Hyppää sisältöön
 
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Julkaisusarjat ja erillisjulkaisut
  • Näytä viite
  •   Taju etusivu
  • Taideyliopisto
  • Julkaisusarjat ja erillisjulkaisut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Taideyliopiston perustutkintokoulutuksen opetussuunnitelmatyöhankkeen OPS 2024 loppuraportti

Final report for the University of the Arts Helsinki’s bachelor’s and master’s curriculum project OPS 2024


 
Avaa tiedosto
TaiY_OPS2024-loppuraportti.pdf (4.165Mt)
Lataukset: 

Toimittaja(t)
Rasehorn, Kirsi
Taideyliopisto
2025
In Copyright 1.0

raportti

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536888
Tiivistelmä
Taideyliopistossa toteutettiin yliopiston historian ensimmäinen kaikkien yksiköiden yhteinen perus-tutkintokoulutuksen opetussuunnitelmauudistus projektissa OPS 2024 vuosina 2021-2024. Opetus-suunnitelmauudistus pohjautui Taideyliopiston silloisen vararehtori Lauri Väkevän vuonna 2018 käynnistämään ja johtamaan koulutuksen strategisen kehittämisen hankkeeseen, joka oli osa Tai-deyliopiston uuden strategian jalkauttamista ja jolle kohdennettiin myös rehtori Kaarlo Hildénin strategista rahoitusta. Hankkeen omistajana toimi koulutuksesta vastaava vararehtori Lauri Väkevä ja sittemmin Marjo Kaartinen, sen kokonaiskoordinaatiosta vastasi projektipäällikkö Kirsti Rasehorn tiiviissä yhteistyössä akatemioiden opetuksesta vastaavien varadekaanien ja avoimen kampuksen johtajan, kunkin yksikön opetussuunnitelmatyöorganisaation ja Taideyliopiston ylioppi-laskunnan hallituksen kanssa. OPS-työ osallisti taideyliopistolaisia varsin laajasti, myös keskeiset sidosryhmät otettiin mukaan etenkin aiempien opetussuunnitelmien itsearvioinnissa ja erilaisissa OPS-seminaareissa.

Hanke toi Taideyliopiston kaikkien akatemioiden (Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatte-rikorkeakoulu) sekä avoimen kampuksen perustutkintokoulutuksen opetussuunnitelmatyöprosessin samaan aikasykliin. Ensimmäisessä päätösvaiheessa luotiin Taideyliopiston yhteinen tutkintoraken-ne ja siihen sisältyvät Taideyliopiston yleisopinnot, millä tuetaan Taideyliopiston sisäistä ja ulkoista liikkuvuutta, opiskelijoiden yhdenvertaisuutta sekä joustavia opintopolkuja. Toisessa päätösvai-heesssa opetussuunnitelmat uudistettiin yksiköissä yhteisen tutkintorakenteen mukaisiksi, ja osaa-mistavoitteet sekä sisällöt päivitettiin huomioiden yliopiston strategiaan pohjautuvat opetussuunni-telmaperiaatteet sekä yleiset linjaukset. Kunkin akatemian oma akateeminen päätöselin hyväksyi omat opetussuunnitelmansa. Hanke päättyi 31.7.2024 ja opetus käynnistyi uusien opetussuunnitel-mien mukaisena 1.8.2024. Opetussuunnitelmien voimassaoloaika on sidoksissa strategiakauden mittaan (2024-2030).

OPS 2024 -hankkeen loppuraportti hahmottaa tämän suuren ja moniulotteisen prosessin kokonais-kuvaa. Tarkastelun paino on kuitenkin tulevassa; mitä yhteistoiminnallisesti opittiin ja miten niitä voidaan jatkojalostaa. Opetussuunnitelmatyön jatkuminen yliopiston kaikkien yksiköiden yhteisenä prosessina on ensiarvoisen tärkeää. Kyseessä on koulutuksen strategisen johtamisen yksi tärkeim-mistä työkaluista. On päätetty, että opetussuunnitelmatyö jatkuu opetukseen ja sen kehittämiseen liittyvänä ydintoimintona yliopisto- ja yksikkötasolla olemassa olevin resurssein. Tämä mahdollis-taa OPS-työn ja varsinkin sen arviointityön ennakoivan yhteyden yliopiston strategiatyöhön sekä tohtorikoulutuksen OPS-prosessiin. Muutos edellyttää jatkuvan OPS-kehitystyön systeemistä mal-lintamista sekä hankkeessa esiin nousseiden keskeisten haasteiden ratkaisemista. Voimassaoloaika-na opetussuunnitelmat avataan väliarvioinnille sekä mahdollisille tarkennuksille ja korjauksille.
 
The University of the Arts Helsinki (Uniarts Helsinki) implemented its first joint curriculum reform for bachelor’s and master’s education in the project OPS 2024 in 2021–2024. The curriculum re-form was based on a strategic education development project launched and led by Uniarts Helsinki's then vice rector Lauri Väkevä in 2018. The project was part of the implementation of Uniarts Hel-sinki's new strategy and it received strategic funding allocated by rector Kaarlo Hildén. The project was owned by the vice rector for education, first Lauri Väkevä and later Marjo Kaartinen, and its overall coordination was carried out by project manager Kirsti Rasehorn in close cooperation with the vice deans responsible for teaching at the academies and the director of the Open Campus, the curriculum work organisation of each unit and the board of the student union. The curriculum work involved the Uniarts Helsinki community quite extensively, and key stakeholders were also invol-ved, especially in the self-assessment of previous curricula and in the work of various curriculum seminars.

The project brought Uniart Helsinki´s all units (the academies and the Open Campus) into the same time cycle of the curriculum development process. In the first decision-making phase, Uniart Hel-sinki’s joint degree structure was created, including Uniarts Helsinki’s new general studies which support the university’s internal and external mobility, student equality and flexible study paths. In the second decision-making phase, the curricula were renewed at the academy level to comply with the joint degree structure, and the learning outcomes and contents were updated so they take into account the curriculum principles and general policies based on the university's strategy. Each aca-demy's own academic decision-making body approved its own curricula. The project ended on 31 July 2024, and teaching started according to the new curricula on 1 August 2024. The validity pe-riod of the curricula is linked to the duration of the strategy period (2024–2030).

The final report of the curricula reform project OPS 2024 outlines the overall picture of this large and multidimensional process. However, the focus of the report is on the future; what was learned collaboratively and how this can be refined further. The continuation of curriculum work as a joint process for all units of the university is of paramount importance. A curriculum reform is one of the most important tools for strategic management of education. It has been decided that curriculum work will continue as a core function related to teaching and its development at the university and unit level with existing resources. This allows curriculum work and especially curriculum evaluati-on work to have a proactive connection with the university's strategy work and the doctoral curricu-lum process. The change requires systemic modelling of continuous curriculum development work and solving the key challenges raised in the project. During the validity period, the curricula will be opened for mid-term evaluation and for possible revisions and corrections.
Kokoelmat
  • Julkaisusarjat ja erillisjulkaisut [362]
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetJulkaisusarjat ja lehdetOrganisaatioyksikötOppiaineetAsiasanatJulkaisuajatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Taideyliopisto
PL 1, 00097 Taideyliopisto
Tietosuoja
lib@uniarts.fi | Saavutettavuusseloste