Maalauksen Sointi
Närekangas, Matti (2024-10-02)
Närekangas, Matti
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
02.10.2024
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499625
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499625
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni taiteellinen osa oli esillä Kuvataideakatemiassa Kuvan Kevät 2024 näyttelyssä Kuva/Tila galleriassa. Esillä oli teossarja, joka koostui kuudesta öljyvärimaalauksesta. Teosten koko vaihteli laajasti. Isoin teos oli yli kaksi metrinen ja pienin 55 cm.
Teosteni yhtenä lähtökohtana on toiminut musiikki. Etenkin noise, free jazz ja ambient. Opinnäytteen kirjallisessa osuudessa käyn läpi maalauksen ja musiikin yhteyttä teosteni emotionaalisen merkityksen kautta sekä havainnoin maalauksellisen ilmaisuni kehittymistä Kuvan Kevät -teosten maalausprosessin aikana.
Kirjallinen osuus on kolmiosainen. Ensimmäisessä osassa käsittelen lähtökohtia maalausprosessiini sekä noisen ja free jazzin vaikutusta maalauksiini. Kerron siitä mikä sai minut löytämään uuden ilmaisutyylin itselleni.
Toisessa osassa olen syvemmällä maalausprosessissa sekä free jazzissa. Olen myös hukannut alkuperäisen visioni teossarjasta. Eksyneiltä poluilta löydän kuitenkin uusia näkökulmia omaan ilmaisuuni ja epäonnistumisten kautta ymmärrän omaa taiteellista prosessiani paremmin.
Kuvan Kevät teosteni ydin on minulle ihmisyyden kokemuksessa ja siinä, miten havaitsen ympäröivää maailmaa sekä itseäni. Pitkän maalausprosessin kautta löysin paremmin yhteyden itseeni sekä uudenlaisen varmuuden omaan ilmaisuuni, mikä näkyi myös maalauksellisen ilmaisutapani muodonmuutoksessa.
Kolmannessa osassa kerron Kuvan Kevät 2024 ripustuksesta ja ripustukseen vaikuttaneista asioista, kuten tilassa olevan valon vaikutuksesta maalauksen väreihin.
Teosteni yhtenä lähtökohtana on toiminut musiikki. Etenkin noise, free jazz ja ambient. Opinnäytteen kirjallisessa osuudessa käyn läpi maalauksen ja musiikin yhteyttä teosteni emotionaalisen merkityksen kautta sekä havainnoin maalauksellisen ilmaisuni kehittymistä Kuvan Kevät -teosten maalausprosessin aikana.
Kirjallinen osuus on kolmiosainen. Ensimmäisessä osassa käsittelen lähtökohtia maalausprosessiini sekä noisen ja free jazzin vaikutusta maalauksiini. Kerron siitä mikä sai minut löytämään uuden ilmaisutyylin itselleni.
Toisessa osassa olen syvemmällä maalausprosessissa sekä free jazzissa. Olen myös hukannut alkuperäisen visioni teossarjasta. Eksyneiltä poluilta löydän kuitenkin uusia näkökulmia omaan ilmaisuuni ja epäonnistumisten kautta ymmärrän omaa taiteellista prosessiani paremmin.
Kuvan Kevät teosteni ydin on minulle ihmisyyden kokemuksessa ja siinä, miten havaitsen ympäröivää maailmaa sekä itseäni. Pitkän maalausprosessin kautta löysin paremmin yhteyden itseeni sekä uudenlaisen varmuuden omaan ilmaisuuni, mikä näkyi myös maalauksellisen ilmaisutapani muodonmuutoksessa.
Kolmannessa osassa kerron Kuvan Kevät 2024 ripustuksesta ja ripustukseen vaikuttaneista asioista, kuten tilassa olevan valon vaikutuksesta maalauksen väreihin.