Visuaalinen jäljitelmä
Kassinen, Benjamin (2024-10-01)
Kassinen, Benjamin
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
01.10.2024
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499619
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499619
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu kahdesta öljyvärimaalauksesta – jotka olivat esillä Kuvan kevät 2023 näyttelyssä 6.5 - 4.6.2023 Kuva/Tila galleriassa – ja kirjallisesta osasta. Kirjallinen osa pohjautuu muistiinpanoihin, kirjallisuuteen ja pohdintoihin liittyen taiteeseen ja sen luomiseen.
Aloitan kyseenalaistamalla omat motiivini maalaamiseen; pohdin mikä on tarpeeni luoda taidetta ja mietin taiteen tarpeellisuutta sekä sen roolia yhteiskunnassa. Seuraavaksi käyn läpi suhdettani ideoihin ja niiden vaikuttavuuteen työssäni. Määrittelen mitä maalauksen puhe on, ja mitä se merkitsee minulle. Pohdin omissa maalauksissani ilmestyviä teemoja, ja nostan erityisesti esiin ihmiset sekä metsän. Poimin opinnäytteeni taiteellisen osan teoksista yksityiskohtia, jotka analysoin.
Teknisessä osassa käyn läpi omassa työssä käyttämiäni menetelmiä. Mitä värejä palettiini kuuluu, ja miten niitä sekoitan. Käyn myös laajemmin läpi ajanhallintaani, ajanpuutteen luomia haasteita, sekä sen taloudellisia vaikutuksia. Nostan esille myös miten tekniikan valinta voi vaikuttaa ajanhallintaan.
Tekstin viimeisessä osiossa käyn läpi miten ja miksi taiteellisen osan teokset syntyivät. Miten metsä on kummassakin maalauksessa oleellinen elementti, mutta kuinka lähtökohdat olivat teknisesti erilaisia, ja kuinka erilaisia teoksista tuli. Yksi teos on valokuvaan pohjautuva, realistisesti esittävä maalaus. Toinen on mielikuvitukseen ja alitajunnan vapauttamista. Yksi on hillitympää, toinen vapaampaa. Nämä kaksi lähestymistapaa ovat erillään, mutta myös vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Kirjoitan osion lopuksi päiväkirjamaisen tiivistelmän siitä, miten teokset päätyivät Kuvan Kevät näyttelyyn. Pohdin kuinka vaikeaa on päättää että työ on valmis, ja sitä millaisia tunteita työn päättäminen herättää.
Aloitan kyseenalaistamalla omat motiivini maalaamiseen; pohdin mikä on tarpeeni luoda taidetta ja mietin taiteen tarpeellisuutta sekä sen roolia yhteiskunnassa. Seuraavaksi käyn läpi suhdettani ideoihin ja niiden vaikuttavuuteen työssäni. Määrittelen mitä maalauksen puhe on, ja mitä se merkitsee minulle. Pohdin omissa maalauksissani ilmestyviä teemoja, ja nostan erityisesti esiin ihmiset sekä metsän. Poimin opinnäytteeni taiteellisen osan teoksista yksityiskohtia, jotka analysoin.
Teknisessä osassa käyn läpi omassa työssä käyttämiäni menetelmiä. Mitä värejä palettiini kuuluu, ja miten niitä sekoitan. Käyn myös laajemmin läpi ajanhallintaani, ajanpuutteen luomia haasteita, sekä sen taloudellisia vaikutuksia. Nostan esille myös miten tekniikan valinta voi vaikuttaa ajanhallintaan.
Tekstin viimeisessä osiossa käyn läpi miten ja miksi taiteellisen osan teokset syntyivät. Miten metsä on kummassakin maalauksessa oleellinen elementti, mutta kuinka lähtökohdat olivat teknisesti erilaisia, ja kuinka erilaisia teoksista tuli. Yksi teos on valokuvaan pohjautuva, realistisesti esittävä maalaus. Toinen on mielikuvitukseen ja alitajunnan vapauttamista. Yksi on hillitympää, toinen vapaampaa. Nämä kaksi lähestymistapaa ovat erillään, mutta myös vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Kirjoitan osion lopuksi päiväkirjamaisen tiivistelmän siitä, miten teokset päätyivät Kuvan Kevät näyttelyyn. Pohdin kuinka vaikeaa on päättää että työ on valmis, ja sitä millaisia tunteita työn päättäminen herättää.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1550]