Kuvataiteen maisterin kirjallinen opinnäyte
Hurnanen, Lotta (2024-04-10)
Hurnanen, Lotta
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
10.04.2024
Maisterin opinnäytetyö
tila-aikataiteet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558039
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558039
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu kirjallisesta osasta sekä taiteellisesta osasta, joka oli esillä Kuvan Kevät -maisterinäyttelyssä Kuvataideakatemian Kuva/Tila-galleriassa 5.5. - 4.6.2023. 16 mm värifilmille kuvattu videoteos a field of stones, a handful of seeds esitettiin digitaalisena projisointina. Videoteoksen kesto on 5,57 minuuttia ja se on äänetön. Videoprojisoinnin lisäksi näyttelyssä oli esillä kaksi perheeni arkistoista löydettyä valokuvaa, jotka esittävät sukulaisiani peltotöissä. Teoksen lähtökohta ja kuvauspaikka on isovanhemmiltani hiljattain perinnöksi saamani pelto Kihniöllä, Niskoksen kylässä. Kehityksen jälkeen filmi on haudattu samaiseen peltoon. Kosketuksessa pellon maaperään filmin pinta on halkeillut ja repeillyt. Teokseni aihe kietoutuu ympäristölle altistumiseen: filmin ja ympäristön välisen fyysisen kosketuksen poeettisiin ja filosofisiin mahdollisuuksiin.
Kirjallinen osa koostuu kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa kartoitan pellon historiaa ja dokumentoin teoksen työstöprosessia. Toinen osa liikkuu posthumanististen ja uusmaterialististen teorioiden, sekä muutamien keskeisten käsitteiden rihmastoissa. Käsittelen teoksen tekotavan ja aiheen esiintuomia kysymyksiä materiaalisuudesta, toimijuudesta ja ei-inhimillisten toimijoiden roolista työskentelyssäni. Keskeistä on käsitys toimijuudesta ei pelkästään ihmisille, vaan laajemmin kaikille elolliselle ja elottomille olioille kuuluvana. Kolmannessa osassa syvennyn hetkeksi pellon keskeiseen toimijaan eli maaperään. Pohdin, miten minua ja peltoa yhdistävät ylisukupolviset hoivan ja huolenpidot verkostot. Peilaan maaperään liittyviä teemoja tutkija María Puig de la Bellacasan kirjoituksiin hoivan etiikasta erityisesti suhteessa ei-inhimillisiin toisiin. Keskeinen tavoite tälle tekstille sekä taiteelliselle työskentelylleni on kurottua ihmiskeskeisestä näkökulmasta kohti monilajiset suhteet ja ei-inhimillisten toisten toimijuudet huomioivaa ajattelua ja taiteentekemisen praktiikkaa.
Kirjallinen osa koostuu kolmesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa kartoitan pellon historiaa ja dokumentoin teoksen työstöprosessia. Toinen osa liikkuu posthumanististen ja uusmaterialististen teorioiden, sekä muutamien keskeisten käsitteiden rihmastoissa. Käsittelen teoksen tekotavan ja aiheen esiintuomia kysymyksiä materiaalisuudesta, toimijuudesta ja ei-inhimillisten toimijoiden roolista työskentelyssäni. Keskeistä on käsitys toimijuudesta ei pelkästään ihmisille, vaan laajemmin kaikille elolliselle ja elottomille olioille kuuluvana. Kolmannessa osassa syvennyn hetkeksi pellon keskeiseen toimijaan eli maaperään. Pohdin, miten minua ja peltoa yhdistävät ylisukupolviset hoivan ja huolenpidot verkostot. Peilaan maaperään liittyviä teemoja tutkija María Puig de la Bellacasan kirjoituksiin hoivan etiikasta erityisesti suhteessa ei-inhimillisiin toisiin. Keskeinen tavoite tälle tekstille sekä taiteelliselle työskentelylleni on kurottua ihmiskeskeisestä näkökulmasta kohti monilajiset suhteet ja ei-inhimillisten toisten toimijuudet huomioivaa ajattelua ja taiteentekemisen praktiikkaa.