Maisterin opinnäytetyö - Puisto
Westerberg, Arno (2024-09-04)
Westerberg, Arno
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
04.09.2024
Maisterin opinnäytetyö
maalaustaide
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499629
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499629
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osasta. Taiteellinen osa on nimeltään Piha, se sisältää neljä maalausta. Tämä teoskokonaisuus oli esillä Kuvan Kevät- ryhmänäyttelyssä toukokuussa 2024 Taideyliopiston Kuvataideakatemian Kuva/Tila- galleriassa Helsingissä. Teossarja sai alkunsa päivittäisistä koulumatkoistani. Näyttelyn työt kertovat näistä kävelyimatkoista eri vuoden- ja vuorokaudenaikoina ja reitin varrella kohtaamistani puutarhoista, linnuista, puista ja aidoista.
Kirjallisessa osassa kerron näyttelyä edeltäneestä työskentelyjaksosta. Käyn läpi prosessia, joka alkoi vuotta aikaisemmin syyskuussa Kuvataideakatemian työhuoneellani ja joka jatkui töiden ripustukseen asti. Prosessikuvauksen lisäksi kirjalliseen osaan sisältyy osio, joka perustuu erilaisiin havaintoihin kyseiseltä työskentelyjaksolta. Tässä osiossa kerron tarinan noin viiden kilometrin pituisesta kävelymatkasta halki eteläisen Helsingin ja kuvaan matkan varrelle osuneita maisemia, yksityiskohtia ja vaikutelmia joista lopulta muodostui lähtökohta työlleni. Kirjallinen osa sisältää myös kuvallisen dokumentaation näyttelystä.
Näin pääosan opinnäytetyössäni on saanut kävelevä katse, joka on kulkenut mukanani työhuoneen ulkopuolella ja josta maalaamisessani on myös pitkälti kysymys. Käytän tästä termiä “pehmeä silmä”. Peilaan tätä pehmeää silmää lopputyössäni ennen kaikkea vuoropuheluina taidemaalari Päivi Takalan ja kirjailija Mikko Rimmisen kanssa. Lopputyöni ohjaajana on toiminut kirjailija Mikko Rimminen. Työni tarkastavat taidemaalari Thomas Nyqvist ja taidehistorioitsija Juha-Heikki
Kirjallisessa osassa kerron näyttelyä edeltäneestä työskentelyjaksosta. Käyn läpi prosessia, joka alkoi vuotta aikaisemmin syyskuussa Kuvataideakatemian työhuoneellani ja joka jatkui töiden ripustukseen asti. Prosessikuvauksen lisäksi kirjalliseen osaan sisältyy osio, joka perustuu erilaisiin havaintoihin kyseiseltä työskentelyjaksolta. Tässä osiossa kerron tarinan noin viiden kilometrin pituisesta kävelymatkasta halki eteläisen Helsingin ja kuvaan matkan varrelle osuneita maisemia, yksityiskohtia ja vaikutelmia joista lopulta muodostui lähtökohta työlleni. Kirjallinen osa sisältää myös kuvallisen dokumentaation näyttelystä.
Näin pääosan opinnäytetyössäni on saanut kävelevä katse, joka on kulkenut mukanani työhuoneen ulkopuolella ja josta maalaamisessani on myös pitkälti kysymys. Käytän tästä termiä “pehmeä silmä”. Peilaan tätä pehmeää silmää lopputyössäni ennen kaikkea vuoropuheluina taidemaalari Päivi Takalan ja kirjailija Mikko Rimmisen kanssa. Lopputyöni ohjaajana on toiminut kirjailija Mikko Rimminen. Työni tarkastavat taidemaalari Thomas Nyqvist ja taidehistorioitsija Juha-Heikki
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1550]