Erilaisin eväin, yhdessä opettaen : musiikin aineenopettaja ja luokanopettaja yhteistyössä yhtenäiskoulussa
Himanka, Kati (2012)
Himanka, Kati
Sibelius-Akatemia
2012
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923744
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923744
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on kuvata musiikin aineenopettajan ja luokanopettajan yhteisopettajuuden taustoja ja lähtökohtia yhtenäiskoulun alaluokilla toteutettavassa musiikinopetuksessa sekä selvittää musiikin aineenopettajan ja kolmen luokanopettajan ajatuksia ja kokemuksia yhteisopettajuudestaan. Tutkimukseni aihe on toistaiseksi vähän tutkittu, ja tarkoituksenani on ottaa osaa keskusteluun alakoulun musiikinopetuksen järjestämisestä ja yhtenäisen perusopetuksen suomista mahdollisuuksista musiikin oppiaineessa. Tutkimuksen tavoitteena on myös kehittää tutkimuksen kohteena olleen koulun opetusjärjestelyjä ja antaa koululle tietoa yhteisopettajuuden sujumisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena.
Työni teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen musiikkikasvattajuuden määrittelyä sekä musiikin aineenopettajan ja luokanopettajan erilaisia rooleja tutkimuskirjallisuudessa. Vertailen eri lähteissä esiintyviä ajatuksia siitä, kuinka alakoulun musiikinopetus tulisi järjestää. Lisäksi avaan opettajayhteistyön perustaa ja periaatteita yhtenäisen perusopetuksen ja laaja-alaisen opettajuuden pohjalta.
Keräsin tutkimusaineiston eräässä yhtenäiskoulussa kahdella teemahaastattelulla ja yhdellä ryhmäkeskustelulla. Haastateltavina olivat tutkimuksen kohteena olleen koulun rehtori, musiikin aineenopettaja ja kolme luokanopettajaa. Analysoin aineistoa laadullisella menetelmällä sisällönanalyysin sekä laadullisen asennetutkimuksen keinoin.
Tutkimusaineiston valossa haastateltavien kokemukset yhteisopettajuudesta musiikin oppiaineessa olivat myönteisiä, ja yhteisopettajuuden toivottiin jatkuvan myös tulevaisuudessa. Haastateltavat kommentoivat yhteisopettajuuttaan ryhmäkeskustelussa suhteessa rooleihinsa ja tehtäviinsä, vuorovaikutukseensa, oppimiseen ja järjestelyn perusteltavuuteen sekä kehittämiseen. Yhteisopettajuuden kautta opettajat kokivat oppivansa toinen toisiltaan. Lisäksi yhteisopettajuuden kautta musiikkiluokassa oli saavutettu työrauha. Musiikin aineenopettajan tehtävänä oli pääosin musiikinopetus ja luokanopettajan tehtävänä luokanhallinta. Haastateltavat olivat tyytyväisiä järjestelyyn, mutta toivoivat muun muassa, että yhteisopettajuuden tavoitteita ja merkitystä kirkastettaisiin kouluyhteisössä.
Työni teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen musiikkikasvattajuuden määrittelyä sekä musiikin aineenopettajan ja luokanopettajan erilaisia rooleja tutkimuskirjallisuudessa. Vertailen eri lähteissä esiintyviä ajatuksia siitä, kuinka alakoulun musiikinopetus tulisi järjestää. Lisäksi avaan opettajayhteistyön perustaa ja periaatteita yhtenäisen perusopetuksen ja laaja-alaisen opettajuuden pohjalta.
Keräsin tutkimusaineiston eräässä yhtenäiskoulussa kahdella teemahaastattelulla ja yhdellä ryhmäkeskustelulla. Haastateltavina olivat tutkimuksen kohteena olleen koulun rehtori, musiikin aineenopettaja ja kolme luokanopettajaa. Analysoin aineistoa laadullisella menetelmällä sisällönanalyysin sekä laadullisen asennetutkimuksen keinoin.
Tutkimusaineiston valossa haastateltavien kokemukset yhteisopettajuudesta musiikin oppiaineessa olivat myönteisiä, ja yhteisopettajuuden toivottiin jatkuvan myös tulevaisuudessa. Haastateltavat kommentoivat yhteisopettajuuttaan ryhmäkeskustelussa suhteessa rooleihinsa ja tehtäviinsä, vuorovaikutukseensa, oppimiseen ja järjestelyn perusteltavuuteen sekä kehittämiseen. Yhteisopettajuuden kautta opettajat kokivat oppivansa toinen toisiltaan. Lisäksi yhteisopettajuuden kautta musiikkiluokassa oli saavutettu työrauha. Musiikin aineenopettajan tehtävänä oli pääosin musiikinopetus ja luokanopettajan tehtävänä luokanhallinta. Haastateltavat olivat tyytyväisiä järjestelyyn, mutta toivoivat muun muassa, että yhteisopettajuuden tavoitteita ja merkitystä kirkastettaisiin kouluyhteisössä.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1549]