Fanikulttuurin ja musiikkiteollisuuden monisyinen suhde
Poikolainen, Janne; Hiltunen, Riikka; Mäkelä, Janne (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Poikolainen, Janne
Hiltunen, Riikka
Mäkelä, Janne
Musiikkiarkisto
2024
Poikolainen, J., Hiltunen, R., & Mäkelä, J. (2024). Fanikulttuurin ja musiikkiteollisuuden monisyinen suhde. Teoksessa T. Auvinen & T. Käpylä (toim.), Musiikkiteollisuus: Kentät, rakenteet ja toimijat (s. 62–74). Musiikkiarkisto.
kirjan osa
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501215971
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501215971
Tiivistelmä
Faniudella tarkoitetaan musiikintutkimuksessa tyypillisesti johonkin tiettyyn muusikkoon, kokoonpanoon tai musiikkityyliin kohdistuvaa ihailua ja kiintymystä. Tämänkaltainen innostunut ja intohimoinen suhtautuminen voi lisäksi kohdistua esimerkiksi säännöllisesti järjestettävään musiikkitapahtumaan, kuten Euroviisuihin, tai vaikkapa tiettyyn television musiikkiohjelmaan. Intensiivisen ja affektiivisen mediasuhteen ohella faniuteen liitetään usein piirteinä myös toiminnallisuus, intermediaalisuus ja yhteisöllisyys. Toiminnallisuudella viitataan tässä yhteydessä erilaisiin faniaktiviteetteihin, joiden myötä fanius ”laajenee ohi katselun ja kuuntelun”. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi faniuden kohdetta koskevan tietouden kartuttamista ja jakamista, fanituotteiden keräilyä tai oman idolin seuraamista sosiaalisessa mediassa. Intermediaalisuus viittaa puolestaan liikkumiseen eri viestimien välillä. Myös yhteisöllisyys voi saada faniuden ulottuvuutena eri muotoja. Sen taso vaihtelee tapauskohtaisesti arkisiin lähiyhteisöihin paikantuvasta kanssakäymisestä aina tiiviisiin alakulttuurisiin faniverkostoihin asti. ---