Selkä sinuun päin
Hyttinen, Annamaari (2024-09-24)
Hyttinen, Annamaari
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
24.09.2024
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499617
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499617
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osasta. Taiteelliseen osaan kuuluu yhteensä kuusi teosta; viisi öljymaalausta ja yksi videoteos. Opinnäytteen taiteellinen osuus oli esillä Kuvan Kevät - lopputyönäyttelyssä Kuva/Tila -galleriassa 4.5.–2.6.2024 osoitteessa Sörnäisten rantatie 19, 00530 Helsinki.
Opinnäytteeni taiteellinen osuus käsitteli omakuvaa, peittymistä, peittämistä sekä satuttavan ja suojaavan ambivalenssia. Pohdin teosteni kautta myös tunnekokemusten ristiriitaisuutta ja sitä, kuinka jokin tukea ja suojaa antava voi samaan aikaan tukahduttaa ja lamauttaa.
Kirjallinen osuus sisältää kuvauksen opinnäytetyöni taiteellisesta osasta, ripustuksesta sekä lähtökohdista ja prosessista, jotka ovat teosteni taustalla. Lisäksi tarkastelen valokuvan merkitystä osana työskentelyäni, työskentelyyn virittäytymisen prosessia ja siihen liittyviä rutiineja, peittämistä ja suojaamista sekä poispäin kääntyneitä hahmoja. Pohdin myös suhdettani hiuksiin, omakuvan käsitettä sekä itseni käyttämistä teosteni mallina. Viimeisessä kappaleessa summaan lopputyöprosessin herättämiä ajatuksia ja mietin, miten oma taiteellinen työskentelyni ja ajatteluni asettuvat osaksi taiteen kentän perinteitä.
Opinnäytteeni taiteellinen osuus käsitteli omakuvaa, peittymistä, peittämistä sekä satuttavan ja suojaavan ambivalenssia. Pohdin teosteni kautta myös tunnekokemusten ristiriitaisuutta ja sitä, kuinka jokin tukea ja suojaa antava voi samaan aikaan tukahduttaa ja lamauttaa.
Kirjallinen osuus sisältää kuvauksen opinnäytetyöni taiteellisesta osasta, ripustuksesta sekä lähtökohdista ja prosessista, jotka ovat teosteni taustalla. Lisäksi tarkastelen valokuvan merkitystä osana työskentelyäni, työskentelyyn virittäytymisen prosessia ja siihen liittyviä rutiineja, peittämistä ja suojaamista sekä poispäin kääntyneitä hahmoja. Pohdin myös suhdettani hiuksiin, omakuvan käsitettä sekä itseni käyttämistä teosteni mallina. Viimeisessä kappaleessa summaan lopputyöprosessin herättämiä ajatuksia ja mietin, miten oma taiteellinen työskentelyni ja ajatteluni asettuvat osaksi taiteen kentän perinteitä.