Katutiloista : Katsaus graffititaiteen näyttelyihin ja historiaan
Hoffrén, Heta (2024-03-26)
Hoffrén, Heta
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
26.03.2024
Kandidaatin tutkielma
nykytaiteen historia ja teoria
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062859229
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024062859229
Tiivistelmä
Tutkielmaprosessini tavoitteena oli selvittää ensimmäiset taidenäyttelyt, joissa graffititaide oli läsnä. Minua kiinnosti tietää, miten nopeasti ja minkälaisiin näyttelytiloihin, graffititaide päätyi New Yorkin katukuvasta graffitiliikkeen leviämisen alettua 1975-luvun tienoilla. Opinnäytteessäni päädyin tarkastelemaan tarkemmin kolmea taidenäyttelyä 1980-luvulta, jotka ovat: The Times Square Showta, GAS (Graffiti Art Success for America) sekä Events: Fashion Moda.
Tutkin myös graffitikulttuurin historiaa Bronxin katujengien ja hiphopin sisällä. Tutkielmassani tarkastelin graffititaidetta ja -kulttuuria ilmiönä, jonka juuret kasvavat samalla kasvualustalla kuin hiphop-kulttuurin juuret.
Tutkielmassani perehdyin myös Vaasassa toimivaan Wasa Graffitilandiaan. Keskustelun ja haastattelun kautta tutkin Wasa Graffitilandiaa nykypäivän graffititaiteen esittämispaikkana. Pyrin aineistoni avulla antamaan määritelmiä heidän asemastaan ja toimijuudestaan Suomen nykytaiteen kentällä. Löysin heidän toiminnastaan samankaltaisuuksia museo- ja näyttelytoimintaan sekä eräänlaiseen kulttuurityöhön, joka saavuttaa eritoten nuorison.
Tutkielmani lopussa pohdin, kuuluko graffititaide näyttelytiloihin. Tulin tulokseen, että graffititaidetta esittäessä tulisi ottaa huomioon koko graffitikulttuuri, ei vain graffitimaalaukset.
Tutkimukseni on laadullinen. Keräsin aineistoni kirjallisuudesta, omasta vierailustani Wasa Graffitilandiassa, internetistä löytyvistä teksteistä, toteuttamastani keskustelumuotoisesta haastattelusta sekä dokumenttielokuvista.
Tutkin myös graffitikulttuurin historiaa Bronxin katujengien ja hiphopin sisällä. Tutkielmassani tarkastelin graffititaidetta ja -kulttuuria ilmiönä, jonka juuret kasvavat samalla kasvualustalla kuin hiphop-kulttuurin juuret.
Tutkielmassani perehdyin myös Vaasassa toimivaan Wasa Graffitilandiaan. Keskustelun ja haastattelun kautta tutkin Wasa Graffitilandiaa nykypäivän graffititaiteen esittämispaikkana. Pyrin aineistoni avulla antamaan määritelmiä heidän asemastaan ja toimijuudestaan Suomen nykytaiteen kentällä. Löysin heidän toiminnastaan samankaltaisuuksia museo- ja näyttelytoimintaan sekä eräänlaiseen kulttuurityöhön, joka saavuttaa eritoten nuorison.
Tutkielmani lopussa pohdin, kuuluko graffititaide näyttelytiloihin. Tulin tulokseen, että graffititaidetta esittäessä tulisi ottaa huomioon koko graffitikulttuuri, ei vain graffitimaalaukset.
Tutkimukseni on laadullinen. Keräsin aineistoni kirjallisuudesta, omasta vierailustani Wasa Graffitilandiassa, internetistä löytyvistä teksteistä, toteuttamastani keskustelumuotoisesta haastattelusta sekä dokumenttielokuvista.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]