kringgående
Rehn, Nicolas (2023-05-08)
Rehn, Nicolas
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
08.05.2023
Maisterin opinnäytetyö
äänisuunnittelu
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024080563614
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024080563614
Tiivistelmä
I mitt skriftliga slutarbete tänker jag kring min tendens att kringgå inom kontexten av framförallt de musik- och konstskolor jag gått i efter
gymnasiet. Eftersom jag skriver på svenska, men det fina finska ordet ”väistää”, som inte direkt går att översätta till svenskan, egentligen
skulle passa bäst, använder jag mig av samtliga ord: kringgå, undvika och ”väistä” genom texten. Jag presenterar fyra konstnärliga
produktioner som skett under en period på 10 år, åren 2013–2023, där ett behov av att undvika, kringgå, ”väistä” har haft utlopp i
konstnärliga verk. Produktionerna jag presenterar är Ääniä tiloissa, mitt slutarbete till yrkeshögskolan Metropolias pop/jazz musiklinje år
2013, utställningsevenemanget Västsahara, mitt kandidat slutarbete till utbildningsprogrammet i ljuddesign på Konstuniversitetets
Teaterhögskola i Helsingfors år 2017, popalbumet Love av bandet Color Dolor år 2018 och Gertrude-material, mitt konstnärliga slutarbete
till magisterprogrammet i ljuddesign på Konstuniversitetets Teaterhögskola i Helsingfors år 2023. Jag funderar också kring musik,
ljuddesign och scenkonst, och hur min starka bakgrund som gitarrist och musiker påverkat/påverkar mitt arbete inom scenkonst. Jag har
försökt undvika gitarren under hela min studietid på VÄS, och scenkonstnärliga karriär, men det har visat sig att hur jag än kringgår, verkar
det omöjligt att kringgå den. Jag har arbetat som freelancemusiker i 15 år, och flera av projekten under den tiden också i kontexter där jag
förverkligat någon annans konstnärliga vision, som jag inte möjligen delat. Det har påverkat mitt arbete som ljuddesigner i en vana av att
tona ner på egna konstnärliga preferenser, och i att jag ibland har haft svårt att veta vad jag egentligen själv konstnärligt känner. Men det har
också stärkt min förmåga att ackompanjera och lyssna, också med tanke på ljuddesign och varande överlag.
Viktiga partners för tänkandet är bl.a. Donna Haraway, Rebecca Solnit och Rick Rubin. Haraways bok Staying With The Trouble har
inspirerat till att göra bilder av kringgående rutter, som ett sätt att möjligen undvika skrivandet, och hitta andra sätt att tänka kring
kringgående. Bilderna är placerade längs med det skriftliga arbetet.
Med kringgående som vägledande praktik råkar jag in på ämnen som till exempel fågelsång i Vik, appropriation, att tappa bort sig, Michael
Jackson, potatiskällare och autotune. I slutorden tänker jag på var jag befinner mig just nu.
gymnasiet. Eftersom jag skriver på svenska, men det fina finska ordet ”väistää”, som inte direkt går att översätta till svenskan, egentligen
skulle passa bäst, använder jag mig av samtliga ord: kringgå, undvika och ”väistä” genom texten. Jag presenterar fyra konstnärliga
produktioner som skett under en period på 10 år, åren 2013–2023, där ett behov av att undvika, kringgå, ”väistä” har haft utlopp i
konstnärliga verk. Produktionerna jag presenterar är Ääniä tiloissa, mitt slutarbete till yrkeshögskolan Metropolias pop/jazz musiklinje år
2013, utställningsevenemanget Västsahara, mitt kandidat slutarbete till utbildningsprogrammet i ljuddesign på Konstuniversitetets
Teaterhögskola i Helsingfors år 2017, popalbumet Love av bandet Color Dolor år 2018 och Gertrude-material, mitt konstnärliga slutarbete
till magisterprogrammet i ljuddesign på Konstuniversitetets Teaterhögskola i Helsingfors år 2023. Jag funderar också kring musik,
ljuddesign och scenkonst, och hur min starka bakgrund som gitarrist och musiker påverkat/påverkar mitt arbete inom scenkonst. Jag har
försökt undvika gitarren under hela min studietid på VÄS, och scenkonstnärliga karriär, men det har visat sig att hur jag än kringgår, verkar
det omöjligt att kringgå den. Jag har arbetat som freelancemusiker i 15 år, och flera av projekten under den tiden också i kontexter där jag
förverkligat någon annans konstnärliga vision, som jag inte möjligen delat. Det har påverkat mitt arbete som ljuddesigner i en vana av att
tona ner på egna konstnärliga preferenser, och i att jag ibland har haft svårt att veta vad jag egentligen själv konstnärligt känner. Men det har
också stärkt min förmåga att ackompanjera och lyssna, också med tanke på ljuddesign och varande överlag.
Viktiga partners för tänkandet är bl.a. Donna Haraway, Rebecca Solnit och Rick Rubin. Haraways bok Staying With The Trouble har
inspirerat till att göra bilder av kringgående rutter, som ett sätt att möjligen undvika skrivandet, och hitta andra sätt att tänka kring
kringgående. Bilderna är placerade längs med det skriftliga arbetet.
Med kringgående som vägledande praktik råkar jag in på ämnen som till exempel fågelsång i Vik, appropriation, att tappa bort sig, Michael
Jackson, potatiskällare och autotune. I slutorden tänker jag på var jag befinner mig just nu.