Uni, irrallisuus ja huimaus : Couperinin musiikin eleet uudessa esityskontekstissa
Karttunen, Assi (2017)
Karttunen, Assi
Suomen musiikkitieteellinen seura
2017
0355-1059
Musiikki-tutkimusjulkaisu 2016/4. Numero 4/2016 ilmestyi vasta syksyllä 2017
lehtiartikkeli
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002246259
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002246259
Verkkojulkaisu:
https://musiikki.journal.fi/article/view/97153Tiivistelmä
Moni muusikko pohtii tapaa, jolla useita vuosisatoja vanhaa musiikkia voisi esittää kiinnostavasti nyt, kun musiikin alkuperäinen historiallinen konteksti on jo kadonnut. Artikkelissani luotaan ranskalaissäveltäjä François Couperinin (1668–1733) cembalosävellykseen Les Pavots (27ième Ordre, 1730) sisältyvää gestiikkaa. Pohdin erityisesti tapoja, joilla uneen, huimaukseen ja irrallisuuteen liittyvien musiikillisten eleiden merkitysketjut muuntuvat uudessa, sosiokulttuurisessa esityskontekstissa.