"Se mikä olit siellä, et ole enää täällä" eli rajan yli astumisesta - Michel Foucaultin heterotopia esityksessä message from tyler, memento mori, kirsikkatarha
lund, minna (2024-12-11)
lund, minna
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
11.12.2024
Maisterin opinnäytetyö
ohjaus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501236406
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501236406
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda allegoria ranskalaisen filosofi Michel Foucaultin (1926-1984) Heterotopia käsitteen sekä näyttämön välille. Opinnäytetyön aihe kumpuaa inspiraatiosta ja aktivoitumisesta, jota Foucaultin ajattelu herättää. Kuvaan opinnäytetyössä kiinnostustani teatterin mahdollisuudesta luoda fyysisiä, metafyysisiä sekä mielikuvallisia maailmoja maailman sisälle. Opinnäytetyössäni väitän, että teatterin potentiaali on juuri näiden erilaisten maailmojen ja mahdollisten järjestelmien rinnakkaisuus sekä mahdollisuus vierailla ”rajan toisella puolella.”
Työ sisältää johdannon lisäksi neljä lukua. Luvussa Lyhyesti Michel Foucaultin ajattelusta avaan Foucaultin käsityksiä valtarakenteista ja vallan tuottavuudesta. Alaluvun dispositiivi tarkoitus on purkaa auki yhtäläisyyksiä, joita löydän sekä teatteri että yhteiskuntarakenteista. Tätä monimutkaista vallan, tiedon ja käytäntöjen koneistoa Foucault kutsuu dispositiiviksi. Ehdotan opinnäytetyössäni, että dispositiivien hahmottaminen voi luo parempaa ja eettisempää johtajuutta ja johtaa inspiroivaan näyttämölliseen ajatteluun, sillä todellisuuden rajoja on hankala ylittää, jos itse rajaa ja sen ylittämisen vaikutuksia ei tehdä näkyväksi.
Luvussa Message From Tyler -Memento mori, kirsikkatarha pureudun kysymyksiin mitä ja miten käyttäen teosesimerkkinä taiteellista lopputyötäni Message From Tyler - Memento mori, kirsikkatarha, joka esitettiin puoli Q-näyttämöllä Q-teatterissa. Luvut kulkevat esityksen lähtöimpulssista valmiin teoksen tarkasteluun ja jälkipuintiin. Käytän esimerkkinä otteita näytelmästä, jossa heterotopian ajattelu oli konkreettisesti näkyvillä.
Luvussa Praktiikasta yritän hahmottaa minulle muodostuneita ohjaamiseen liittyviä ajattelun osa-alueita ja työskentelyn metodeja, joita olen otsikoinut seuraavanlaisesti: Tatamit, alttaritaulut, gestus, Stage pervert, BDSM ja eroottinen voimavarana sekä Tyler Durden todellisuuksien rajaajana. Näissä luvuissa nostan esiin muitakin omaan taiteelliseen ajatteluun vaikuttaneita nimiä kuten Helene Cixous, Bertold Brecht, Audre Lorde sekä ystäväni ja työparini Martta Jylhä.
Työ sisältää johdannon lisäksi neljä lukua. Luvussa Lyhyesti Michel Foucaultin ajattelusta avaan Foucaultin käsityksiä valtarakenteista ja vallan tuottavuudesta. Alaluvun dispositiivi tarkoitus on purkaa auki yhtäläisyyksiä, joita löydän sekä teatteri että yhteiskuntarakenteista. Tätä monimutkaista vallan, tiedon ja käytäntöjen koneistoa Foucault kutsuu dispositiiviksi. Ehdotan opinnäytetyössäni, että dispositiivien hahmottaminen voi luo parempaa ja eettisempää johtajuutta ja johtaa inspiroivaan näyttämölliseen ajatteluun, sillä todellisuuden rajoja on hankala ylittää, jos itse rajaa ja sen ylittämisen vaikutuksia ei tehdä näkyväksi.
Luvussa Message From Tyler -Memento mori, kirsikkatarha pureudun kysymyksiin mitä ja miten käyttäen teosesimerkkinä taiteellista lopputyötäni Message From Tyler - Memento mori, kirsikkatarha, joka esitettiin puoli Q-näyttämöllä Q-teatterissa. Luvut kulkevat esityksen lähtöimpulssista valmiin teoksen tarkasteluun ja jälkipuintiin. Käytän esimerkkinä otteita näytelmästä, jossa heterotopian ajattelu oli konkreettisesti näkyvillä.
Luvussa Praktiikasta yritän hahmottaa minulle muodostuneita ohjaamiseen liittyviä ajattelun osa-alueita ja työskentelyn metodeja, joita olen otsikoinut seuraavanlaisesti: Tatamit, alttaritaulut, gestus, Stage pervert, BDSM ja eroottinen voimavarana sekä Tyler Durden todellisuuksien rajaajana. Näissä luvuissa nostan esiin muitakin omaan taiteelliseen ajatteluun vaikuttaneita nimiä kuten Helene Cixous, Bertold Brecht, Audre Lorde sekä ystäväni ja työparini Martta Jylhä.