Ensemble Ambrosius - Zappaa barokkisoittimilla : kahden musiikkikulttuurin kohtaaminen ja synteesi
Virtaperko, Olli (2005)
Virtaperko, Olli
[O. Virtaperko]
2005
Tutkielma
sävellys ja musiikinteoria
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061275
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20061275
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee amerikkalaisen säveltäjän Frank Zappan (1940-1993) alun perin rock-yhtyeelleen säveltämän musiikin sovittamista barokkisoittimin aikamme musiikkia esittävälle Ensemble Ambrosiukselle.
Ydinkysymyksenä työssäni oli selvittää, miten kaksi eri aikoina vallinnutta, toisistaan riippumatonta musiikkikulttuuria oli mahdollista yhdistää uudeksi musiikilliseksi kokonaisuudeksi siten, että lopputuloksessa tolsaalta säilytettiin Zappan muslikin ominaispiirteet ja toisaalta barokkisoitinten oma soittimellinen ja tulkinnallinen erityisluonne. Keskityin työssäni Ensemble Ambrosiuksen levyn The Zappa Album (c2000 Bis Records) sisältämään viiteentoista Zappan kappaleeseen, jotka oli sovitettu Ensemble Ambrosiukselle vuosina 1995-1999.
Perehdyin populaarimusiikin ja barokkimusiikin esityskäytäntöihin ja kartoitin niiden yhtenevyyksiä. Lisäksi tutkin Zappan musiikin esityskäytännön erityispiirteitä ja esittelin Ensemble Ambrosiuksen valitseman esityskäytännön perusteet. Varsinaisen sovitustyön analyysissa esittelin Ensemble Ambrosiuksen solttimet ja tutkin, kuinka musiikilliset tehtävät jaettiin niiden kesken. Erittelin soittimien viritystason ja käytetyn viritysjärjestelmän merkityksen sovitusten muotoutumiselle, samoin kuln yksittäisten muusikoiden erityisosaamisen valkutuksen sovitustyöhön. Tutkin myös kuinka sovitukset muuttuivat yhtyeen koon kasvun myötä ja kuinka yksittäisistä kappaleista rakennettiin toisiinsa linkittämälä laajoja musiikillisia kokonaisuuksia. Työni mittavimman osan muodosti The Zappa Albumin kappalekohtainen analysointi. Analyysini kohdistui ensisijaisesti sovitustyöhön, mutta tein kappaleista myös rakenteellisia havaintoja ja analysoin Zappan käyttämiä sävellysteknisiä metodeja.
Tutkimukseni paljasti, että barokki- ja populaarimusiikin esityskäytännöistä oli löydettävissä yhteneväisyyksiä monella eri tasolla. Ensemble Ambrosiuksen Zappa-tulkinnat toimivat osoituksena siitä että näiden esityskäytäntöjen yhtenevyyksien tiedostaminen ja soveltaminen sovitustyössä ja musiikin esittämisessä mahdollisti populaarimusiikin kategoriaan kuuluvan Zappan musiikin esittämisen barokkisoittimilla.
Ydinkysymyksenä työssäni oli selvittää, miten kaksi eri aikoina vallinnutta, toisistaan riippumatonta musiikkikulttuuria oli mahdollista yhdistää uudeksi musiikilliseksi kokonaisuudeksi siten, että lopputuloksessa tolsaalta säilytettiin Zappan muslikin ominaispiirteet ja toisaalta barokkisoitinten oma soittimellinen ja tulkinnallinen erityisluonne. Keskityin työssäni Ensemble Ambrosiuksen levyn The Zappa Album (c2000 Bis Records) sisältämään viiteentoista Zappan kappaleeseen, jotka oli sovitettu Ensemble Ambrosiukselle vuosina 1995-1999.
Perehdyin populaarimusiikin ja barokkimusiikin esityskäytäntöihin ja kartoitin niiden yhtenevyyksiä. Lisäksi tutkin Zappan musiikin esityskäytännön erityispiirteitä ja esittelin Ensemble Ambrosiuksen valitseman esityskäytännön perusteet. Varsinaisen sovitustyön analyysissa esittelin Ensemble Ambrosiuksen solttimet ja tutkin, kuinka musiikilliset tehtävät jaettiin niiden kesken. Erittelin soittimien viritystason ja käytetyn viritysjärjestelmän merkityksen sovitusten muotoutumiselle, samoin kuln yksittäisten muusikoiden erityisosaamisen valkutuksen sovitustyöhön. Tutkin myös kuinka sovitukset muuttuivat yhtyeen koon kasvun myötä ja kuinka yksittäisistä kappaleista rakennettiin toisiinsa linkittämälä laajoja musiikillisia kokonaisuuksia. Työni mittavimman osan muodosti The Zappa Albumin kappalekohtainen analysointi. Analyysini kohdistui ensisijaisesti sovitustyöhön, mutta tein kappaleista myös rakenteellisia havaintoja ja analysoin Zappan käyttämiä sävellysteknisiä metodeja.
Tutkimukseni paljasti, että barokki- ja populaarimusiikin esityskäytännöistä oli löydettävissä yhteneväisyyksiä monella eri tasolla. Ensemble Ambrosiuksen Zappa-tulkinnat toimivat osoituksena siitä että näiden esityskäytäntöjen yhtenevyyksien tiedostaminen ja soveltaminen sovitustyössä ja musiikin esittämisessä mahdollisti populaarimusiikin kategoriaan kuuluvan Zappan musiikin esittämisen barokkisoittimilla.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]