Experiences on funding independent record production through crowdfunding
Repo, Ville (2016)
Repo, Ville
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2016
Tutkielma
taidehallinto
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923867
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923867
Tiivistelmä
Vallitsevan huonon taloustilanteen takia julkinen rahoitus on niukentunut kulttuurialalla, ja uusia luovia ratkaisuja on kaivattu kulttuurialan rahoitusongelmien ratkaisemiseksi. Joukkorahoitus tai yhteisörahoitus on suhteellisen uusi verkkopohjainen varainhankintamenetelmä, joka on yleistynyt etenkin pienten kulttuuriprojektien keskuudessa. Tämä Pro Gradu -tutkielma esittelee joukkorahoituksen mahdollisuuksia musiikkialalla omakustannepohjalta toimiville artisteille.
Tutkimus tarkastelee kolmea musiikkialbumin rahoittamiseksi toteutettua suomalaista joukkorahoitusprojektia. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa joukkorahoitusprosessin vaiheita kampanjantekijän näkökulmasta. Aineisto koottiin kolmella teemahaastattelulla, joiden tarkoituksena oli kattaa koko joukkorahoitusprosessi ja sen pidemmän aikavälin vaikutukset.
Teoriapohja koostuu varainhankinta- ja joukkorahoitusalan kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Tutkimusaineisto analysoitiin peilaamalla haastatteluaineistoa edellämainittuun teoriapohjaan. Tulokset kuvaavat kampanjantekijöiden joukkorahoituskokemuksia, jotka ovat paljolti linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Suurin osa rahoituksesta tuli olemassaolevilta sosiaalisilta verkostoilta, ja kampanjan tuottoisimmat vaiheet olivat sen alku ja loppu. Rahoituksen lisäksi haastateltavat kertoivat saaneensa markkinointihyötyjä, uusia kontakteja sekä oppineensa uusia taitoja. Suomalaiselle joukkorahoituskulttuurille erityisiä havaintoja olivat yleisön suuret ennakkoluulot joukkorahoitusta kohtaan sekä kampanjantekijöiden henkilökohtaiset haasteet oman työnsä markkinoimista kohtaan.
Tutkimus tarkastelee kolmea musiikkialbumin rahoittamiseksi toteutettua suomalaista joukkorahoitusprojektia. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa joukkorahoitusprosessin vaiheita kampanjantekijän näkökulmasta. Aineisto koottiin kolmella teemahaastattelulla, joiden tarkoituksena oli kattaa koko joukkorahoitusprosessi ja sen pidemmän aikavälin vaikutukset.
Teoriapohja koostuu varainhankinta- ja joukkorahoitusalan kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Tutkimusaineisto analysoitiin peilaamalla haastatteluaineistoa edellämainittuun teoriapohjaan. Tulokset kuvaavat kampanjantekijöiden joukkorahoituskokemuksia, jotka ovat paljolti linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Suurin osa rahoituksesta tuli olemassaolevilta sosiaalisilta verkostoilta, ja kampanjan tuottoisimmat vaiheet olivat sen alku ja loppu. Rahoituksen lisäksi haastateltavat kertoivat saaneensa markkinointihyötyjä, uusia kontakteja sekä oppineensa uusia taitoja. Suomalaiselle joukkorahoituskulttuurille erityisiä havaintoja olivat yleisön suuret ennakkoluulot joukkorahoitusta kohtaan sekä kampanjantekijöiden henkilökohtaiset haasteet oman työnsä markkinoimista kohtaan.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1505]