Herätään aikaisin aamulla, jos maailma on elossa
Lahti, Annele (2024-09-30)
Lahti, Annele
Taideyliopiston Kuvataideakatemia
30.09.2024
Maisterin opinnäytetyö
taidegrafiikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499642
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024120499642
Tiivistelmä
Kuvataiteen maisterin opinnäytteeni koostuu taiteellisesta ja kirjallisesta osasta, joiden kummankin nimi on Herätään aikaisin aamulla, jos maailma on elossa. Taiteellinen osa oli esillä Kuvan Kevät 2024 -ryhmänäyttelyssä Sörnäisten rantatiellä Kuva/Tilassa 4.5.–2.6.2024. Kirjallisessa osuudessa avaan taiteellisen osan tekoprosessia, käyttämiäni tekniikoita, teosten teemoja ja omia ajatuksiani näihin liittyen. Kirjoittaessani tukeudun muutamaan lähdeaineistoon. Kirjallinen osa pitää sisällään myös taiteellisen osan kuvailun ja kuvallisen dokumentoinnin sekä kuvia työskentelyprosessista. Opinnäytteeni ohjaajana toimii Laura Vainikka ja tarkastajina toimivat Salla Myllylä ja Martta Heikkilä.
Opinnäytteeni taiteellinen osuus koostuu kolmesta seinälle kiinnitetystä grafiikanvedoksesta ja polymeerigravyyrilaatasta sekä suurelle kankaalle projisoidusta videosta. Tein grafiikanvedokset polymeerigravyyritekniikalla digitaalisten solarigrafiakuvien pohjalta. Solarigrafia on valokuvauksen laji, jossa yksinkertaisella neulanreikäkameralla valotetaan maisemakuva paperille. Tekniikassa olennaista on pitkä valotusaika, jonka ansiosta auringon liikeradat saa tallennettua kuvaan. Polymeerigravyyri on taidegrafiikan menetelmä, jossa filmille tehty kuva siirretään fotopolymeerilevylle valottamalla se rasterin kanssa. Valmis laatta vedostetaan syväpainoprässillä. Videon kuvasin järjestelmäkameralla ja makro-objektiivilla ja siinä materiaalina on polymeerilaattojen kehityksestä syntyvä jätevesi, joka sisältää laatan pinnalta irronnutta muovia. Lisäsin veteen erilaisia aineita, kuten öljyä ja musteita, ja kuvasin aineiden välisiä kemiallisia reaktioita.
Grafiikanvedoksissa aika näkyy pysähtyneenä, mutta auringon valojuovat vihjaavat liikkeeseen. Videolla puolestaan hetket toistuvat yksi toisensa jälkeen ja ovat jatkuvassa liikkeessä. Maisemallisten teosteni kautta pohdin ihmisen luontosuhdetta, ajan käsitettä ja ympärillämme tapahtuvaa muutosta. On paljon sellaista, mikä jää meiltä näkemättä tai mihin meillä ei ole aikaa keskittää huomiotamme. Teoksissani aikaan kytkeytyvä ja piilossa katseelta ollut muutos tulee esille maiseman kautta.
Tässä opinnäytteeni kirjallisessa osassa esittelen ensin teoskokonaisuuteni ja sen sijoittumisen Kuvan Kevät 2024-näyttelyssä, minkä jälkeen avaan käyttämiäni menetelmiä ja lopulta kerron teoksiin liittyvistä teemoista.
Opinnäytteeni taiteellinen osuus koostuu kolmesta seinälle kiinnitetystä grafiikanvedoksesta ja polymeerigravyyrilaatasta sekä suurelle kankaalle projisoidusta videosta. Tein grafiikanvedokset polymeerigravyyritekniikalla digitaalisten solarigrafiakuvien pohjalta. Solarigrafia on valokuvauksen laji, jossa yksinkertaisella neulanreikäkameralla valotetaan maisemakuva paperille. Tekniikassa olennaista on pitkä valotusaika, jonka ansiosta auringon liikeradat saa tallennettua kuvaan. Polymeerigravyyri on taidegrafiikan menetelmä, jossa filmille tehty kuva siirretään fotopolymeerilevylle valottamalla se rasterin kanssa. Valmis laatta vedostetaan syväpainoprässillä. Videon kuvasin järjestelmäkameralla ja makro-objektiivilla ja siinä materiaalina on polymeerilaattojen kehityksestä syntyvä jätevesi, joka sisältää laatan pinnalta irronnutta muovia. Lisäsin veteen erilaisia aineita, kuten öljyä ja musteita, ja kuvasin aineiden välisiä kemiallisia reaktioita.
Grafiikanvedoksissa aika näkyy pysähtyneenä, mutta auringon valojuovat vihjaavat liikkeeseen. Videolla puolestaan hetket toistuvat yksi toisensa jälkeen ja ovat jatkuvassa liikkeessä. Maisemallisten teosteni kautta pohdin ihmisen luontosuhdetta, ajan käsitettä ja ympärillämme tapahtuvaa muutosta. On paljon sellaista, mikä jää meiltä näkemättä tai mihin meillä ei ole aikaa keskittää huomiotamme. Teoksissani aikaan kytkeytyvä ja piilossa katseelta ollut muutos tulee esille maiseman kautta.
Tässä opinnäytteeni kirjallisessa osassa esittelen ensin teoskokonaisuuteni ja sen sijoittumisen Kuvan Kevät 2024-näyttelyssä, minkä jälkeen avaan käyttämiäni menetelmiä ja lopulta kerron teoksiin liittyvistä teemoista.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1557]