7 päivää
Etelävirta, Johanna (2024-10-02)
Etelävirta, Johanna
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
02.10.2024
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499609
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499609
Tiivistelmä
Taiteellisen osan teos 7 päivää koostuu lavasta, 54 väripaperi kiilakehyksestä ja arkistolaatikoista. Paperisiin kiilakehyksiin on piirretty kuvat öljypastilleilla metodilla, jonka olen kehittänyt. Tähän aamulla tapahtuvaan metodiin kuuluu aamusivujen kirjoittaminen kolmelle A4 arkille mitä tahansa tekstiä, kirjoittamisesta nousseiden asioiden muotoon piirtäminen merkin kaltaisiksi lyijykynällä paperille, öljypastellien värien valinta, kiilakehysten värien valinta, merkintöjen vieminen tietokoneelle ja työstäminen nopeasti illustrator ohjelmalla.
Näihin metodin sisällä tehtyihin valintoihin en ole saanut myöhemmin tehdä muutoksia. Tehtyäni metodia seitsemänä peräkkäisenä päivänä, materiaali on ollut valmis koneella. Tämän jälkeen olen taitellut kehittämäni paperi kiilakehykset ja piirtänyt öljypastilleilla metodista syntyneet kuvat koneelta kehyksiin.
Kehitin arkistolaatikot ajatuksella, että seinällä oleva teososa astuisi seinältä galleria tilaan. Arkistolaatikot ehdottavat myös jonkinlaista seinällä olevan teososan lukutapaa. Kahden teososan jännite on myös ollut kiinnostuksen kohteeni.
Kirjallisessa osassa lähestyin kirjoittamista taiteellisen osan seitsemän päivän tematiikan kautta. Loin erilaisia metodi lähtöisiä kirjoittamissääntöjä, joissa en saisi myöhemmin tehdä muutoksia teksteihin. Samaan tapaan kuin en saanut tehdä muutoksia taiteellisen osan metodissakaan.
Kirjallinen osa koostuu kolmen tyyppisistä erilaisista seitsemänä päivänä kirjoittamistani teksteistä. Etukäteen päätettyjen otsikoiden alle kirjoitetuista teksteistä, valitun viimeisen kuvan mielikuvista ja valmiin 7 päivää-teoksen äärellä Kuvataideakatemiassa kirjoitetuista teksteistä.
Etukäteen asettamien otsikoiden alle kirjoitetuissa teksteissä halusin käsitellä aiheita mm. viimeisen kuvan ajatusta ennen kuolemaa, arkistointia, omia taiteellisen työni metodeja, kuvan ja kirjoittamisen suhdetta omassa taiteellisessa työskentelyssäni.
Näihin metodin sisällä tehtyihin valintoihin en ole saanut myöhemmin tehdä muutoksia. Tehtyäni metodia seitsemänä peräkkäisenä päivänä, materiaali on ollut valmis koneella. Tämän jälkeen olen taitellut kehittämäni paperi kiilakehykset ja piirtänyt öljypastilleilla metodista syntyneet kuvat koneelta kehyksiin.
Kehitin arkistolaatikot ajatuksella, että seinällä oleva teososa astuisi seinältä galleria tilaan. Arkistolaatikot ehdottavat myös jonkinlaista seinällä olevan teososan lukutapaa. Kahden teososan jännite on myös ollut kiinnostuksen kohteeni.
Kirjallisessa osassa lähestyin kirjoittamista taiteellisen osan seitsemän päivän tematiikan kautta. Loin erilaisia metodi lähtöisiä kirjoittamissääntöjä, joissa en saisi myöhemmin tehdä muutoksia teksteihin. Samaan tapaan kuin en saanut tehdä muutoksia taiteellisen osan metodissakaan.
Kirjallinen osa koostuu kolmen tyyppisistä erilaisista seitsemänä päivänä kirjoittamistani teksteistä. Etukäteen päätettyjen otsikoiden alle kirjoitetuista teksteistä, valitun viimeisen kuvan mielikuvista ja valmiin 7 päivää-teoksen äärellä Kuvataideakatemiassa kirjoitetuista teksteistä.
Etukäteen asettamien otsikoiden alle kirjoitetuissa teksteissä halusin käsitellä aiheita mm. viimeisen kuvan ajatusta ennen kuolemaa, arkistointia, omia taiteellisen työni metodeja, kuvan ja kirjoittamisen suhdetta omassa taiteellisessa työskentelyssäni.