□℺
Kaunisto, Noora (2024-04-10)
Kaunisto, Noora
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
10.04.2024
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558021
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558021
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni taiteellinen osa esitettiin Kuvan Keväässä 2022, Kuva/Tila -galleriassa. ”Aamiainen rannassa” -installaatio koostui öljyvärimaalauksesta MDF-levylle, hiekasta, styroxista, hiekanalisesta rakenteesta, kertopuusta, lasi-hartsiveistoksesta sekä lumisadepallon muotoon hartsiin ja isomaltisokeriin valetuista sieni- ja limasieni-itiöistä. Teoksen ilmoitustaulun muotoinen, ohuehkolla värillä toteutettu maalaus puutelineessä muistutti viereisestä ikkunasta näkyviä kaupungin rakennusmaakylttejä. Kauempana, eri seinällä, maalausinstallaatio ”Sivuamisia” koostui neljästä pienestä, orgaanisesti asetellusta, palikkamaisesta öljyvärimaalauksesta ja lyijykynänjäljestä levylle. ”Sivuamisia” käsitti sirpalemaisia, itselleni olennaisia huomioita maalaamisen ja materian vuoropuhelusta.
Olen jakanut tämän kirjallisen opinnäytteen kolmeen osaan. Ensimmäiset kaksi osaa summaavat nuuskintaani ja reflektiotani teorioiden parissa, jotka koen olennaiseksi taiteelliselle ajattelulleni ja työskentelylleni. Ensimmäisessä osassa tutkin minua kiinnostavia oudon ja kummallisen ilmiöitä sekä erilaisten kietoutumien, monimutkaisten vuorovaikutusten ja hybridien roolia taiteellisessa ajattelussani. Käyn lyhyesti läpi joitakin teoreettisia kokonaisuuksia näihin teemoihin liittyen, ja nostan esiin minua kiinnostavia reunamia tai leikkauspisteitä. Olioiden ja ilmiöiden pohjattoman syvyyden ihmettely lienee kaiken taiteellisen tekemiseni alkupiste.
Toisessa osiossa käsittelen materiaalisuutta ja aikaa taiteellisessa ajattelussani ja kosketan enemmän käytännön työskentelyäni. Kolmannessa tarkastelen erityisesti Kuvan Kevään töitäni näiden näkökulmien läpi. Sivuan samassa myös taidekentän ympäristökriisejä koskevaa keskustelua ja oman taiteellisen ajatteluni asettumista tietynlaiseen ristivetoon aihepiirin kanssa. Lopuksi vedän yhteen maisteriopintojeni sekä lopputyöni antia.
Olen jakanut tämän kirjallisen opinnäytteen kolmeen osaan. Ensimmäiset kaksi osaa summaavat nuuskintaani ja reflektiotani teorioiden parissa, jotka koen olennaiseksi taiteelliselle ajattelulleni ja työskentelylleni. Ensimmäisessä osassa tutkin minua kiinnostavia oudon ja kummallisen ilmiöitä sekä erilaisten kietoutumien, monimutkaisten vuorovaikutusten ja hybridien roolia taiteellisessa ajattelussani. Käyn lyhyesti läpi joitakin teoreettisia kokonaisuuksia näihin teemoihin liittyen, ja nostan esiin minua kiinnostavia reunamia tai leikkauspisteitä. Olioiden ja ilmiöiden pohjattoman syvyyden ihmettely lienee kaiken taiteellisen tekemiseni alkupiste.
Toisessa osiossa käsittelen materiaalisuutta ja aikaa taiteellisessa ajattelussani ja kosketan enemmän käytännön työskentelyäni. Kolmannessa tarkastelen erityisesti Kuvan Kevään töitäni näiden näkökulmien läpi. Sivuan samassa myös taidekentän ympäristökriisejä koskevaa keskustelua ja oman taiteellisen ajatteluni asettumista tietynlaiseen ristivetoon aihepiirin kanssa. Lopuksi vedän yhteen maisteriopintojeni sekä lopputyöni antia.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]