Suomen synty musiikkikulttuurissa. Orkesterimusiikki ja julkisuus Helsingissä 1860-1910
Kurkela, Vesa (2017)
Kurkela, Vesa
Suomen musiikkitieteellinen seura
2017
0355-1059
Musiikki 1–2/2017 sivut 41-85
lehtiartikkeli
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002246294
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002246294
Verkkojulkaisu:
https://musiikki.journal.fi/article/view/97127Tiivistelmä
Tämä kirjoitus esittelee musiikinhistorian mahdollisuuksia täydentää käsitystämme kansalaisyhteiskunnan synnystä Suomessa autonomian ajan jälkipuoliskolla. Uusi keskieurooppalaisperäinen musiikkikulttuuri eri ilmiöineen oli mukana lähes kaikissa suomalaisen yhteiskunnan murroksissa. Niistä suurin koski sääty-yhteiskunnan vähittäistä murenemista ja yhteiskuntaelämän kansanvaltaistumista.1 Kehityksen johtavina voimina olivat poliittiset puolueet,
vapaa kansalaistoiminta yhdistyksissä sekä sanomalehtijulkisuus. Niillä kaikilla oli läheinen yhteys modernin musiikkitoiminnan muodostumiseen – lähes sellaisena kuin sen nykyisin tunnemme. Tarkastelen musiikkielämän muutosta muutaman yksittäisen esimerkin ja yleisemmän kehityskaaren avulla. Yksittäiset tapaukset koskevat konserttitoimintaa, viihde-elinkeinoa sekä
musiikkijulkisuuden muotoutumista ja sisältöä helsinkiläisissä päivälehdissä.
vapaa kansalaistoiminta yhdistyksissä sekä sanomalehtijulkisuus. Niillä kaikilla oli läheinen yhteys modernin musiikkitoiminnan muodostumiseen – lähes sellaisena kuin sen nykyisin tunnemme. Tarkastelen musiikkielämän muutosta muutaman yksittäisen esimerkin ja yleisemmän kehityskaaren avulla. Yksittäiset tapaukset koskevat konserttitoimintaa, viihde-elinkeinoa sekä
musiikkijulkisuuden muotoutumista ja sisältöä helsinkiläisissä päivälehdissä.