan lukijoita kurkistamaan väriuniversumiin.
esittävissä taiteissa on kirjoitettu vähän suhteessa muihin koulutusohjelman aihepiireihin. Koen, että siitä olisi tärkeää kirjoittaa kootusti.
Opinnäytteen ensimmäisessä luvussa esittelen lyhyesti, mitä valo ja väri ovat luonnontieteelliseltä määritelmältään. Samassa luvussa esittelen myös Richard Palmerin kahdeksan valon osatekijää, jotka määrittelevät valoa valosuunnittelun näkökulmasta. Toisessa luvussa esittelen Johannes Ittenin ja Josef Albersin väriopit.
Kolmannessa luvussa esittelen valon värinkäyttöä esittävissä taiteissa yleisesti. Aloitan kokoamalla joitakin esimerkkejä historiasta, joihin kuuluu sekä teknisiä että taiteellisia huomioita. Menneisyydestä siirryn nykyhetkeen käsittelemään LED-heitinten mahdollisuuksia, sekä värikalvojen potentiaalia nykyaikana. Lopuksi esittelen muutamia erilaisia tapoja hyödyntää värivaloa esittävissä taiteissa. Neljännessä luvussa käsittelen lyhyesti omia ajatuksiani ja kokemuksiani valon väristä.
Viidennessä luvussa käsittelen taiteellista osiota opinnäytteestäni. Räkänokka (2022) oli Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Studio 3:ssa esitetty teatteriesitys, joka sai ensi-iltansa 16.9.2022. Produktio oli sekä minun, että ohjaaja-käsikirjoittaja Susi Oreniuksen teatteritaiteen maisterin opinnäytteen taiteellinen osio, ja olin lähtenyt mukaan valosuunnittelijaksi Oreniuksen pyynnöstä. Käyn läpi prosessin eri vaiheet
sekä muutamia ongelmakohtia ratkaisuineen. Kuudennessa luvussa esittelen lyhyesti sekä toisen vuoden materiaalista esitykseksi -produktioni Karismaattinen megafaunapuisto (2020) että Kanditeatteri-kurssin produktioni Tähtipölyä (2021), jotta
voin käsitellä niitä yhdessä Räkänokan kanssa seitsemännessä luvussa.
Päätän opinnäytteeni kirjoittamalla valon värin käytöstä näissä kolmessa produktiossa. Aloitan esittelemällä ennakkosuunnittelussa päättämiäni yksityiskohtia ja linjauksia, sekä joitakin työryhmän yhteisiä suunnitelmia värin suhteen. Sen jälkeen käyn väri kerrallaan läpi kohtauksia ja näyttämökuvia edellä mainituista esityksistä, ja kerron perustelujani ja ajatuksiani valituista väreistä ja niiden käytöstä.
Tavoitteenani tässä opinnäytteessä on koota yhteen tekstiin tietoa valon värin käytöstä esittävissä taiteissa, ja sen lisäksi dokumentoida omaa työskentelyäni värien kanssa. Koen tärkeäksi, että tässä tekstissä on tiedon lisäksi myös henkilökohtaista kokemusta ja ajatuksia, koska uskon niiden rohkaisevan lukijoita kurkistamaan väriuniversumiin.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1549]