Uni, irrallisuus ja huimaus : Couperinin musiikin eleet uudessa esityskontekstissa
Suomen musiikkitieteellinen seura
2017
lehtiartikkeli
Karttunen_Musiikki_Uni_final-draft.pdf - Hyväksytty kirjoittajan käsikirjoitus - 1.24 MB
Musiikki-tutkimusjulkaisu 2016/4.
Numero 4/2016 ilmestyi vasta syksyllä 2017
Pysyvä osoite
Verkkojulkaisu
Tiivistelmä
Moni muusikko pohtii tapaa, jolla useita vuosisatoja vanhaa musiikkia voisi esittää kiinnostavasti nyt, kun musiikin alkuperäinen historiallinen konteksti on jo kadonnut. Artikkelissani luotaan ranskalaissäveltäjä François Couperinin (1668–1733) cembalosävellykseen Les Pavots (27ième Ordre, 1730) sisältyvää gestiikkaa. Pohdin erityisesti tapoja, joilla uneen, huimaukseen ja irrallisuuteen liittyvien musiikillisten eleiden merkitysketjut muuntuvat uudessa, sosiokulttuurisessa esityskontekstissa.
ISBN
Aihealue
OKM-julkaisutyyppi
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Emojulkaisu
Lehti
Julkaisusarja
ISSN
0355-1059