”Sehän on ihan power tool!” : laadullinen tapaustutkimus Vocal Paintingista musiikkikasvattajan työvälineenä
Nuutinen, Elli (2024-10-11)
Nuutinen, Elli
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
11.10.2024
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501081829
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501081829
Tiivistelmä
Tutkimuksessani käsittelen Vocal Painting -menetelmää musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Vocal Painting on Jim Daus Hjernøen kuoroimprovisaatioon suunnittelema käsimerkkikieli. Tutkimukseni tehtävänä on selvittää teemahaastatteluiden avulla Vocal Paintingin ominaisuuksia musiikkikasvattajan pedagogisena työvälineenä ja tarkastella, minkälaisissa tilanteissa Vocal Paintingia käytetään. Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Millaisissa musiikkikasvatuksen käytännöissä ja tilanteissa Vocal Paintingia haastateltavien mukaan käytetään?
2. Millaisia vahvuuksia ja haasteita käyttäjät ovat havainneet Vocal Painting -menetelmässä?
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus ja sen teoreettinen viitekehys koostuu Gestures-teoriasta, ryhmäimprovisaation ulottuvuuksista sekä kolmesta työlleni keskeisimmästä ryhmäimprovisaation menetelmästä: Vocal Paintingista, Soundpaintingista ja Circlesongsista. Työni on suunnattu musiikkikasvattajille, jotka opettavat työssään ryhmiä. Vocal Painting on menetelmänä monipuolinen ja sovellettavissa useaan eri kontekstiin – sen takia en rajaa kohderyhmäkseni ainoastaan kuoronjohtajia.
Tutkimukseni mukaan Vocal Paintingilla on paljon annettavaa musiikkikasvattajien, erityisesti kuoronjohtajien, pedagogiikkaan sanattoman kommunikaation välineenä. Menetelmä on joustava ja monipuolinen, sillä merkkikieli on mahdollista ottaa käyttöön vaikkapa vain muutaman yleisimmin käytössä olevan merkin myötä. Käsimerkit konkretisoivat tehokkaasti musiikin eri elementtejä. Vocal Painting luo musiikillisia maailmoja, joita kukaan ei olisi yksin pystynyt luomaan.
1. Millaisissa musiikkikasvatuksen käytännöissä ja tilanteissa Vocal Paintingia haastateltavien mukaan käytetään?
2. Millaisia vahvuuksia ja haasteita käyttäjät ovat havainneet Vocal Painting -menetelmässä?
Tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus ja sen teoreettinen viitekehys koostuu Gestures-teoriasta, ryhmäimprovisaation ulottuvuuksista sekä kolmesta työlleni keskeisimmästä ryhmäimprovisaation menetelmästä: Vocal Paintingista, Soundpaintingista ja Circlesongsista. Työni on suunnattu musiikkikasvattajille, jotka opettavat työssään ryhmiä. Vocal Painting on menetelmänä monipuolinen ja sovellettavissa useaan eri kontekstiin – sen takia en rajaa kohderyhmäkseni ainoastaan kuoronjohtajia.
Tutkimukseni mukaan Vocal Paintingilla on paljon annettavaa musiikkikasvattajien, erityisesti kuoronjohtajien, pedagogiikkaan sanattoman kommunikaation välineenä. Menetelmä on joustava ja monipuolinen, sillä merkkikieli on mahdollista ottaa käyttöön vaikkapa vain muutaman yleisimmin käytössä olevan merkin myötä. Käsimerkit konkretisoivat tehokkaasti musiikin eri elementtejä. Vocal Painting luo musiikillisia maailmoja, joita kukaan ei olisi yksin pystynyt luomaan.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]