Harmonikkaviikarit musiikkimaassa : Colourstrings-menetelmän soveltamisperiaatteita harmonikalle
Romu, Terhi (2006)
Romu, Terhi
Sibelius-Akatemia
2006
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200811042045
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200811042045
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Colourstrings-menetelmän soveltamista harmonikalle. Tätä lähestyttiin neljän tutkimusongelman kautta. Ensimmäisen tutkimusongelman tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen kehitysvaiheet vaikuttavat musiikillisen ymmärryksen kehittymiseen soitonopiskelun alkuvaiheessa. Tätä lähestyttiin erityisesti Pirkko Paanasen musiikillisen kehityksen mallin kautta. Toisen tutkimusongelman tarkoituksena oli kuvailla harmonikan erityispiirteitä soittimen oppimisen kannalta. Kolmas tutkimusongelma käsitteli Colourstrings-menetelmän pääpiirteitä. Viimeisessä tutkimusongelmassa edellä mainitut kolme tutkimusongelmaa yhdistettiin: Miten Colourstrings-materiaali on sovellettavissa harmonikalle ottaen huomioon sekä soittimen erityispiirteet että lapsen musiikillinen kehitys.
Jo tutkimuksen taustaoletuksena oli menetelmän soveltuvuus harmonikalle, ja tutkimus vahvisti tätä oletusta. Monet menetelmän piirteet ovat joko suoraan tai pienin muutoksin sovellettavissa harmonikalla. Vain yksittäiset soitinspesifit piirteet korvataan harmonikalle paremmin soveltuvilla osa-alueilla. Harmonikan rakenne ja erityisesti näppäimistön järjestys soveltuvat menetelmään hyvin. Myös Paanasen musiikillisen kehityksen malli tukee Colourstrings-menetelmän etenemistä ja erityisesti menetelmän alkuvaihetta. Tyypillisessä soitonaloitusiässä oleva lapsi (n. 4-5 v.) on kehityksellisesti valmis aloittamaan soitto-opinnot.
Tutkimuksessa esitellään Harmonikkaviikarit-soittoaapisen peruspiirteet. Tutkimuksen perusteella on tarkoitus koota materiaali koeversioksi ja saada se koekäyttöön. Tämän jälkeen olisi mielenkiintoista tutkia materiaalin soveltuvuutta käytännössä ja sen mahdollisia hyötyjä pitkällä aikavälillä. Lisäksi olisi kiinnostavaa pohtia jatkossa sekä sovelluksen ohjelmistollisia ratkaisuja että instrumentin soittoteknisiä erityispiirteitä, joiden tutkiminen ei tämän työn puitteissa ollut mahdollista.
Jo tutkimuksen taustaoletuksena oli menetelmän soveltuvuus harmonikalle, ja tutkimus vahvisti tätä oletusta. Monet menetelmän piirteet ovat joko suoraan tai pienin muutoksin sovellettavissa harmonikalla. Vain yksittäiset soitinspesifit piirteet korvataan harmonikalle paremmin soveltuvilla osa-alueilla. Harmonikan rakenne ja erityisesti näppäimistön järjestys soveltuvat menetelmään hyvin. Myös Paanasen musiikillisen kehityksen malli tukee Colourstrings-menetelmän etenemistä ja erityisesti menetelmän alkuvaihetta. Tyypillisessä soitonaloitusiässä oleva lapsi (n. 4-5 v.) on kehityksellisesti valmis aloittamaan soitto-opinnot.
Tutkimuksessa esitellään Harmonikkaviikarit-soittoaapisen peruspiirteet. Tutkimuksen perusteella on tarkoitus koota materiaali koeversioksi ja saada se koekäyttöön. Tämän jälkeen olisi mielenkiintoista tutkia materiaalin soveltuvuutta käytännössä ja sen mahdollisia hyötyjä pitkällä aikavälillä. Lisäksi olisi kiinnostavaa pohtia jatkossa sekä sovelluksen ohjelmistollisia ratkaisuja että instrumentin soittoteknisiä erityispiirteitä, joiden tutkiminen ei tämän työn puitteissa ollut mahdollista.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]