Tarttuminen
Hetemäki, Laura (2024-04-09)
Hetemäki, Laura
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
09.04.2024
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558017
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558017
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäyte koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osuudesta. Taiteellinen osuus oli esillä Kuvan Kevät -näyttelyssä Kuva/Tila galleriassa 6.5.–4.6.2023. Kirjallista osuutta olen kirjoittanut taiteellisen prosessin aikana ja sen jälkeen.
Taiteellisen työskentelyni lähtökohtia ovat havainnointi ja keräily. Kerään materiaalia maalauksia varten piirtämällä, katsomalla, kävelemällä, pysähtymällä kiinnostavien esineiden äärelle, muistelemalla, kutomalla pellavakangasta, värjäämällä kierrätyskankaita ja pellavalankoja kasviväreillä.
Olen suhtautunut kirjalliseen osuuteen samaan tapaan kuin maalaamiseen; olen keräillyt kirjallista materiaalia pitämällä työskentelypäiväkirjaa, kirjoittamalla muistiinpanoja puhelimeen, kirjoittamalla ajatuksia työskentelystä kirjoituskoneella, lukemalla mielenkiintoisia kaunokirjallisia ja filosofisia tekstejä, muistellut luentoja ja materiaalia joka on resonoinut sanallistamaan sitä, mitä maalausprosessissa tapahtuu ja mitä maalaaminen minulle on.
Kuvan Kevät -näyttelyssä esillä ollut teoskokonaisuus sisälsi 15 teosta. Teokset olivat esillä Kuva/Tila galleriassa, heti galleriaan sisään tultaessa, ovea vastapäätä olevalla seinällä. Teokset levittäytyivät noin kuusi metriä leveälle seinälle. Ne sijaitsivat eri korkeuksilla, osa yläilmoissa noin kolmessa metrissä ja osa lattian rajassa. Teosten koko vaihteli tulitikkuaskista noin metri kertaa metriin.
Teokset olivat pääasiassa öljyvärimaalauksia pellavakankaalle. Osa pellavakankaasta oli itse kutomaani. Joihinkin maalauksiin yhdistin öljymaalin lisäksi pastelliliitua ja öljypastelliliitua. Mukana oli myös kaksi käsinkudottua pirtanauhaa lupiininkukilla värjätystä pellavalangasta, kaksi käsinsidottua luonnosvihkoa, joiden sivuilla oli lyijykynäpiirustuksia, ruusunmarjoilla värjätty lakanakangas sekä maasta löydetty vihertävä hahtuva.
Teosten värimaailma oli rauhallinen. Tavoittelin värejä, jotka ovat lähellä pellavan värejä tai kasviväreillä aikaansaamiani värejä. Monessa maalauksessa maalauspohja oli näkyvillä. Pohja oli eläinliimalla, puoliöljypohjusteella tai liitupohjusteella pohjustettua pellavakangasta. Halusin jättää pohjan näkyville, koska pohjien valmistaminen on tärkeä osa maalausprosessia.
Kirjallisessa osuudessa kartoitan maalausprosessia ja siihen kytkeytyviä asioita tekstien ja kirjoittamisen avulla. Kirjallinen osuus opinnäytteestä koostuu eri tekstilähteiden ja omien päiväkirjamerkintöjen fragmenteista sekä työskentelyä reflektoivista osuuksista. Olen pyrkinyt kirjoittaessa saman tapaiseen avoimuuteen, joka on läsnä maalausprosessissa. Ehdotan ja jätän asioita auki. Tämä teksti on yritys hahmotella niitä kohtia tai paikkoja, joissa maalaaminen tapahtuu.
Taiteellisen työskentelyni lähtökohtia ovat havainnointi ja keräily. Kerään materiaalia maalauksia varten piirtämällä, katsomalla, kävelemällä, pysähtymällä kiinnostavien esineiden äärelle, muistelemalla, kutomalla pellavakangasta, värjäämällä kierrätyskankaita ja pellavalankoja kasviväreillä.
Olen suhtautunut kirjalliseen osuuteen samaan tapaan kuin maalaamiseen; olen keräillyt kirjallista materiaalia pitämällä työskentelypäiväkirjaa, kirjoittamalla muistiinpanoja puhelimeen, kirjoittamalla ajatuksia työskentelystä kirjoituskoneella, lukemalla mielenkiintoisia kaunokirjallisia ja filosofisia tekstejä, muistellut luentoja ja materiaalia joka on resonoinut sanallistamaan sitä, mitä maalausprosessissa tapahtuu ja mitä maalaaminen minulle on.
Kuvan Kevät -näyttelyssä esillä ollut teoskokonaisuus sisälsi 15 teosta. Teokset olivat esillä Kuva/Tila galleriassa, heti galleriaan sisään tultaessa, ovea vastapäätä olevalla seinällä. Teokset levittäytyivät noin kuusi metriä leveälle seinälle. Ne sijaitsivat eri korkeuksilla, osa yläilmoissa noin kolmessa metrissä ja osa lattian rajassa. Teosten koko vaihteli tulitikkuaskista noin metri kertaa metriin.
Teokset olivat pääasiassa öljyvärimaalauksia pellavakankaalle. Osa pellavakankaasta oli itse kutomaani. Joihinkin maalauksiin yhdistin öljymaalin lisäksi pastelliliitua ja öljypastelliliitua. Mukana oli myös kaksi käsinkudottua pirtanauhaa lupiininkukilla värjätystä pellavalangasta, kaksi käsinsidottua luonnosvihkoa, joiden sivuilla oli lyijykynäpiirustuksia, ruusunmarjoilla värjätty lakanakangas sekä maasta löydetty vihertävä hahtuva.
Teosten värimaailma oli rauhallinen. Tavoittelin värejä, jotka ovat lähellä pellavan värejä tai kasviväreillä aikaansaamiani värejä. Monessa maalauksessa maalauspohja oli näkyvillä. Pohja oli eläinliimalla, puoliöljypohjusteella tai liitupohjusteella pohjustettua pellavakangasta. Halusin jättää pohjan näkyville, koska pohjien valmistaminen on tärkeä osa maalausprosessia.
Kirjallisessa osuudessa kartoitan maalausprosessia ja siihen kytkeytyviä asioita tekstien ja kirjoittamisen avulla. Kirjallinen osuus opinnäytteestä koostuu eri tekstilähteiden ja omien päiväkirjamerkintöjen fragmenteista sekä työskentelyä reflektoivista osuuksista. Olen pyrkinyt kirjoittaessa saman tapaiseen avoimuuteen, joka on läsnä maalausprosessissa. Ehdotan ja jätän asioita auki. Tämä teksti on yritys hahmotella niitä kohtia tai paikkoja, joissa maalaaminen tapahtuu.