Muutokset musiikin opetuksen tavoitteissa – Kriittisen pedagogiikan näkökulmia musiikki- ja taidekasvatukseen
Pollari, Sara (2018-04-30)
Pollari, Sara
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
30.04.2018
Kandidaatin tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031919304
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031919304
Tiivistelmä
Tarkastelen tässä tutkielmassa musiikin opetuksen tavoitteissa tapahtunutta muutosta kriittisen pedagogiikan ja taideaineiden erityisluonteen kautta. Käsittely koskee muutosta, joka on tapahtunut opetussuunnitelman perusteisiin kirjatuissa yläkoulun musiikin opetuksen tavoitteissa 2004–2014.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Miten opetussuunnitelman perusteisiin kirjatut musiikin opetuksen tavoitteet yläkoulussa ovat muuttuneet 2004–2014?
2. Millaisia teemoja nousee esiin tarkasteltaessa musiikin opetuksen tavoitteiden muutosta?
3. Miten musiikin opetuksen tavoitteet ja tavoitteiden muutos hahmottuvat kriittisen pedagogiikan kautta?
Tutkimukseni on kirjallisuuskatsaus, mutta tarkastelen opetussuunnitelmatekstejä myös analyyttisesti sisällönanalyysia apuna käyttäen.
Kriittisyys on opetussuunnitelman perusteissa aiempaa voimakkaammin esillä, mikä näkyy jossain määrin myös musiikin opetuksen tavoitteissa tapahtuneessa muutoksessa. Kriittinen pedagogiikka ja taideaineet tukevat toisiaan monessa kohdassa. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikilla ja taideaineilla on erityistä potentiaalia opettaa kriittisyyttä sekä luovaa ja itsenäistä ajattelua.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Miten opetussuunnitelman perusteisiin kirjatut musiikin opetuksen tavoitteet yläkoulussa ovat muuttuneet 2004–2014?
2. Millaisia teemoja nousee esiin tarkasteltaessa musiikin opetuksen tavoitteiden muutosta?
3. Miten musiikin opetuksen tavoitteet ja tavoitteiden muutos hahmottuvat kriittisen pedagogiikan kautta?
Tutkimukseni on kirjallisuuskatsaus, mutta tarkastelen opetussuunnitelmatekstejä myös analyyttisesti sisällönanalyysia apuna käyttäen.
Kriittisyys on opetussuunnitelman perusteissa aiempaa voimakkaammin esillä, mikä näkyy jossain määrin myös musiikin opetuksen tavoitteissa tapahtuneessa muutoksessa. Kriittinen pedagogiikka ja taideaineet tukevat toisiaan monessa kohdassa. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikilla ja taideaineilla on erityistä potentiaalia opettaa kriittisyyttä sekä luovaa ja itsenäistä ajattelua.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1572]