Kartoitus pianon vapaan säestyksen opetuksesta Suomen musiikkioppilaitoksissa lukuvuonna 2004- 2005
Valkonen, Laura (2007)
Valkonen, Laura
Sibelius-Akatemia
2007
Tutkielma
musiikkikasvatus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20072008
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20072008
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa pianon vapaan säestyksen opetusta Suomen musiikkioppilaitoksissa lukuvuonna 2004 -2005. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin 67 musiikkioppilaitosten vapaan säestyksen opettajalle. Kyselyyn vastasi 39 opettajaa. Pyrin kyselylomakkeella selvittämään miten vapaan säestyksen opetus on järjestetty musiikkioppilaitoksissa. Lisäksi tiedustelin opettajien mielipiteitä valtakunnallisista pianon vapaan säestyksen tasosuoritusten sisällöistä ja arvioinnin perusteista ja miten ne ovat vaikuttaneet heidän opetukseensa.
Tutkimustulosten perusteella vapaan säestyksen kysyntä oli kasvanut oppilaitoksissa parin viimeisen vuoden aikana. Opetuksen järjestämisessä ei ollut suuria eroja oppilaitosten kesken, opetusta annettiin pääsääntöisesti yksityisopetuksena pianonsoiton sivuaineena. Tärkeimpinä kehittämisen kohteina pidettiin opetuksen järjestämistä kaikille halukkaille, lisäkoulutusta pianonsoiton ja vapaan säestyksen opettajille sekä opettajien välistä yhteistyötä. Opettajat kaipasivat alkeistasolle soveltuvaa oppimateriaalia, soinnutustehtäviä, improvisointiharjoituksia sekä esimerkkejä kappaleista, joissa esiintyy opetettavia asioita.
Tasosuoritusten ja arvioinnin perusteita pidettiin kaiken kaikkiaan sopivan haastavina ohjeina vapaan säestyksen opiskeluun. Vastaajien mukaan tasosuoritukset olivat jäsentäneet ja selkeyttäneet heidän opetustaan, mutta ne eivät olleet vaikuttaneet opetukseen käytännössä kovinkaan paljoa.
Tutkimustulosten perusteella vapaan säestyksen kysyntä oli kasvanut oppilaitoksissa parin viimeisen vuoden aikana. Opetuksen järjestämisessä ei ollut suuria eroja oppilaitosten kesken, opetusta annettiin pääsääntöisesti yksityisopetuksena pianonsoiton sivuaineena. Tärkeimpinä kehittämisen kohteina pidettiin opetuksen järjestämistä kaikille halukkaille, lisäkoulutusta pianonsoiton ja vapaan säestyksen opettajille sekä opettajien välistä yhteistyötä. Opettajat kaipasivat alkeistasolle soveltuvaa oppimateriaalia, soinnutustehtäviä, improvisointiharjoituksia sekä esimerkkejä kappaleista, joissa esiintyy opetettavia asioita.
Tasosuoritusten ja arvioinnin perusteita pidettiin kaiken kaikkiaan sopivan haastavina ohjeina vapaan säestyksen opiskeluun. Vastaajien mukaan tasosuoritukset olivat jäsentäneet ja selkeyttäneet heidän opetustaan, mutta ne eivät olleet vaikuttaneet opetukseen käytännössä kovinkaan paljoa.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1572]