MUSIIKKI JA MINÄ 245 MUSIIKKI, lIIKe jA KehollInen KoKeMUS ___________________ Marja-Leena Juntunen Tässä artikkelissa tarkastellaan kehon liikkeen ja kehollisten kokemusten merkitystä musiikkikasvatuksessa Maurice Merleau-Pontyn (1908–1961) kehollisuuden filoso- fian näkökulmasta. Tavoitteena on ymmärtää, mihin liikkeen ja musiikin yhdistävä toiminta kiinnittyy musiikillisessa oppimisessa. Dalcroze-rytmiikkaa käytetään esi- merkkinä musiikkikasvatuksen käytännöstä, jossa musiikin oppimisessa hyödynne- tään kehon liikettä ja kehollisia kokemuksia ja jossa kehollinen osallistuminen pyrkii edesauttamaan musiikillisen tietämisen useiden eri osa-alueiden kehittymistä. Kehollisuus ja Dalcroze-rytmiikka Merleau-Pontyn filosofiassa ihmisen kehollisuus viittaa maailman subjektiiviseen tuntemiseen elettyjen kehollisten kokemusten kautta. Merleau-Ponty (1962, xvi–vii) argumentoi, että ”maailma ei ole se, mitä ajattelen, vaan se, minkä elän”. Aistiminen on merkityksiä luovaa toimintaa ja kehollisen tietämisen muoto. Kehon liikkuvuus mahdollistaa maailman aistimisen ja kokemisen uudella tavalla luoden yhä uusia merkityksiä. Myös teoreettisella ajattelulla on juuret kehollisissa kokemuksissa, jotka syntyvät vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Merleau-Pontyn (1962, 1968) kirjoi- tukset ovat yksi tulos fenomenologian kritiikistä mielen ja kehon erottelua kohtaan. Kehollisuuden näkökulma selittää sen, kuinka ihminen ajattelee ja toimii kokonais- valtaisesti. Maailman välittömässä kehollisessa tutkimisessa yksilön aistimukset ja havainnot sulautuvat yksilön esireflektiiviseen kokemusmaailmaan, jossa emme koe psykofyysisiä kausaalisuhteita mielen ja kehon toimintojen välillä. Émile Jaques-Dalcrozen (1865–1950) musiikkikasvatukselliset ideat tarjoavat esimer- kin kehollisuutta korostavasta musiikin opetuksesta. Jaques-Dalcroze näyttää kamp- pailleen käytännössä samojen haasteiden kanssa musiikkikasvatuksen kontekstissa kuin Merleau-Ponty teorian tasolla filosofiassa. Merleau-Pontyn työ voidaan tulkita yritykseksi yhdistää maailma ja kokemuksemme siitä ja suunnata huomiomme ke- hollisen, esireflektiivisen kokemuksen merkitykseen. Jaques-Dalcroze (1921/1980) halusi älyyn perustuvan musiikinopetuksen tilalle tarjota opetusta, joka pyrkii oppi- laan aistihavaintojen herättämiseen ja hyödyntämiseen oppimisessa. Merleau-Pontyn 246 MUSIIKKI JA MINÄ filosofian näkökulmasta tulkittuna Dalcroze-rytmiikan keskeisenä ajatuksena on, että voimme oppia ymmärtämään musiikillista maailmaa, itseämme ja toisia musiikin ja liikkeen yhdistävän toiminnan sekä liikkeen, tunteet, ajattelun ja aistimisen yhdistä- vien kokemusten kautta (Juntunen 2004). Dalcroze-rytmiikka, josta voidaan käyttää myös nimitystä Dalcroze-pedagogiikka (englanniksi Dalcroze Eurhythmics) ja jolle suomalainen musiikkikasvatuksellinen musiikkiliikunta perustuu, yhdistää rymisen liikkeen, säveltapailun ja improvisoinnin ja pyrkii kehittämään muusikkoutta laaja-alaisesti (Juntunen 1999). Se tarjoaa poh- jan musiikin laadulliselle kokemiselle ja sen yhdistämiselle musiikilliseen tietämi- seen sekä suuntaa huomiomme ja kiinnostuksemme oppilaan koettuun kokemukseen musiikin käytännöissä. Dalcroze-rytmiikka mahdollistaa eri taidemuotojen integroin- nin saman oppimisprosessin sisällä ja pyrkii kehittämään myös ns. ulkomusiikillisia valmiuksia kuten kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja, ilmaisua, mielikuvitusta, luovuutta, itsetuntemusta ja kokonaisvaltaista kehonhallintaa sekä tukee yksilön op- pimista laaja-alaisesti. Sitä voidaan soveltaa omana, muita musiikkiopintoja tukeva oppiaineena tai työtapana eri ikäisten ja tasoisten oppilaiden musiikkikasvatuksessa, tanssi- ja teatterikoulutuksessa sekä musiikkiterapiassa (Juntunen 2002b). Dalcroze- rytmiikan sovelluksia löytyy eri yliopistojen, korkeakoulujen, musiikkiopistojen ja muiden taiteita opettavien koulujen opetustarjonnasta ympäri maailmaa (ks. www. fier.com). Hyvin usein Dalcroze-rytmiikan harjoituksissa oppilaat liikkuvat soivaan musiikkiin. Oppilaan liikkeellisessä ilmaisussa on tavoitteena, että liike peilaa musiikin kuuntelua ja että liikkeiden laatu ja luonne (tyyli, nopeus, voima, intensiteetti, suunta, jne.) vas- taavat mahdollisimman tarkasti musiikin havaittuja laatuja (Juntunen 2002b). Liik- keen tarkoituksena voi olla tietyn musiikin ilmiön konkretisointi (esim. tahtilaji) tai tarkoituksena voi olla liikkua musiikin mukaan vapaasti improvisoiden. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa liikkua, vaan liikkeet ovat yksilöllisiä heijastaen kuitenkin myös kulttuurisia piirteitä. Musiikin ja liikkeen välillä ei ole kysymys stimulus-responssi -suhteesta, vaan kehollinen reflektio, aikaisemmat kokemukset sekä itse tilanne vai- kuttavat liikkeelliseen tapaan reagoida musiikkiin. Liike peilaa sekä kehollista että musiikillista ajattelua, tietämistä ja kokemista, mutta se myös muuttaa niitä johta- en uudenlaiseen kokemiseen, ajatteluun ja ymmärrykseen (Juntunen & Westerlund 2001). Oppimisprosessissa toiminnan laatu ja sen seurauksena kokemuksen laatu on keskeistä. Eri harjoitukset muodostavat yhtenäisen prosessin, jonka lähtökohtana on oppilaan aikaisemmat tiedot ja taidot ja joka rakentuu helposta vaikeampaan. Tyypillistä on, että useiden eri harjoitusten ja eri osa-alueiden (säveltapailu, improvisointi ja rytmi- nen liike) integroinnin kautta tutkitaan tiettyä musiikillista ilmiötä. Usein prosessin lopussa tutustutaan johonkin musiikkikappaleeseen tai teokseen, jossa kyseisen ilmiö esiintyy. Dalcroze-rytmiikka pyrkii huomioimaan oppilaan kokonaisvaltaisesti ja vahvistamaan mielen ja kehon yhteyttä musiikillisessa toiminnassa. Mielellis-kehollista kokemusta MUSIIKKI JA MINÄ 247 Marja-Leena Juntunen: Musiikki, liike ja kehollinen kokemus pidetään merkityksiä rakentavana ja mielekkäänä prosessina. Keskeisenä ajatuksena on, että mielellis-kehollinen toiminta yhdistyneenä musiikkiin muuttaa toiminnassa ajattelua ja johtaa parempaan kokemukseen (Westerlund & Juntunen 2005). Kokeva ja tietävä keho Dalcroze-rytmiikassa keho on kokeva, maailmalle avoin ja aktiivisesti muuttuva; keho on väylä myös musiikilliseen ymmärtämiseen ja suorin tie tunteisiin ja tunteiden ja ajatusten yhdistämiseen musiikillisessa kokemuksessa. Keho oppii sekä tiedostetun että tiedostamattoman toiminnan kautta. Merleau-Pontylle (1962, 27–29, 82, 144, 206, 430) keho on maailmassa olemisen kei- no sekä maailman ymmärtämisen edellytys. Tähän voidaan lisätä, että maailman ke- hollinen ymmärtäminen tapahtuu ensisijaisesti liikkeen kautta: olemme kineettis-tak- tis-kinesteettisiä, maailmassa liikkuvia olentoja (Sheets-Johnstone 1999, 148, 253). Liikkeen ja kosketuksen kautta muodostamme käsitykseemme maailmasta; liike on äidinkielemme. Maailman ymmärtäminen tarkoittaa siihen tarttumista, sen tutkimis- ta, havaitsemista ja löytämistä liikkeessä ja liikkeen kautta. Jokaisessa inhimillisessä kulttuurissa liike on tässä mielessä epistemologisesti keskeinen. (emt. 226.) Saamme tietoa liikkeistämme kinesteettisen aistin avulla. Kinestesia viittaa kehon ky- kyyn aistia, havaita, tuntea, tiedostaa ja ohjata kehon asentoja ja liikkeitä (Parviainen 2006, 27; Smyth 1984, 122; Bloom & Anderson 1988, 90). Kinesteettinen aisti sääte- lee liikkeen moninaisia ominaisuuksia ja on keskeisin aistielin tilan, ajan ja energian havainnoinnissa. Se viittaa kehon välittömään kykyyn viedä liike päätökseensä ilman minkäänlaista intention ja toiminnan yhdistävää prosessointia (Langer 1989, 38). Kinestesialla on keskeinen jäsentävä rooli kehon havainnoissa kokonaisuudessaan (Sheet-Johnstone 1999, 131). Liikkeen havaitseminen liikkuessamme edellyttää omien liikkeidemme tiedostamista ja kuuntelua (Parvianen 2006). Liikkeiden laatujen, niiden nopeuden, voiman, jännit- teen, suunnan, jne. kuuntelun kautta saamme tietoa myös ympäristöstä. Täten kehon ja kehon liikkeen kautta saavutettava tieto on myös tietoa maailmasta ja syntyy vuoro- vaikutuksessa sen kanssa (Parviainen 2000). Kinesteettinen kehollisuuden kokeminen tapahtuu aina ensimmäinen persoonan näkökulmasta. Kehollisuuteni ja fyysisyyteni mahdollistaa kokemukseni maailmasta ja käsitykseni itsestäni. Jos opetuksessa halutaan hyödyntää oppilaiden kinesteettisiä kokemuksia, on tärkeää ohjata oppilaita keskittymään ja kohdistamaan huomionsa oman kehonsa tuntemuk- siin ja kokemuksiin, saattaa heidät kinesteettisesti tietoisiksi. Tätä voidaan harjoittaa eri tavoin. Oppitunti voidaan aloittaa ”lämmittelyharjoituksella”, jossa liikkeen avul- la saadaan aikaan koettu muutos kehossa (esim. syvempi hengitys, rentous, parempi asento, lihasten aktivoituminen). Oppitunnin aikana oppilaita pyydetään ajattelemaan, muistamaan, toistamaan ja/tai kuvittelemaan liikkeitä ja ilmaisemaan sanoin keholli- 248 MUSIIKKI JA MINÄ sia kokemuksiaan. Usein oppilaita pyydetään tekemään joku asia toisella tavalla tai niin kuin joku toinen oppilas tekee, mikä edellyttää oman aikaisemman tai toisen oppilaan liikesuorituksen tiedostamista. Tyypillistä on myös aktiivisten harjoitusten ja niiden reflektoinnin välinen jatkuva vuorottelu. Liikkeiden laadun tiedostaminen on puolestaan tärkeää, jotta musiikki ja liikkeet kohtaisivat laadullisesti ja jotta lii- kekokemukset olisivat oppilaille henkilökohtaisesti mielekkäitä. (Juntunen 2002b.) Oppilaan kinesteettisen mielikuvituksen herättäminen ja harjoittaminen on kinesteet- tisessä oppimisessa keskeistä. Liike voidaan kuvitella mielessä joko ennen sen suo- rittamista tai sen jälkeen liikekokemuksen uudelleen aktivoimiseksi. Monet tutkijat ovat viime vuosina tarkastelleet kehon mielikuvituksellisen aktivoitumisen merkitys- tä oppimisessa. Jonathan Matthews (1994, 130) jopa väittää, että ilman ainakin mie- likuvituksen tasolla tapahtuvaa kehon aktivoitumista oppimisprosessissa, oppimista ei yksinkertaisesti tapahdu. Kehollisten kokemusten jälkeenpäin muistaminen, uu- delleen tuottaminen ja soveltaminen toisessa tilanteessa rakentavat puolestaan siltaa liikeharjoituksista muuhun musisointiin. Mielikuvien1 avulla liikekokemus voidaan aktivoida esimerkiksi musiikin kirjoittamisen, lukemisen, esittämisen tai improvi- soinnin yhteydessä. On kuitenkin huomioitava, että vaikka puhumme mielessä tuot- tamisesta, kysymyksessä on kehollisesti kokonaisvaltainen tapahtuma, jossa liikkeen kuvittelun kautta hermojärjestelmä ja lihaksisto aktivoituvat ikään kuin keho todella liikkuisi (Damasio 2000, 80; Jansson 1990). Kuinka tarkasti ja täydellisesti liikesuo- ritus voidaan mielessä kuvitella tai kokemus siitä jälkeenpäin saavuttaa, on suuressa määrin harjoittelukysymys. Vaikka mielikuvat ensisijaisesti yhdistyvät tiettyyn ais- tialueeseen, ne usein sisältävät myös toisella aistialueella muodostuneita havaintoja. Mielikuvat yhdistyvät toisiin mielikuviin muodostaen eräänlaisen mielikuvakartan. Mahdollisimman erilaiset ja moninaiset toimintatavat yhdistyneenä yhteen musiikil- liseen ilmiöön rikastuttavat ja monipuolistavat siihen liittyvien mielikuvien varastoa. Kehollinen tieto Dalcroze-rytmiikassa harjoitetaan kehon taitoja ja kehollista tietoa sekä ohjataan op- pilaita tiedostamaan keholliset tottumuksensa ja tarvittaessa muuttamaan niitä. Ke- hollisen tiedostamisen ja taidon kehittämisessä on ensisijaisena tavoitteena rakentaa kehosta musiikillista ilmaisua palveleva, hienovarainen ja herkkä instrumentti. Aja- tuksena on, että oppilaan kyky hallita koko kehon liikkeiden ajan, tilan ja voiman ele- menttejä suhteessa musiikkiin johtaa kehollisesti hallittuun ja sulavaan musisointiin (soittaen, laulaen, musiikkia johtaen, jne.). 1 Mielikuva tarkoittaa millä tahansa aistialueella syntyvää mentaalista hahmoa (men- tal pattern), esimerkkinä soiva mielikuva, kinesteettinen mielikuva tai hyvän olon mielikuva (Damasio 2000, 9). MUSIIKKI JA MINÄ 249 Marja-Leena Juntunen: Musiikki, liike ja kehollinen kokemus Merleau-Ponty viittaa kehon taitavaan toimintaa käsitteellä habit, joka tarkoittaa ke- hon kykyä ymmärtää uusia motorisia merkityksiä kinesteettisesti tiedostetun keholli- sen toiminnan kautta (Merleau-Ponty 1962, 139–144). Liikkuvalla keholla on myös kyky reflektoida sen omia liikkeitä sen sijaan, että se reagoisi ympäristöönsä auto- maattisesti. Tästä voidaan mainita esimerkkinä urkuri, joka soittaessaan osaa vaihtaa uuden rekisterin musiikillisen ilmaisun kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla kes- kittymättä erikseen rekisterin vaihtavaan käden liikkeisiin. Taitavassa toiminannassa tiedostetun ja tiedostamattoman toiminnan tasot ovat tasapainossa keskenään. Jaques- Dalcrozen mukaan liiallinen älyllinen ajattelu, epätasapaino ajattelun ja aistimisen tai fyysisten liikkeiden välillä johtaa arytmiaan – kyvyttömyyteen hallita rytmisiä liikkeitä (Jaques-Dalcroze 1910, 1921/1980, 52). Musiikin esittämisessä tämä ilme- nee esteinä kehon sulavalle toiminnalle. Epätasapaino vahvasti kehittyneen älyllisen toiminnan ja luonnollisten kehollisten toimintojen välillä on yhteydessä moniin niistä fyysisistä ja mentaalisista sairauksista, joista ihmiset tänä päivänä kärsivät (Shuster- man 1994, 137). Niiden välinen tasapaino, Jaques-Dalcrozen (1930/1985, 6) mukaan, puolestaan edistää mielikuvituksen ja tunteen vapautumista ja sitä kautta hyvää oloa. Opetuksessa voidaan kiinnittää huomio myös kulttuurisesti opittuihin ja ylläpidet- tyihin kehollisiin tapoihin ja tottumuksiin ja niiden tarkoituksenmukaisuuteen. Ta- voitteena on kehon asennon ja toiminnan taloudellisuuden ja tasapainon löytäminen. Liikkeiden tiedostaminen mahdollistaa opittujen epäedullisten toimintatapojen muut- tamisen. Tämä somaattisen tiedostamisen tavoite on yhteinen sellaisten menetelmien kuin Alexander-tekniikka (ks. mm. Alexander 1932/1985) ja Feldenkreis (ks. mm. Feldenkrais 1990) kanssa. Näissä jokapäiväisten hyvien kehollisten tottumusten us- kotaan olevan vahvasti yhteydessä myös ajatteluun ja tuntemiseen yleensä. Toiminta- tapojen muuttamisessa keskeisenä harjoitusmuotona on tietoisesti kieltäytyä seuraa- masta opittuja toimintatapoja. Kinesteettisesti tiedostettu kehon harjoittaminen kehittää myös kehollista tietoa. Ke- hollinen tieto viittaa kykyyn tietää kehossa ja kehon kautta, ja se syntyy vuorovaiku- tuksessa ympäristöön oman kehon liikkeitä ja kinesteettisiä aistimuksia kuunnellen (O’Donovan-Anderson 1997; Parviainen 2006, 2000). Se on yhteydessä kehon tie- toisuuteen ja taitoihin. Siinä on yhtä paljon kysymys liikkeen ymmärtämisestä kuin kyvystä suorittaa se. Shustermanin (2000a, 138–141) mukaan sillä on myös suora yhteys kokonaisvaltaiseen mielihyvään. Kehollinen tieto sisältää tunnon, jonka kaut- ta tunnemme itsemme holistisesti; se on kaiken tietämisen ja minuuden kokemisen perusta (Stubley 1999). Oma kehollinen tieto auttaa myös ymmärtämään toisen ihmi- sen liikkeitä, mikä puolestaan ruokkii uusien taitojen oppimisen sisäistä motivaatiota. Toisen ihmisen liikkeille herkistyminen ja kehollinen aistiminen on tärkeä apuväline mm. soiton tai laulun opiskelussa ja/tai opettamisessa. 250 MUSIIKKI JA MINÄ Musiikillinen ymmärtäminen ja ajattelu Dalcroze-pedagogiikkaa soveltavien opettajien keskuudessa on vahva usko siihen, että musiikin ja liikkeen yhdistävät keholliset kokemukset syventävät musiikillista ymmärtämistä (Juntunen 2002a). Kuitenkin on yllättävän vähän keskustelua ja tut- kimusta siitä, mikä on kehon liikkeen todellinen yhteys musiikilliseen ajatteluun ja musiikin ymmärtämiseen. Kehon liikkeen ja musiikillisen ymmärtämisen suhdetta voidaan avata soveltamalla jo edellä tarkasteltua Merleau-Pontyn käsitettä habit. Habit viittaa siihen, että kehollinen toiminta ruumiillistaa tietyn ilmiön merkityksen. Musiikin ymmärtämiseen sovellet- tuna se tarkoittaa tietyn musiikillisen ilmiön (esim. muodon) kehollista ymmärtämistä ja kykyä toteuttaa tämä ilmiö käytännön toiminnassa. Tällöin musiikillinen toiminta (sisältäen liikkeellisen ilmaisun) tarkoittaa musiikin kehollista ymmärtämistä. Tässä mielessä Dalcroze-rytmiikka opettaa ennen kaikkea musiikillista käyttäytymistä (ks. myös Caldwell 1995, 136), eikä vain muodosta perustaa musiikin (käsitteelliselle) ymmärtämiselle niin kuin usein Dalcroze-rytmiikasta puhuttaessa mainitaan. Yksi tapa selittää kehon liikkeen yhteyttä musiikilliseen ymmärtämiseen on analysoi- da liikettä fyysisenä metaforana soveltaen George Lakoffin ja Mark Johnsonin (1980) tulkintaa metaforasta. Heidän mukaansa metafora on silta konkreettisen kehollisen tietotason ja abstraktin käsitteellisen tason välillä. Se mahdollistaa yhdenlaisen asian kokemisen ja ymmärtämisen toisenlaisen kautta. Dalcroze-rytmiikassa jokapäiväises- tä elämästä tuttu kehon liike yhdistettynä musiikkiin voidaan tulkita toimivan fyysise- nä metaforana yhdistäen konkreettisen toiminnan musiikin käsitteelliseen tai uudella tavalla ymmärtämiseen (Juntunen & Hyvönen 2004). Musiikillisen ilmiön kehollinen tutkiminen voi tarkoittaa useampia asioita: opettaja voi johdattaa oppilaat tiettyjen musiikkia ruumiillistavien liikeharjoitusten (fyysis- ten metaforien) kautta kohti tietyn musiikillisen ilmiön tai osa-alueen ymmärtämistä (esim. synkooppi) tai tarjota musiikin ilmiön alttiiksi keholliselle tutkimiselle tavoit- teena oppilaan henkilökohtainen ymmärrys siitä. Ensimmäisessä tapauksessa proses- sin ensisijaisena tavoitteena on opettaa oppilaita ymmärtämään, nimeämään, tunnis- tamaan, lukemaan ja/tai kirjoittamaan nuotein tietty musiikin ilmiö . Tällainen pro- sessi etenkin lasten kanssa alkaa usein harjoituksella, jossa pyritään luomaan yhteys päivittäisten liikekokemusten, mielikuvien ja äänien sekä tietyn musiikillisen ilmiön välille. Tämän jälkeen oppilaita johdatetaan kiinnittämään huomio liikkeiden ja mu- siikin laatujen välisiin suhteisiin. Lopulta tutustutaan ilmiön nimeen ja mahdollisesti sen nuotinnettuun muotoon. Tässä esimerkissä fyysinen metafora, joka on abstrahoitu konkreettisesta kehon liikkeestä, toimii siltana konkreetin ja abstraktin välillä. Toisessa tapauksessa opettaja tarjoilee musiikillisen ilmiön metaforana keholliselle tutkimiselle tavoitteenaan kyseisen ilmiön monenlaiset toteuttamismahdollisuudet ja uudenlainen ymmärrys. Tutkittavaksi ilmiöksi voitaisiin valita vaikka musiikin säkeet. Oppilaita ohjataan kokeilemaan eri tapoja ilmentää tietyn musiikin säkeet liikkeiden avulla, etsimään eri tapoja ilmaista, miten he kuulevat, hahmottavat ja ymmärtävät MUSIIKKI JA MINÄ 251 Marja-Leena Juntunen: Musiikki, liike ja kehollinen kokemus musiikin säkeiden muodostumisen. Ilmaistessaan liikkein, mitä he kuulevat musiikis- sa, oppilaat aistivat omat liikkeensä, ja tämä puolestaan ohjaa vastavuoroisesti musii- kin kuuntelua ja ymmärtämistä. Aistiminen, liikkuminen, kuuntelu ja ymmärtäminen myötäilevät toisiaan; ne ovat samanaikaisesti erillisiä ja toisiinsa vaikuttavia, syner- gisiä. Liikkuminen on ensin spontaania ja esireflektiivistä, mutta muuttuu vähitellen prosessin edetessä tiedostetummaksi. Keholliseen toimintaan ja havaintoihin perustuva tieto ei ole objektiivista, univer- saalia, vaan situationaalista ja ensimmäisen persoonan näkökulmasta sidoksissa ih- misen omaan ymmärtämiseen. Kolmannen persoonan näkökulma toteutuu oppilaan tiedostaessa ja sanallisesti kuvatessa kokemuksiaan. Reflektion tuloksena sanat kiin- nittävät huomion kokemukseen ”olla liikkunut”. Tässä mielessä sanat saavat alkun- sa kehosta ja niiden merkitysten ymmärtäminen viittaa kehollisiin kokemuksiimme. Merleau-Pontyn ajatusta seuraten sanat ovat ruumiillisen reflektiivisyyden kielellinen ilmaisu. Tällöin keholliseen, niin sanottuun hiljaiseen tietoon, ”minä osaan”, yhdistyy tiedostava ”minä ajattelen”. Kielellisessä analyysiprosessissa tapahtuu idealisointia: monitahoisesti rikas havaintokokemus selkiintyy, kohdistuu, tarkentuu ja kategori- soituu. Välittömän kokemuksen kategorisoinnin jälkeen alkuperäiseen havaintokoke- mukseen palaaminen on mahdotonta. Reflektion kautta kokemukset myös yhdistyvät aikaisempiin kokemuksiin ja aikaisempaan ymmärrykseen, ja tämä johtaa yhä kirk- kaimpiin mielikuviin (Damasio 2000). Oppilaat oppivat myös toisiltaan kokemusten jakamisen kautta. Vaikka kukaan ei koskaan koe ja ymmärrä asioita samoin kuin toi- nen, toisen kokemusta kuvaavat sanat voivat auttaa reflektoimaan ja ymmärtämään omaa kokemusta uudella tavalla. Toisaalta voidaan kyseenalaistaa sanojen kyky tavoittaa, paljastaa ja välittää alku- peräinen, välitön kokemus (Merleau-Ponty 1962, xx). On täysin eri asia kokea lii- ke kinesteettisesti tai aistia ja havainnoida musiikin ja liikkeen laatuja kuin yrittää pukea (kinesteettinen) kokemus sanoiksi. Sanallisessa ilmauksessa haasteena ei ole pelkästään löytää oikeita sanoja vaan myös välttää ei-toivottuja assosiaatioita (Sheets- Johnstone 1999, 147). Toisaalta sanojen avulla on mahdollista ajatella ja järjestää mu- siikillisia ja/tai liikkeellisiä kokemuksia. On myös oleellista huomata, että reflektion tehtävä on päättymätön. Uusissa tilanteissa syntyy uusia merkityksiä kehon ja maa- ilman välisessä vuorovaikutuksessa. Dalcroze-rytmiikassa tämä merkitsee, että myös musiikissa pitkälle edistyneet voivat hyötyä musiikin ja liikkeen yhdistävistä koke- muksista, jotka mahdollisesti rikastuttavat tai muuttavat musiikillista ajattelua tai ovat kokemuksellisesti antoisia. Kuuntelu ja ilmaisu Dalcroze-rytmiikan yhtenä keskeisenä tavoitteena on kehittää oppilaan kuunteluky- kyä. Kehon liikkeen tehtävänä musiikin kuuntelun yhteydessä on ensisijaisesti suun- nata ja konkretisoida kuuntelua sekä vahvistaa kuuntelukokemusta, mutta liike toimii myös ilmaisuna oppilaan kyvystä kuulla. Seuraavassa pari käytännön esimerkkejä 252 MUSIIKKI JA MINÄ kuulohavaintoa konkretisoivista harjoituksista. Näissä esimerkeissä opettaja valitsee ja tarjoaa liikemuodon, joka pyrkii suuntaamaan ja selkeyttämään kuuntelua. Esimerkki 1: Opettaja soittaa neljä peräkkäistä säveltä. Oppilaat toistavat sävelet laulaen ja kor- keimman (ja/tai matalimman) sävelen kohdalla heittävät pallon ilmaan (pompautta- vat pallon lattiaan). Esimerkki 2: Opettaja soittaa duuri- ja mollikolmisointuja. Duurikolmisoinnun kuullessaan oppi- laat avaavat käsivartensa sivuille ja mollikolmisoinnun kuullessaan he ristivät käsi- vartensa rinnan päälle. Kun oppilaat vastaavat musiikin kuunteluun liikkeellisesti, toiminta auttaa keskitty- mään kuuntelutehtävään ja kaikki oppilaat osallistuvat toimintaan samanaikaisesti. Opettajan on mahdollista nähdä kaikkien oppilaiden vastaukset yhtä aikaa eikä ku- kaan oppilaista tule leimatuksi väärästä vastauksesta. Oppilaat myös saavat välittö- män palautteen osaamisestaan seuraamalla muiden oppilaiden reaktiota ja täten myös mahdollisesti oppivat toisiltaan. Oppilaita voidaan myös ohjata liikkumaan vapaasti kuulemaansa musiikkiin ja ilmai- semaan liikkuen, mitä he kuulevat musiikissa. Voidaan esimerkiksi seurata tasajakois- ta musiikkia liikkuen yksin ja kolmijakoista musiikkia liikkuen yhdessä parin kanssa. Liikkeellinen reagointi antaa mahdollisuuden kuunnella, tuntea ja ilmaista musiikkia spontaanisti, mutta myös analyyttisesti, oman kehon kautta, tässä ja nyt. Jos sovel- lamme Merleau-Pontyn käsitettä gesture (Merleau-Ponty 1968, 154–155) kuullun musiikin ja sen liikkeellisen ilmaisun väliseen suhteeseen, voimme todeta, että ne ovat toisistaan erottamattomia, saman asian eri puolia: kuuntelu ohjaa liikettä ja päin- vastoin, samanaikaisesti. Voidaan myös sanoa, että kuuntelu ja ajattelu ovat toisistaan erottamattomia: musiikin kuuntelu on ajattelua (Sheet-Johnstone 1981). Musiikilli- nen toiminta ei ilmaise musiikillista ajattelua vaan on loppuunsaatettu ajatus tai tunne. Tässä hetkessä läsnäolo, spontaani reaktio ja ilmaisu sekä saumaton vuorovaikutus kuuntelun, toiminnan ja ajattelun välillä ovat keskeisiä tekijöitä etenkin improvisoin- nissa, joko laulaen, soitten, liikkuen tai näytellen. Musiikilliset äänet värähtelevät luontaisesti koko kehossa (Burrows 1990; Clifton 1983) ja kuuleminen itsessään on hyvin fyysinen ilmiö, joka saa alkunsa kinesteet- tisenä aistimuksena. Keho vastaanottaa ääniä taktisina värähtelyinä, jotka resonoi- vat koko kehossa (Stubley 1999). Musiikillista esitystä kuunnellessamme emme vain kuuntele ja ajattele, vaan osallistumme kuunteluun koko keholla: tunnemme musiikin yhtä vahvasti kehossa kuin prosessoimme sitä aivoissa (Bowman 2000). Oppilaiden herkistyessä kuuntelemaan kehonsa kinesteettisiä aistimuksia, he pystyvät paremmin tunnistamaan myös musiikin kuunteluun liittyviä kehollisia tuntemuksia. Kuuntelu- kokemusten kokonaisvaltaisuus selittyy myös sillä, että eri aistinalueiden toiminnot risteytyvät luonnostaan koko ajan (Sternin 1985, 47–51). Toisaalta musiikki itsessään aktivoi eri aistinalueita. Dalcroze-rytmiikasssa musiikkiin yhdistetyn liikkeen usko- MUSIIKKI JA MINÄ 253 Marja-Leena Juntunen: Musiikki, liike ja kehollinen kokemus taan edelleen vahvistavan eri aistimusten risteytymistä. Samalla pyritään eri aistimus- ten vuorovaikutukseen liikkumisen, tuntemisen ja ajattelun kanssa. Musiikki ei vain liikuta meitä fyysisesti vaan myös tunteen tasolla, se vaikuttaa mei- hin. Musiikista liikuttuminen merkitsee, että on löytänyt jotain uutta musiikin ja kehon välisestä vuorovaikutuksesta, jotain, mikä muuttaa tapaa tuntea itsemme suhteessa musiikkiin. Erityisesti spontaani reaktio musiikkiin mahdollistaa musiikin kokemisen ja ymmärtämisen kokonaisvaltaisesti kuuntelevan kehon kautta (Levin 1989). Eleanor Stubley (1998) käyttää ilmaisua being in the sound kuvatessaan, kuinka muusikko voi sulautua yhdeksi musiikin kanssa kuuntelu- tai soitto/laulutilanteessa. Levin (1989) käyttää ilmaisua ”esikäsitteellinen kuuntelu” viitatessaan koko kehon kokemuksen kattavaan kuunteluun. Tällaista kuuntelua ei niinkään ohjaa käsitteellinen ymmärtä- minen vaan tunteen tasolla virittyneisyys, jota voidaan kehittää harjoittamalla kehoa resonoimaan musiikkiin. Kuuntelu, joka on keskittynyt ja virittäytynyt kokevan ke- hon kautta, voi myös kehittää kykyämme ajatella – ei vain järkeilevää ja reflektoivaa ajattelua vaan kuuntelevaa ja pohdiskelevaa ajattelua. (Levin 1989, 17, 245.) Minä ja toiset Yksi Dalcroze-rytmiikan keskeisistä tavoitteista opetuksessa on vahvistaa oppilaan minuuden kokemusta ja itsetuntemusta. Kun opettaja pyytää kuuntelutilanteessa op- pilasta käyttämään mielikuvitusta, löytämään oman tapansa ilmaista musiikkia liik- kein ja kiinnittämään huomion oman kehonsa reaktioihin ja tuntemuksiin, oppilaan on mahdollista luoda yhteys ei vain musiikkiin vaan myös itseensä. Myös monet en- sisijaisesti vuorovaikutusta harjoittavat tehtävät edistävät oppilaan itseyden kokemis- ta ja itsetuntemusta. Liikkeen ja kinesteettisen tiedostamisen kautta on mahdollista kehittää tuntemusta itsestä liikkuvana olentona (Sheets-Johnstone 1999, 253). Oman itseyden kokeminen avaa puolestaan ovia uusille havainnoille saaden asiat tuntumaan ja näyttämään erilaisilta, missä on kysymys eräänlaisesta transformaatiosta (Levin 1989). Tätä kautta myös musiikin opiskelusta ja musisoinnista tulee oletettavasti hen- kilökohtaisempaa. Vaikka Dalcroze-rytmiikassa oppilas oppii ensisijaisten oman osallistumisen ja koke- musten kautta, oppiminen tapahtuu aina vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden kans- sa. Oppilaita rohkaistaan tiedostamaan toisten oppilaiden toimintaa ja tapoja ilmaista musiikkia sekä kokeilemaan ja soveltamaan heidän ideoitaan. Toisen oppilaan toimin- nan ymmärtäminen tapahtuu aina vuoropuhelussa oman itsen kanssa (Merleau-Ponty 1964/1982, 168–169, 1973/1991, 139), ja se voi muuttaa omaa ajattelua ja toimintaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on toisen/toisten mukana soittaminen tai liikkuminen, mikä ei tarkoita pelkästään matkimista vaan sisältää toiminnan kehollisen ja siten myös laadullisen ymmärtämisen. 254 MUSIIKKI JA MINÄ Myös yhdessä ryhmänä toimiminen edellyttää virittäytymistä toisten kuuntelemi- seen. Harjoituksena voisi olla vaikka tehdä ryhmässä liikuntasommitelma annettuun musiikkiin liikkuen, keskustelematta. Tällainen ryhmän jäsenten välinen kehollinen virittäytyminen tuo esiin yhteistoiminnan merkityksen. Voidaan jopa väittää, että jaet- tu kehollinen yhteistoiminta voi muuttaa ja muotoilla ryhmän jäsenten ajattelua ja heidän välisiä suhteitaan paljon tehokkaammin kuin asioiden reflektiivinen tarkastelu kielen avulla. Vaikka oppilaat ovat liikkeellisesti virittyneitä toisiinsa, se ei tarkoita, että heidän liikkeensä olisivat samanlaisia. Jokaisen liikekieli on samankaltaisuudesta huolimatta ainutlaatuista. Saman ilmiön voidaan nähdä tapahtuvan mm. jazzimprovisoinnissa, jossa soitossa on yhteinen perusta, mutta jokaisen yksilön improvisointi on ainut- kertaista ja ainutlaatuista, mikä puolestaan tekee musiikista mielenkiintoista. Tässä vuoropuhelussa yksilöiden väliset eroavuudet auttavat yksilöä myös oman ainutker- taisuutensa löytämisessä. Haasteita Vaikka liikkeen avulla voidaan harjoittaa monia musiikillisia taitoja ja kykyjä, sen soveltaminen musiikin opetuksen eri konteksteissa ei ole aina ongelmatonta. Liik- kuessamme altistamme ja paljastamme itsemme, mikä saattaa olla ahdistavaa. Jotkut oppilaat tuntevat olonsa vaivautuneeksi liikkuessaan musiikin mukaan. Tämä epämu- kavuus, jopa häpeä, voi olla esteenä positiivisille kokemuksille ja täten myös oppimi- selle. Lisäksi liikekokemuksille herkistyminen sekä aistimisen, ajattelun, tuntemisen ja toiminnan välisten yhteyksien muodostuminen vie aikaa, ja tarvittavaa aikaa ei aina ole käytettävissä. Kouluissa musiikkikasvatus on monien haasteiden edessä: Musiikkia opetetaan usein isoille ryhmille ahtaissa luokissa pienten tuntimäärien puitteissa. Liikkumisen sovel- taminen opetuksessa on altista työrauhaongelmille ja edellyttää yleensä erikoisjärjes- telyjä, suunnittelua ja valmistelua. Toisaalta musiikin ja liikkeen yhdistämisen tarjo- amat kokemukset voivat olla niitä harvoja hetkiä, jolloin oppilas voi tuntea, kokea ja ilmaista itseään kokonaisvaltaisesti, oppia kehonsa ja kehollisten kokemusten kautta sekä olla kontaktissa musiikin, itsensä ja muiden oppilaiden kanssa. Kehollisuus, sekä mielen ja kehon suhde yleensä, on noussut varsin keskeiseksi pu- heenaiheeksi sekä kasvatusta että ihmisen yleistä hyvinvointia koskevassa keskuste- lussa. Taideaineet perustuvat keholliseen toimintaan ja persoonalliseen ilmaisuun ja täten luonnollisella tavalla edesauttavat ihmistä löytämään yhteyden omaan itseensä. Musiikin opetuksen ja taide-aineiden opetuksen yleensä tulisikin pitää esillä tätä nä- kökulmaa eikä sopeuttaa opetusmenetelmiään ja tavoitteitaan tietoaineille tyypilli- seen kehykseen. MUSIIKKI JA MINÄ 255 Marja-Leena Juntunen: Musiikki, liike ja kehollinen kokemus Tiivistelmä Tässä artikkelissa on tarkastelu kehollista tietoa sekä kehon liikkeen ja kehollisen kokemuksen yhteyttä musiikilliseen tietämiseen. Yhteenvetona voidaan todeta, että kehon liikkeen ja kehollisten kokemuksen kautta ihminen voi oppia tuntemaan ym- päröivää (musiikillista) maailmaa, itseään ja toisia. Keho oppii sekä tiedostetun että tiedostamattoman toiminnan kautta. Musiikin opetuksessa kehon liikkeen kautta voi- daan harjoittaa (1) kehollisia taitoja ja kehollista tietoa (2) musiikillista ymmärtämistä ja ajattelua, (3) kuuntelua ja ilmaisua sekä (4) itseyden ja toiseuden kokemista. Näiden osa-alueiden kehittymisessä kinesteettinen herkkyys ja tiedostaminen on keskeistä. Keskeiset lähteet Jaques-Dalcroze, É. (1921/1980). Rhythm, music and education. London: The Dalcroze Society. Koostuu Jaques-Dalcrozen kirjoituksista vuosilta 1889– 1919. - Kirjassa Jaques-Dalcroze esittää keskeiset (musiikki)kasvatukselliset ajatuksensa ja perustelee niitä. Mead, V. H. 1994. Dalcroze Eurhythmics in today’s music classroom. New York: Schott Music Corporation. - Dalcroze-rytmiikan mahdollisia käytännön sovelluksia koulun musiikinopetuksessa esittelevä oppikirja. Merleau-Ponty, M. (1962) Phenomenology of Perception. Trans. Smith, C. London: Routledge. - Merleau-Pontyn fenomenologisen filosofian pääteos, jonka keskeisenä teemana on havainto ja sen yhteys kehonliikkeeseen. Teoksessa keskustellaan mm. fenomenologisen tutkimuksen luonteesta, filosofisen tutkimuksen mahdollisuuksista sekä suhteesta kielen ja tieteen perinteisiin. Parviainen, J. (2000). Kehollinen tieto ja taito. Teoksessa S. Pihlström (toim.) Ajatus 57. The yearbook of the Finnish Philosophical Association, 147–166. - Artikkelissa tarkastellaan kehollisen tiedon ja taidon luonnetta ja kehittymistä fenomenologian näkökulmasta. Sheets-Johnstone, M. (1999) The primacy of movement. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. - Fenomenologisen teoksen pääteemana on liike. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti taktis-kinesteettisen kehon epistemologinen merkitys sekä liikkeen suhde tietoon, tietoisuuteen ja kognitioon. Kirjassa esitetään kriittinen näkökulma niitä filosofien (etenkin Merleau-Pontyn) ja tiedemiesten kirjoituksia kohtaan, joissa keho on keskeisessä roolissa mutta joissa kehon liikkeen ensisijaisuutta ei ole tunnistettu ja ymmärretty. 256 MUSIIKKI JA MINÄ Muut lähteet Alexander, F. M. (1932/1985) The use of self. London: Victor Gollancz Ltd. Bloom, F. E. & Lazerson, A. (1988) Brain, mind, and behavior. New York: W. H. Freeman and Company. Bowman, W. D. (2000) A somatic, “here and now” semantic: music, body, and self. Bulletin of the Council for research in Music Education, 144, 45–60. Burrows, D. (1990) Sound, speech, and music. Amherst: The University of Massachusetts Press. Caldwell, J. T. (1995) Expressive Singing. Dalcroze Eurhythmics for Voice. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. Clifton, T. (1983). Music as heard. A study in applied phenomenology. New Haven: Yale University Press. Damasio, A. R. (2000) The feeling of what happens. Body, emotion and the making of consciousness. London: Vintage. Feldenkrais, M. (1990) Awareness Through Movement: Easy-to-Do Health Exercises to Improve Your Posture, Vision, Imagination, and Personal Awareness. NY: HarperCollins. Jansson, L. (1990) Urheilijan psyykkinen valmennus. Helsinki: Otava. Jaques-Dalcroze, É. (1910) L’éducation par le rythme et pour le rythme. Le Rythme 2/3: 18–31. Jaques-Dalcroze, É. (1921/1980) Rhythm, music and education. London: The Dalcroze Society. Jaques-Dalcroze, É. (1930/1985) Eurhythmics, art and education. New York: Arno Press. Juntunen, M.-L. (1999) Dalcroze-rytmiiikka – kehollisuutta korostava ja muusikkoutta kehittävä musiikkikasvatuklsen kähestymistapa. Lisensiaatityö. Oulun yliopisto. Juntunen, M.-L. (2002a) From the bodily experience towards internalized musical understanding – How the Dalcroze master teachers articulate their pedagogical content knowledge of the approach. 25th Biennial World Conference and Music Festival. ISME 2002. Proceedings. Juntunen, M.-L. (2002b) The practical applications of Dalcroze Eurhythmics. Nordic Research in Music Education Yearbook 6, 75–92. Juntunen, M.-L. (2004) Embodiment in Dalcroze Eurhythmics. Väitöskirja. Acta Universitatis Ouluensis. Scientiae Rerun Socialium E73. Saatavissa: http:// herkules.oulu.fi/isbn9514274024/. Juntunen, M.-L. & Hyvönen, L. (2004) Embodiment in musical knowing - How body movement facilitates learning within Dalcroze Eurhythmics. British Journal of Music Education 21(2): 1–6. Juntunen, M.-L. & Westerlund, H. (2001) Digging Dalcroze, or, dissolving the mind- body dualism: philosophical and practical remarks on the musical body in action. Music Education Research 3(2), 203–214. Lakoff, G. & Johnson, M. (1980) Metaphors we live by. Chigaco, IL: The University MUSIIKKI JA MINÄ 257 Marja-Leena Juntunen: Musiikki, liike ja kehollinen kokemus of Chigaco Press. Langer, M. (1989) Merleau-Ponty’s phenomenology of perception. A guide and commentary. London: Macmillan Press. Levin, D. M. (1989) The listening self. Personal growth, social change and the closure of metaphysics. New York & London: Routledge. Matthews, J. C. (1994) Mindful body, embodied mind: somatic knowing and education. Ph.D. dissertation. Standford University, CA. Merleau-Ponty, M. (1962) Phenomenology of perception. New York & London: Routledge. Merleau-Ponty, M. (1964/1982) Signs. Evanston, IL: Northwestern University Press. Merleau-Ponty, M. (1968) The visible and the invisible. Evanston, IL: Northwestern University Press. Merleau-Ponty, M. (1973/1991) The prose of the world. Evanston, IL: Northwestern University Press. O’Donovan-Anderson, M. (1997) Content and comportment. On embodiment and the epistemic availability of the world. Lanham & London: Rowman & Littelefield. Parviainen, J. (2000) Kehollinen tieto ja taito. Teoksessa S. Pihlström (toim.) Ajatus 57. The yearbook of the Finnish Philosophical Association, 147–166. Parvianen, J. (2006) Meduusan liike. Mobiiliajan tiedonmuodostuksen filosofiaa. Helsinki: Gaudeamus. Sheets-Johnstone, M. (1999) The primacy of movement. Amsterdam: John Benjamins. Shusterman, R. (1994) Dewey on experience: foundation or reconstruction? Philosophical forum XXVI(2): 127–148. Shusterman, R. (2000) Performing live. Aesthetic alternatives for the ends of art. Ithaca & London: Cornell University Press. Smyth, M. M. (1984) Perception and action. Teoksessa Smyth MM & Wing AM (toim.) The psychology of human movement. London: Academic Press, 83–118. Stern, D. N. 1985. The interpersonal world of the infant. The view from psychoanalysis and developmental psychology. New York: Basic Books. Stubley, E. (1998) Being in the body; being in the sound: a tale of modulating identities. Journal of Aesthetic Education 32(4): 93–106. Stubley, E. (1999) Musical listening as bodily experience. Canadian Journal of Research in Music Education 40(4): 5–7. Westerlund, H. & Juntunen, M.-L. (2005) Music and knowledge in bodily experience: Dalcroze’s challenge to David Elliott. Teoksessa D. Elliott (toim.) Praxial music education: Reflections and dialogues. Oxford: Oxford University Press, 112–122.