“Please make sure there are no bugs in the area” : An insight to artist hospitality at Finnish music festivals
Talvisto, Maiju (2017)
Talvisto, Maiju
2017
Tutkielma
Tutkielma
taidehallinto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923687
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923687
Tiivistelmä
Tässä arts management -oppinaineen pro gradu -tutkielmassa pyritään selvittämään, millainen on suomalaisten musiikkifestivaalien artistituottajan ammattikuva. Lisäksi tutkitaan, miten artistituo-tantoa tehdään eri musiikkifestivaaleilla Suomessa ja millaisia tiimejä kyseisen tuotannon alueen parissa työskentelee. Tutkimus on toteutettu haastattelemalla neljää festivaalin artistituotantoa hoitavaa henkilöä, jotka työskentelevät seuraavilla musiikkifestivaaleilla Suomessa: Pori Jazz Festival, Flow Festival, Ruisrock ja Provinssi.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja sen aineisto on koottu käyttäen puolistrukturoitua haastattelumuo-toa. Tutkimuksen pohjana käytetään Arto Kallioniemen viisiosaista ammattikuvateoriaa määrittä-mään ammattikuvan eri osa-alueita. Teoriaa muokataan tämän tutkimuksen tarpeisiin sopivaksi. Ammattikuvan osa-alueet tässä tutkimuksessa ovat: työtehtävät, ammattirooli, tietopohja, ammatilliset arvot ja tuottajuuskäsitys.
Tutkimus koostuu seitsemästä eri luvusta. Johdanto taustoittaa tutkimusta ja toinen luku esittelee tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat. Kolmannessa luvussa pureudutaan tutkimuksen metodologi-aan. Neljännessä luvussa esitellään lyhyesti tutkimuksessa mukana olevat festivaalit. Viidennessä luvussa analysoidaan koottu haastatteluaineisto ja kuudes luku esittelee johtopäätökset ja esittelee jatkotutkimusaiheita. Seitsemän toimii tutkimuksen yhteenvetona.
Tutkimuksesta käy ilmi, että artistituottajan työtehtävät ovat monipuolisia ja ne vaativat monen-laista erityisosaamista. Artistituottajalla on useita ammattirooleja, jotka vaihtuvat riippuen siitä, kenen kanssa tuottaja työskentelee. Tuottajan tietopohja muodostuu muun muassa aikaisemman työkokemuksen, koulutuksen ja alakohtaisesta tietämyksen perusteella. Ammatilliset arvot määrittävät työtä, niihin vaikuttaa tuottajan aikaisempi työkokemus sekä festivaalin arvot. Artistikoordinaattoreiden käsitys omasta ammatistaan on hyvä. Kaikki pitävät ammattia tärkeänä, vaikkei se tai sen lopputulos olekaan suurelle yleisölle tuttu. In this study, the occupational profile of artist coordinators as well as artist hospitality at different
music festivals in Finland was explored. This study is a qualitative research. The primary data for
this study consists of semi-structured interviews with four festival workers that are currently
working with the biggest popular music festivals in Finland. The chosen festivals for this study are
Flow Festival, Pori Jazz Festival, Ruisrock and Provinssi.
The basis of this study is Arto Kallioniemi’s theory of occupational profile that is divided into five
sections. The theory is modified in order to serve the purpose of this study better. The sections are:
1) Occupational tasks, 2) Occupational role, 3) Knowledge of the field and personal qualities, 4)
Occupational values and 5) Self-image of an artist coordinator.
The thesis is divided into seven chapters. In the first chapter the background of the study is
introduced. In the second chapter the theoretical framework is presented and the third chapter
presents the methodological approach. The fourth chapter concentrates on introducing the festivals
presented in this study and the fifth presents the data analysis. Chapter six and seven introduce the
findings that are made, suggest further research topics and discuss the study conducted.
Artist coordinators’ occupational tasks seem to be very versatile and tend to vary depending on the
size of the organization. The occupational role of the artist coordinator varies depending whether
they work with people inside the organization or outside with artist representatives. The
knowledgebase for the job of an artist coordinator is large. The occupational values of an artist
coordinator derive from many different places such as their current or previous working
experiences. The profession of an artist coordinator is an actual profession that requires special
knowledge and skills. Not everyone would be up to the task as some of the skills cannot be taught or
learned.
The key players involved with artist hospitality are festival promoter, technical production
manager, artist coordinator, catering staff, backstage hosts, transportation coordinator, drivers and
volunteers.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja sen aineisto on koottu käyttäen puolistrukturoitua haastattelumuo-toa. Tutkimuksen pohjana käytetään Arto Kallioniemen viisiosaista ammattikuvateoriaa määrittä-mään ammattikuvan eri osa-alueita. Teoriaa muokataan tämän tutkimuksen tarpeisiin sopivaksi. Ammattikuvan osa-alueet tässä tutkimuksessa ovat: työtehtävät, ammattirooli, tietopohja, ammatilliset arvot ja tuottajuuskäsitys.
Tutkimus koostuu seitsemästä eri luvusta. Johdanto taustoittaa tutkimusta ja toinen luku esittelee tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat. Kolmannessa luvussa pureudutaan tutkimuksen metodologi-aan. Neljännessä luvussa esitellään lyhyesti tutkimuksessa mukana olevat festivaalit. Viidennessä luvussa analysoidaan koottu haastatteluaineisto ja kuudes luku esittelee johtopäätökset ja esittelee jatkotutkimusaiheita. Seitsemän toimii tutkimuksen yhteenvetona.
Tutkimuksesta käy ilmi, että artistituottajan työtehtävät ovat monipuolisia ja ne vaativat monen-laista erityisosaamista. Artistituottajalla on useita ammattirooleja, jotka vaihtuvat riippuen siitä, kenen kanssa tuottaja työskentelee. Tuottajan tietopohja muodostuu muun muassa aikaisemman työkokemuksen, koulutuksen ja alakohtaisesta tietämyksen perusteella. Ammatilliset arvot määrittävät työtä, niihin vaikuttaa tuottajan aikaisempi työkokemus sekä festivaalin arvot. Artistikoordinaattoreiden käsitys omasta ammatistaan on hyvä. Kaikki pitävät ammattia tärkeänä, vaikkei se tai sen lopputulos olekaan suurelle yleisölle tuttu.
music festivals in Finland was explored. This study is a qualitative research. The primary data for
this study consists of semi-structured interviews with four festival workers that are currently
working with the biggest popular music festivals in Finland. The chosen festivals for this study are
Flow Festival, Pori Jazz Festival, Ruisrock and Provinssi.
The basis of this study is Arto Kallioniemi’s theory of occupational profile that is divided into five
sections. The theory is modified in order to serve the purpose of this study better. The sections are:
1) Occupational tasks, 2) Occupational role, 3) Knowledge of the field and personal qualities, 4)
Occupational values and 5) Self-image of an artist coordinator.
The thesis is divided into seven chapters. In the first chapter the background of the study is
introduced. In the second chapter the theoretical framework is presented and the third chapter
presents the methodological approach. The fourth chapter concentrates on introducing the festivals
presented in this study and the fifth presents the data analysis. Chapter six and seven introduce the
findings that are made, suggest further research topics and discuss the study conducted.
Artist coordinators’ occupational tasks seem to be very versatile and tend to vary depending on the
size of the organization. The occupational role of the artist coordinator varies depending whether
they work with people inside the organization or outside with artist representatives. The
knowledgebase for the job of an artist coordinator is large. The occupational values of an artist
coordinator derive from many different places such as their current or previous working
experiences. The profession of an artist coordinator is an actual profession that requires special
knowledge and skills. Not everyone would be up to the task as some of the skills cannot be taught or
learned.
The key players involved with artist hospitality are festival promoter, technical production
manager, artist coordinator, catering staff, backstage hosts, transportation coordinator, drivers and
volunteers.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1550]