Taidealojen yliopistopedagoginen koulutus 10 vuotta : näkökulmia taide- ja taiteilijapedagogiikkaan = 10 years of university pedagogy in the arts : perspectives on arts and artist pedagogy
Toimittaja(t)
Kauppila, Heli
Rouhiainen, Leena
Taideyliopisto
2024
978-952-353-085-0
kirja
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-085-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-085-0
Kuvaus
Julkaisija: Taideyliopiston Tutkimusinstituutti ja Taidealojen yliopistopedagoginen koulutus (Avoin kampus)
Sisällysluettelo
Johdanto / Heli Kauppila ja Leena Rouhiainen --
Introduction / Heli Kauppila and Leena Rouhiainen --
Taidealojen yliopistopedagogiikka: alkuja, juuria ja juonteita / Eeva Anttila --
Taidealojen yliopistopedagogiset opinnot merkitysneuvotteluiden paikkana – diskurssit ja tekijät opetussuunnitelmatyössä / Maija Lampinen --
Esitysdramaturgian perusteet toisen vuosikurssin opiskelijoille / Maria Kilpi --
Creating The Next Generation – Alku soittoon - project with the University Pedagogy in the Arts program as my travel companion / Yvonne Frye --
Kapellimestarikoulutus muuttuvassa maailmassa / Sasha Mäkilä --
THIS IS NOT A POSITION: Rethinking Productivity: As Art / As Pedagogy / As Research / Jo Addison, Jenny Dunseath, Natasha Kidd, Kelly Large, and Magnus Quaife --
Kehon kautta – ajatuksia puheen ja äänen opetuksesta Liike ja ääni -opintojaksolla / Pihla Palteisto --
Taiteen ja teorian still life – vastakkainasettelusta kokeilevuuteen / Mia Seppälä --
Artistic Pedagogic Practices and the Reparatory Agency of Intentionless Learning / Luis Guerra Miranda --
Eettistä toimintaa kurpitsantaimien kanssa: taidealojen yliopistopedagogiikka määräytymättömien tilanteiden ja aistisen tiedon tyyssijana / Kenneth Siren --
Dear Donna – taidepedagogisia kirjeitä Donna Harawaylle / Aino-Kaisa Koistinen ja Pilvi Porkola --
Liite/Appendix: Inventory of behaviours.
Introduction / Heli Kauppila and Leena Rouhiainen --
Taidealojen yliopistopedagogiikka: alkuja, juuria ja juonteita / Eeva Anttila --
Taidealojen yliopistopedagogiset opinnot merkitysneuvotteluiden paikkana – diskurssit ja tekijät opetussuunnitelmatyössä / Maija Lampinen --
Esitysdramaturgian perusteet toisen vuosikurssin opiskelijoille / Maria Kilpi --
Creating The Next Generation – Alku soittoon - project with the University Pedagogy in the Arts program as my travel companion / Yvonne Frye --
Kapellimestarikoulutus muuttuvassa maailmassa / Sasha Mäkilä --
THIS IS NOT A POSITION: Rethinking Productivity: As Art / As Pedagogy / As Research / Jo Addison, Jenny Dunseath, Natasha Kidd, Kelly Large, and Magnus Quaife --
Kehon kautta – ajatuksia puheen ja äänen opetuksesta Liike ja ääni -opintojaksolla / Pihla Palteisto --
Taiteen ja teorian still life – vastakkainasettelusta kokeilevuuteen / Mia Seppälä --
Artistic Pedagogic Practices and the Reparatory Agency of Intentionless Learning / Luis Guerra Miranda --
Eettistä toimintaa kurpitsantaimien kanssa: taidealojen yliopistopedagogiikka määräytymättömien tilanteiden ja aistisen tiedon tyyssijana / Kenneth Siren --
Dear Donna – taidepedagogisia kirjeitä Donna Harawaylle / Aino-Kaisa Koistinen ja Pilvi Porkola --
Liite/Appendix: Inventory of behaviours.
Tiivistelmä
Tämä antologia juhlistaa Taideyliopiston taidealojen yliopisto pedagogisen koulutuksen kymmenvuotista taivalta ja tuo esiin teemoja, joita yliopiston taide- ja taiteilija-pedagogit sekä taidepedagogiikan tutkijat työssään pohtivat. Heidän näkökulmansa taidealojen pedagogisista käytännöistä ja taiteen mahdollisuudesta kasvun ja muutoksen edistäjänä ovat moninaisia. Ne kuvastavat hienosti Taideyliopiston moniulotteista, monitaiteista ja monitieteistä toimintaa taiteen saralla. Antologia koostuu kuudentoista pedagogin ja tutkijan kirjoittamasta pohdiskelevasta esseestä tai tutkimusartikkelista. Ajankohtaisten kehityshaasteiden pohtiminen on toiminut tämän kirjan artikkeleiden kimmokkeena. This anthology celebrates the ten years of existence of the university pedagogy in the arts program at the University of the Arts Helsinki, and highlights themes that are addressed by arts- and artist-pedagogues, as well as researchers on arts pedagogy in their work. Their points of view on the pedagogical practices in the arts and the opportunities that art provides as a promoter of growth and change are versatile. They reflect well the multidimensional, multi-artistic, and multidisciplinary activities of the university in the field of art.
The anthology comprises insightful essays and research articles by sixteen pedagogues and researchers. Reflecting on the topical challenges for development became a motivation for the writings in this book.
The anthology comprises insightful essays and research articles by sixteen pedagogues and researchers. Reflecting on the topical challenges for development became a motivation for the writings in this book.