Kirkollinen poikakuoro, elävä instrumentti : Matteus-passion harjoittaminen poikakuoro Cantores Minoresin kanssa
Norjanen, Hannu (2015)
Norjanen, Hannu
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
2015
978-952-329-010-5
Tohtoritutkinto. Taiteilijakoulutus
DocMus
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-010-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-010-5
Kuvaus
Taiteilijakoulutuksen tohtorintutkintoon liittyvä kirjallinen työ.
Tiivistelmä
The ecclesiastical boys' choir: a living instrument
Rehearsing Bach's St Matthew Passion with the Cantores Minores boys' choir
In my thesis, I discuss the ecclesiastical boys' choir institution from the perspective of my conducting work. I have been Artistic Director of Cantores Minores, the boys' choir of Helsinki Cathedral, since 2005. Cantores Minores is an internationally known Protestant-denomination boys' choir, as are the St Thomas Choir and the Kreuz Choir in Germany. In these choirs, the upper voice parts are sung by boys of school age, who after their voices change are transferred to the male voice parts. The choirs typically perform major works with orchestra each year, especially works by J.S. Bach.
In the first part of my thesis, I discuss the history of the ecclesiastical boys' choir institution and present the aforementioned choirs in more detail. I also discuss Bach's St Matthew Passion and the St Thomas Choir as it was in Bach's time.
A boys' choir is an extraordinary instrument different from a children's choir, youth choir or adult mixed choir. A boys' choir is in a continuous state of flux, and the conductor must take this into account. Because boys' voices are changing earlier now than they used to, singers spend less time in the upper voice parts. This calls for efficient and fast-paced rehearsals. A boys' choir has a unique sound whose translucent quality comes from the blend of young male voices and boys' voices. The sound is particularly well suited to Baroque music, although the lower tuning conventionally used on Baroque instruments is not necessarily good for a boys' choir.
The principal focus of my thesis is the rehearsal period in spring 2010 for performances of Bach's St Matthew Passion with the Cantores Minores, the Lohja Town Orchestra and soloists at Vihti Church on 31 March 2010 and at Helsinki Cathedral on 2 April 2010. The Vihti performance was also my third doctoral recital.
I describe the six-day rehearsal 'camp' as part of the rehearsal process. As the Lohja orchestra is a professional orchestra, they required only one orchestra rehearsal and three rehearsals with the choir. The soloists, also professionals, attended two rehearsals with orchestra.
Boys' choirs remain vibrant institutions. They not only uphold an important musical legacy but also play an important educational role. A boys' choir needs to have a professional conductor who understands that the choir cannot interpret the music on its own. In productions of works with orchestra, both rehearsals and concerts should be conducted by the same conductor. It should be acknowledged in conductor training that the basic principles of conducting remain unchanged whatever the instrument or musical style. Kirkollinen poikakuoro, elävä instrumentti
Matteus-passion harjoittaminen poikakuoro Cantores Minoresin kanssa
Kirjallisessa työssäni tarkastelen kirkollista poikakuoroa oman johtamistyöni näkökulmasta. Olen toiminut Helsingin tuomiokirkon poikakuoron Cantores Minoresin taiteellisena johtajana vuodesta 2005 alkaen.
Tunnettuja protestanttisia poikakuoroja ovat Tuomaskuoro ja Kreuz-kuoro Saksassa sekä Cantores Minores Suomessa. Poikaääniä laulavat kouluikäiset pojat, jotka siirtyvät äänenmurroksen jälkeen miesääniin. Kuorot esittävät vuosittain suuria orkesterisäestyksellisiä, erityisesti J.S. Bachin teoksia.
Kirjallisen työ alussa valotan kirkollisen poikakuoron historiaa sekä esittelen edellä mainitut kuorot. Matteuspassion esittelyn yhteydessä tarkastelen lyhyesti Bachin aikaista Tuomaskuoroa.
Poikakuoro on erityinen instrumentti; se ei ole kuten lapsi-, nuoriso- tai aikuissekakuoro. Poikakuoro on jatkuvassa muutoksessa, mikä johtajan pitää huomioida ratkaisuissaan. Vuosilla aikaistuneen äänenmurroksen takia poikaäänissä ollaan lyhyemmän aikaa kuin ennen. Siksi harjoitustyön pitäisi olla tehokasta ja nopeaa. Poikakuoron sointi on ainutlaatuinen, koska nuoret miesäänet ja poikien äänet muodostavat läpikuultavan soinnin, joka sopii erityisen hyvin barokin polyfoniseen musiikkiin. Barokkisoittimien matalampi viritys ei ole välttämättä poikakuorolle parempi.
Työni varsinainen kohdennus on Matteus-passion harjoitustyö keväällä 2010 Cantores Minoresin, Lohjan kaupunginorkesterin ja solistien kanssa Vihdin kirkossa 31.3.2010 ja Helsingin tuomiokirkossa 2.4.2010 olleita konsertteja varten. Esitys Vihdin kirkossa oli samalla kolmas jatkotutkintokonserttini.
Kuvailen kuusipäiväisen laululeirin työskentelyä osana harjoitusprosessia. Ammattiorkesterin kanssa riitti pitämäni orkesterin oman harjoituksen lisäksi kolme yhteisharjoitusta. Ammattisolistit olivat kahdessa orkesteriharjoituksessa.
Poikakuorot ovat edelleen hyvin elinvoimaisia. Niillä on ainutlaatuisen musiikillisen perinnön lisäksi merkittävä kasvatustehtävä. Musiikkia poikakuoro ei tulkitse omaehtoisesti vaan tarvitsee tämän ymmärtävän ammattijohtajan. Orkesterisäestyksellisissä teoksissa poikakuoron harjoittajan ja esityksen johtajan pitäisi olla sama henkilö. Musiikinjohtamiskoulutuksessa pitää huomioida musiikinjohtamisen perusperiaatteiden samana pysyminen erilaisista instrumenteista ja musiikkityyleistä huolimatta.
Rehearsing Bach's St Matthew Passion with the Cantores Minores boys' choir
In my thesis, I discuss the ecclesiastical boys' choir institution from the perspective of my conducting work. I have been Artistic Director of Cantores Minores, the boys' choir of Helsinki Cathedral, since 2005. Cantores Minores is an internationally known Protestant-denomination boys' choir, as are the St Thomas Choir and the Kreuz Choir in Germany. In these choirs, the upper voice parts are sung by boys of school age, who after their voices change are transferred to the male voice parts. The choirs typically perform major works with orchestra each year, especially works by J.S. Bach.
In the first part of my thesis, I discuss the history of the ecclesiastical boys' choir institution and present the aforementioned choirs in more detail. I also discuss Bach's St Matthew Passion and the St Thomas Choir as it was in Bach's time.
A boys' choir is an extraordinary instrument different from a children's choir, youth choir or adult mixed choir. A boys' choir is in a continuous state of flux, and the conductor must take this into account. Because boys' voices are changing earlier now than they used to, singers spend less time in the upper voice parts. This calls for efficient and fast-paced rehearsals. A boys' choir has a unique sound whose translucent quality comes from the blend of young male voices and boys' voices. The sound is particularly well suited to Baroque music, although the lower tuning conventionally used on Baroque instruments is not necessarily good for a boys' choir.
The principal focus of my thesis is the rehearsal period in spring 2010 for performances of Bach's St Matthew Passion with the Cantores Minores, the Lohja Town Orchestra and soloists at Vihti Church on 31 March 2010 and at Helsinki Cathedral on 2 April 2010. The Vihti performance was also my third doctoral recital.
I describe the six-day rehearsal 'camp' as part of the rehearsal process. As the Lohja orchestra is a professional orchestra, they required only one orchestra rehearsal and three rehearsals with the choir. The soloists, also professionals, attended two rehearsals with orchestra.
Boys' choirs remain vibrant institutions. They not only uphold an important musical legacy but also play an important educational role. A boys' choir needs to have a professional conductor who understands that the choir cannot interpret the music on its own. In productions of works with orchestra, both rehearsals and concerts should be conducted by the same conductor. It should be acknowledged in conductor training that the basic principles of conducting remain unchanged whatever the instrument or musical style.
Matteus-passion harjoittaminen poikakuoro Cantores Minoresin kanssa
Kirjallisessa työssäni tarkastelen kirkollista poikakuoroa oman johtamistyöni näkökulmasta. Olen toiminut Helsingin tuomiokirkon poikakuoron Cantores Minoresin taiteellisena johtajana vuodesta 2005 alkaen.
Tunnettuja protestanttisia poikakuoroja ovat Tuomaskuoro ja Kreuz-kuoro Saksassa sekä Cantores Minores Suomessa. Poikaääniä laulavat kouluikäiset pojat, jotka siirtyvät äänenmurroksen jälkeen miesääniin. Kuorot esittävät vuosittain suuria orkesterisäestyksellisiä, erityisesti J.S. Bachin teoksia.
Kirjallisen työ alussa valotan kirkollisen poikakuoron historiaa sekä esittelen edellä mainitut kuorot. Matteuspassion esittelyn yhteydessä tarkastelen lyhyesti Bachin aikaista Tuomaskuoroa.
Poikakuoro on erityinen instrumentti; se ei ole kuten lapsi-, nuoriso- tai aikuissekakuoro. Poikakuoro on jatkuvassa muutoksessa, mikä johtajan pitää huomioida ratkaisuissaan. Vuosilla aikaistuneen äänenmurroksen takia poikaäänissä ollaan lyhyemmän aikaa kuin ennen. Siksi harjoitustyön pitäisi olla tehokasta ja nopeaa. Poikakuoron sointi on ainutlaatuinen, koska nuoret miesäänet ja poikien äänet muodostavat läpikuultavan soinnin, joka sopii erityisen hyvin barokin polyfoniseen musiikkiin. Barokkisoittimien matalampi viritys ei ole välttämättä poikakuorolle parempi.
Työni varsinainen kohdennus on Matteus-passion harjoitustyö keväällä 2010 Cantores Minoresin, Lohjan kaupunginorkesterin ja solistien kanssa Vihdin kirkossa 31.3.2010 ja Helsingin tuomiokirkossa 2.4.2010 olleita konsertteja varten. Esitys Vihdin kirkossa oli samalla kolmas jatkotutkintokonserttini.
Kuvailen kuusipäiväisen laululeirin työskentelyä osana harjoitusprosessia. Ammattiorkesterin kanssa riitti pitämäni orkesterin oman harjoituksen lisäksi kolme yhteisharjoitusta. Ammattisolistit olivat kahdessa orkesteriharjoituksessa.
Poikakuorot ovat edelleen hyvin elinvoimaisia. Niillä on ainutlaatuisen musiikillisen perinnön lisäksi merkittävä kasvatustehtävä. Musiikkia poikakuoro ei tulkitse omaehtoisesti vaan tarvitsee tämän ymmärtävän ammattijohtajan. Orkesterisäestyksellisissä teoksissa poikakuoron harjoittajan ja esityksen johtajan pitäisi olla sama henkilö. Musiikinjohtamiskoulutuksessa pitää huomioida musiikinjohtamisen perusperiaatteiden samana pysyminen erilaisista instrumenteista ja musiikkityyleistä huolimatta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1536]