Barokkimusiikkia koulussa
Salakka, Juhani (2008)
Salakka, Juhani
[J. Salakka]
2008
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200806101532
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200806101532
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli tekijän näkemys vanhasta musiikista ja siihen perustuva opetuskäytäntö, jota tekijä on soveltanut Tiirismaan musiikkiluokilla jo pitkään. Raportin teoreettisessa osuudessa selvitetään lähtökohtien ja tutkimusaiheen suhdetta opetussuunnitelmiin yleisesti ja tutkimuskohteena olleessa koulussa erityisesti.
Tutkimus on laadullinen, tapaustutkimusperinteeseen kuuluva etnografinen kuvaus. Tavoitteeksi asetettiin mahdollisimman kattava ja todellisuutta vastaava case-kuvaus työtavasta, joka perustuu barokkimusiikille rakentuvaan opettajan käyttöteoriaan.
Kysyttiin, millaista oli barokkimusiikin viitekehyksessä toteutettu peruskoulun ja lukion musiikinopetus Tiirismaan koulussa syyslukukaudella 2005, sekä millaisin painotuksin se näkyi eri musiikkiaineissa, millaisia oppimistuloksia saatiin ja miten käytetyt työtavat suhteutuivat oppilaiden musiikilliseen suuntautumiseen.
Tutkimusaineisto koottiin eri observointitavoin ja niihin liittyvin muistiinpanoin. Aineiston käsittelyä ja kuvausta täydennetään tutkimusajankohtana syntyneillä kirjallisilla dokumenteilla ja nuottiesimerkeillä sekä konserttiohjelmilla eri vuosilta. Tuloksena esitetään kuvaus, jossa aineisto jäsennetään, avataan ja reflektoidaan suhteessa opettaja-tutkijan kokemustietoon. Kuvauksen lisäksi raportti sisältää sellaista materiaalia ja tietoainesta, jota aihepiiristä kiinnostuneet musiikkikasvattajat voivat hyödyntää.
Tutkimustulos vastaa kohtuullisen hyvin Tiirismaan koulussa pitkään vallinnutta käytäntöä yhden opettajan osalta. Barokkimusiikkiin perustuvan opetusmetodin pohjalta oppilaiden on ollut mahdollista saavuttaa sekä yleiset musiikin oppimistavoitteet että musiikkipainotteiselle koululle asetetut erityiset oppimistavoitteet.
Tutkimus on laadullinen, tapaustutkimusperinteeseen kuuluva etnografinen kuvaus. Tavoitteeksi asetettiin mahdollisimman kattava ja todellisuutta vastaava case-kuvaus työtavasta, joka perustuu barokkimusiikille rakentuvaan opettajan käyttöteoriaan.
Kysyttiin, millaista oli barokkimusiikin viitekehyksessä toteutettu peruskoulun ja lukion musiikinopetus Tiirismaan koulussa syyslukukaudella 2005, sekä millaisin painotuksin se näkyi eri musiikkiaineissa, millaisia oppimistuloksia saatiin ja miten käytetyt työtavat suhteutuivat oppilaiden musiikilliseen suuntautumiseen.
Tutkimusaineisto koottiin eri observointitavoin ja niihin liittyvin muistiinpanoin. Aineiston käsittelyä ja kuvausta täydennetään tutkimusajankohtana syntyneillä kirjallisilla dokumenteilla ja nuottiesimerkeillä sekä konserttiohjelmilla eri vuosilta. Tuloksena esitetään kuvaus, jossa aineisto jäsennetään, avataan ja reflektoidaan suhteessa opettaja-tutkijan kokemustietoon. Kuvauksen lisäksi raportti sisältää sellaista materiaalia ja tietoainesta, jota aihepiiristä kiinnostuneet musiikkikasvattajat voivat hyödyntää.
Tutkimustulos vastaa kohtuullisen hyvin Tiirismaan koulussa pitkään vallinnutta käytäntöä yhden opettajan osalta. Barokkimusiikkiin perustuvan opetusmetodin pohjalta oppilaiden on ollut mahdollista saavuttaa sekä yleiset musiikin oppimistavoitteet että musiikkipainotteiselle koululle asetetut erityiset oppimistavoitteet.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]