Kuvataiteen maisterin opinnäyte
Tuomi, Laura (2024-04-10)
Tuomi, Laura
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
10.04.2024
Maisterin opinnäytetyö
tila-aikataiteet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558076
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062558076
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osasta. Opinnäytteeni taiteellinen osa Screen Sieve oli esillä Kuvan Kevät 2023 -ryhmänäyttelyssä 6.5.–4.6.2023 Kuvataideakatemian Mylly-rakennuksessa. Teos koostui viidestä kehystetystä pigmenttivedoksesta. Osallistuin näyttelyyn taiteilijanimellä Laura Lohiaita. Opinnäytteeni kirjallinen osa avaa teoksen taustoja ja toimii sen sanallisena ja kuvallisena dokumentaationa.
Screen Sieve on sarja mustavalkomuotokuvia, jotka tein pimiössä vedostamalla valokuvapaperille puhelimen ruudulla pyörivää videokuvaa. Yhteensä yli 100 kuvan sarjasta valikoitui Kuvan Kevääseen viiden kuvan kokonaisuus. Käytin raakamateriaalinani melko satunnaisesti valikoituja TikTok-videoita, joissa ihminen puhuu kameralle. Videot suodattuivat analogisiksi mustavalkokuviksi ennalta-arvaamattomilla tavoilla vääristäen sillä esiintyvän henkilön kasvot lähes poikkeuksetta tunnistamattomiksi. Kuvat ovat häilyviä ja aavemaisia, jopa väkivaltaisia. Vedoksista voi erottaa filmirakeen sijaan puhelimen nestekidenäytön suurennetut pikselit, jotka saavat aikaan väreilevän moiré-efektin.
Opinnäytteeni kirjallisessa osassa käyn läpi teokseni syntyprosessia ja taustavaikutteita eli pyrin vastaamaan kysymyksiin mitä ja miksi. Esittelen kuvien konkreettisen syntyprosessin eli kehittämäni kokeellisen vedostustekniikan, jossa minua heti ensimmäisten kokeilujen myötä kiehtoi jännite analogisen ja digitaalisen, valokuvan ja videokuvan sekä nykyhetken ja menneisyyden välillä. Avaan myös näyttelykokonaisuuden muotoutumista runsaan kuvamateriaalin pohjalta. Sisältöosiossa pohdin digitaalisten mediaympäristöjen välittämiä kuvia ja niiden kuluttamiseen ja tuottamiseen liittyviä erityispiirteitä myöhäiskapitalistisessa yhteiskunnassa. Lisäksi tutkin medioita ja meedioita eli tapoja, joilla kummitukset ja muut näkymättömät entiteetit ovat näyttäytyneet ihmisille erilaisten teknologioiden välityksellä, ja millaisia asioita niiden avulla on käsitelty ja käsitteellistetty.
Screen Sieve on sarja mustavalkomuotokuvia, jotka tein pimiössä vedostamalla valokuvapaperille puhelimen ruudulla pyörivää videokuvaa. Yhteensä yli 100 kuvan sarjasta valikoitui Kuvan Kevääseen viiden kuvan kokonaisuus. Käytin raakamateriaalinani melko satunnaisesti valikoituja TikTok-videoita, joissa ihminen puhuu kameralle. Videot suodattuivat analogisiksi mustavalkokuviksi ennalta-arvaamattomilla tavoilla vääristäen sillä esiintyvän henkilön kasvot lähes poikkeuksetta tunnistamattomiksi. Kuvat ovat häilyviä ja aavemaisia, jopa väkivaltaisia. Vedoksista voi erottaa filmirakeen sijaan puhelimen nestekidenäytön suurennetut pikselit, jotka saavat aikaan väreilevän moiré-efektin.
Opinnäytteeni kirjallisessa osassa käyn läpi teokseni syntyprosessia ja taustavaikutteita eli pyrin vastaamaan kysymyksiin mitä ja miksi. Esittelen kuvien konkreettisen syntyprosessin eli kehittämäni kokeellisen vedostustekniikan, jossa minua heti ensimmäisten kokeilujen myötä kiehtoi jännite analogisen ja digitaalisen, valokuvan ja videokuvan sekä nykyhetken ja menneisyyden välillä. Avaan myös näyttelykokonaisuuden muotoutumista runsaan kuvamateriaalin pohjalta. Sisältöosiossa pohdin digitaalisten mediaympäristöjen välittämiä kuvia ja niiden kuluttamiseen ja tuottamiseen liittyviä erityispiirteitä myöhäiskapitalistisessa yhteiskunnassa. Lisäksi tutkin medioita ja meedioita eli tapoja, joilla kummitukset ja muut näkymättömät entiteetit ovat näyttäytyneet ihmisille erilaisten teknologioiden välityksellä, ja millaisia asioita niiden avulla on käsitelty ja käsitteellistetty.