Sky: Children of The Community. Interaktiivisen musiikin ja musisoinnin merkitykset Sky: Children of The Light -pelin yhteisössä
Marjamäki, Helka (2024-07-22)
Marjamäki, Helka
22.07.2024
Tutkielma
musiikkikasvatus
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen kohteena on peliyhteisön sisäinen musiikillinen toiminta onlinepelissä Sky: Children of The Light. Pelissä on pitkälle kehitetty musiikkisysteemi, jonka avulla pelaajat voivat soittaa erilaisia soittimia sekä kuunnella toisten pelaajien soittamista ja reagoida siihen.
Tutkimustehtävänäni on tarkastella sosiaalipsykologisista lähtökohdista Skyn yhteisön toimintaa ja sen luomia edellytyksiä pelaajan musiikilliselle kokemiselle. Analysoin, millaisia merkityksiä pelaajat antavat musiikilliselle tekemiselle henkilökohtaisen musiikkisuhteen näkökulmasta ja osana peliyhteisöä. Lisäksi tutkin, kuinka pelin avulla voidaan kehittää prososiaalista käyttäytymistä ja edistää yhteisöllisyyttä erityisesti musiikillisen toiminnan avulla. Tutkimuskysymykseni on:
Miten pelaajat kuvailevat musiikillista tekemistä ja millaisia merkityksiä he antavat sille osana peliyhteisöä ja oman musiikkisuhteensa näkökulmasta?
Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys koostuu käytäntöyhteisön merkityksestä musiikissa ja pelaamisessa, immersion ja virtaavuuden (flow) käsitteistä sekä pelimusiikin, sen tutkimuksen ja pelillistämisen merkityksistä opetuksessa. Keräsin tutkimuksen aineiston laadullisena kyselytutkimuksena ja analysoin sen laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Skyssa yhteisö, sosiaalinen vuorovaikutus ja pelin sisäinen musiikillinen toiminta ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Sosiaalinen toiminta koetaan pelissä vaihtelevaksi, mutta tästä huolimatta musiikillinen tekeminen on lisännyt useiden pelaajien motivoituneisuutta heidän omissa soittoharrastuksissaan ja musiikin luovassa toiminnassa, parhaassa tapauksessa vahvistaen heidän musiikillista toimijuuttaan. Sosiaalinen toiminta ulottuu myös pelin ulkopuolelle, jossa pelaajat keskustelevat keskenään ja jakavat esimerkiksi pelin musiikkiin liittyvää materiaalia kuten nuotteja ja soittovideoita. Lisäksi pelin fanit ovat kehittäneet muun muassa musiikkisysteemiin pohjautuvan sovelluksen, jonka avulla voi harjoitella soittamista ja tehdä itse kappaleita.
Tulosten perusteella jatkotutkimuksessa tulisi tarkastella syvemmin pelien ja pelimusiikin psykologisia vaikutuksia peilaten erityisesti pelien asemaan nyky-yhteiskunnassa ja maailmantilanteessa. Lisäksi Sky tarjoaa monipuolisen tutkimusympäristön, jota lähestyä esimerkiksi pelintekijän tai pelisäveltäjän näkökulmasta.
Tutkimustehtävänäni on tarkastella sosiaalipsykologisista lähtökohdista Skyn yhteisön toimintaa ja sen luomia edellytyksiä pelaajan musiikilliselle kokemiselle. Analysoin, millaisia merkityksiä pelaajat antavat musiikilliselle tekemiselle henkilökohtaisen musiikkisuhteen näkökulmasta ja osana peliyhteisöä. Lisäksi tutkin, kuinka pelin avulla voidaan kehittää prososiaalista käyttäytymistä ja edistää yhteisöllisyyttä erityisesti musiikillisen toiminnan avulla. Tutkimuskysymykseni on:
Miten pelaajat kuvailevat musiikillista tekemistä ja millaisia merkityksiä he antavat sille osana peliyhteisöä ja oman musiikkisuhteensa näkökulmasta?
Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys koostuu käytäntöyhteisön merkityksestä musiikissa ja pelaamisessa, immersion ja virtaavuuden (flow) käsitteistä sekä pelimusiikin, sen tutkimuksen ja pelillistämisen merkityksistä opetuksessa. Keräsin tutkimuksen aineiston laadullisena kyselytutkimuksena ja analysoin sen laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Skyssa yhteisö, sosiaalinen vuorovaikutus ja pelin sisäinen musiikillinen toiminta ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Sosiaalinen toiminta koetaan pelissä vaihtelevaksi, mutta tästä huolimatta musiikillinen tekeminen on lisännyt useiden pelaajien motivoituneisuutta heidän omissa soittoharrastuksissaan ja musiikin luovassa toiminnassa, parhaassa tapauksessa vahvistaen heidän musiikillista toimijuuttaan. Sosiaalinen toiminta ulottuu myös pelin ulkopuolelle, jossa pelaajat keskustelevat keskenään ja jakavat esimerkiksi pelin musiikkiin liittyvää materiaalia kuten nuotteja ja soittovideoita. Lisäksi pelin fanit ovat kehittäneet muun muassa musiikkisysteemiin pohjautuvan sovelluksen, jonka avulla voi harjoitella soittamista ja tehdä itse kappaleita.
Tulosten perusteella jatkotutkimuksessa tulisi tarkastella syvemmin pelien ja pelimusiikin psykologisia vaikutuksia peilaten erityisesti pelien asemaan nyky-yhteiskunnassa ja maailmantilanteessa. Lisäksi Sky tarjoaa monipuolisen tutkimusympäristön, jota lähestyä esimerkiksi pelintekijän tai pelisäveltäjän näkökulmasta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]