Uni, irrallisuus ja huimaus : Couperinin musiikin eleet uudessa esityskontekstissa

Suomen musiikkitieteellinen seura
2017
lehtiartikkeli
Karttunen_Musiikki_Uni_final-draft.pdf
Karttunen_Musiikki_Uni_final-draft.pdf - Hyväksytty kirjoittajan käsikirjoitus - 1.24 MB
Musiikki-tutkimusjulkaisu 2016/4. Numero 4/2016 ilmestyi vasta syksyllä 2017

Tiivistelmä

Moni muusikko pohtii tapaa, jolla useita vuosisatoja vanhaa musiikkia voisi esittää kiinnostavasti nyt, kun musiikin alkuperäinen historiallinen konteksti on jo kadonnut. Artikkelissani luotaan ranskalaissäveltäjä François Couperinin (1668–1733) cembalosävellykseen Les Pavots (27ième Ordre, 1730) sisältyvää gestiikkaa. Pohdin erityisesti tapoja, joilla uneen, huimaukseen ja irrallisuuteen liittyvien musiikillisten eleiden merkitysketjut muuntuvat uudessa, sosiokulttuurisessa esityskontekstissa.

ISBN

Aihealue

OKM-julkaisutyyppi

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Emojulkaisu

Lehti

Julkaisusarja

ISSN

0355-1059

DOI