Harrastajaorkesterissa soittamisen lumo : Ylioppilaskunnan Soittajissa soittavien kokemuksia harrastuksestaan
Hietala, Anna (2009)
Hietala, Anna
[A. Hietala]
2009
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923754
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923754
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsitteli harrastajaorkesterissa saatuja kokemuksia eli laajemmassa kontekstissa yksilön kokemuksia musiikin yhteisöllisestä harrastamisesta. Orkesterina tutkimuksessani oli Ylioppilaskunnan Soittajat (YS).
Tutkimusongelmia oli neljä. Ensimmäinen tutkimusongelma käsitteli kokemuksia ensimmäisistä YS-vuosista. Toisena ja kolmantena tutkimusongelmina olivat kokemukset musiikista ja yhteisöstä. Neljäs tutkimusongelma käsitteli muita orkesterista saatuja kokemuksia.
Tutkimukseen osallistui 13 YS:ssä 2000-luvulla vähintään neljä vuotta soittanutta henkilöä. Tutkimus sijoittui narratiivis-elämäkerralliseen tutkimusperinteeseen, ja aineistohankintana käytin teemakirjoittamista. Tutkimushenkilöt saivat tehtäväkseen kirjoittaa oman YS-tarinansa annettujen teemojen pohjalta. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista ilmeni, että ensimmäisinä vuosina tärkeimmät kokemukset liittyivät yhteisöön hyväksymiseen ja musiikin mielekkyyteen. Musiikin ja yhteisön antamat erilaiset kokemukset olivat niin ikään merkittäviä. Muita merkittäviä ja syvempiä kokemuksia musiikillisten ja yhteisön antamien kokemusten ohella olivat muun muassa kokemus kuulumisesta historialliseen jatkumoon ja kokemus YS:n hyväksyvästä ilmapiiristä.
Tärkein tutkimustulokseni oli ajatus musiikin ja yhteisön kombinaatiosta: niitä ei voi erottaa toisistaan, vaan ne ovat toinen toistaan tukevia asioita. Ilman toista ei toista olisi olemassa. Tämän symbioosin sisällä on yksilö itse. Erottamalla tästä kombinaatiosta jommankumman yksikön muuttuu sen olemus täydellisesti. Jää vain musiikki yksin tai yksin harrastettuna tai yhteisö ilman musiikkia.
Tutkimusongelmia oli neljä. Ensimmäinen tutkimusongelma käsitteli kokemuksia ensimmäisistä YS-vuosista. Toisena ja kolmantena tutkimusongelmina olivat kokemukset musiikista ja yhteisöstä. Neljäs tutkimusongelma käsitteli muita orkesterista saatuja kokemuksia.
Tutkimukseen osallistui 13 YS:ssä 2000-luvulla vähintään neljä vuotta soittanutta henkilöä. Tutkimus sijoittui narratiivis-elämäkerralliseen tutkimusperinteeseen, ja aineistohankintana käytin teemakirjoittamista. Tutkimushenkilöt saivat tehtäväkseen kirjoittaa oman YS-tarinansa annettujen teemojen pohjalta. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista ilmeni, että ensimmäisinä vuosina tärkeimmät kokemukset liittyivät yhteisöön hyväksymiseen ja musiikin mielekkyyteen. Musiikin ja yhteisön antamat erilaiset kokemukset olivat niin ikään merkittäviä. Muita merkittäviä ja syvempiä kokemuksia musiikillisten ja yhteisön antamien kokemusten ohella olivat muun muassa kokemus kuulumisesta historialliseen jatkumoon ja kokemus YS:n hyväksyvästä ilmapiiristä.
Tärkein tutkimustulokseni oli ajatus musiikin ja yhteisön kombinaatiosta: niitä ei voi erottaa toisistaan, vaan ne ovat toinen toistaan tukevia asioita. Ilman toista ei toista olisi olemassa. Tämän symbioosin sisällä on yksilö itse. Erottamalla tästä kombinaatiosta jommankumman yksikön muuttuu sen olemus täydellisesti. Jää vain musiikki yksin tai yksin harrastettuna tai yhteisö ilman musiikkia.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1548]