Konserttimusiikin Dingo-ilmiö : barokkiorkesterien esiinnousu Suomessa 1980-luvulla
Lund, Hanna (2014)
Lund, Hanna
[H. Lund]
2014
Kirjallinen työ
vanha musiikki
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923783
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018050923783
Tiivistelmä
Tässä kirjallisessa työssäni olen selvittänyt suomalaisten barokkiorkesterien alkuvaiheita 1980-luvulla ja tuonut esille yksittäisiä muusikoita, joiden panos orkesterien syntyyn on ollut merkittävä. Mainitsen myös joitakin 1980- ja 1990-luvuilla perustettuja vanhan musiikin yhtyeitä, jotta olisi helpompi luoda kokonaiskuva tuon ajan tilanteesta. Monet muusikot soittivat sekä barokkiorkestereissa että vanhan musiikin yhtyeissä, aivan kuten nykyäänkin.
Erittäin mielenkiintoista oli saada kuulla äänitteitä oikeista konserttitilanteista tuolta ajalta ja vertailla niitä musiikkiarvostelijoiden sanomalehdissä esittämiin mielipiteisiin näistä esityksistä. Koin melkoisen haastavaksi yrittää sanoin kuvata kuuntelukokemuksiani, koska väitän, että paikan päällä olleet ja tunnelmia aistineet kriitikot ovat kokeneet konsertit eri tavoin kuin minä pelkän kuulokuvani perusteella. Musiikkiarvostelija on myös kirjoittanut arvioinsa vain tuon yhden kokemuksen perusteella, kun taas itsellläni oli mahdollisuus toistaa tallenteita.
Lehtiartikkeleiden ja äänitteiden lisäksi minulla oli mahdollisuus haastatella muutamia tapahtumissa mukana olleita muusikoita ja saada siten arvokasta tietoa lähihistoriasta. Myös henkilökohtaiset tiedonannot sähköpostien ja puheluiden muodossa olivat mitä parhainta materiaalia tämänkaltaiselle tutkielmalle.
Olen saanut kannustavaa palautetta aiheeni valinnasta selvitystyöhöni osallistuneilta ihmisiltä ja uskon, että tästä kirjallisesta työstä on iloa kaikille suomalaisen barokkiorkesterisoiton lähihistoriasta kiinnostuneille. Itse koin aiheen valtavan mielenkiintoiseksi ja työhön paneutuminen auttoi minua ymmärtämään paremmin nykyhetken barokkiorkesteritilannetta.
Erittäin mielenkiintoista oli saada kuulla äänitteitä oikeista konserttitilanteista tuolta ajalta ja vertailla niitä musiikkiarvostelijoiden sanomalehdissä esittämiin mielipiteisiin näistä esityksistä. Koin melkoisen haastavaksi yrittää sanoin kuvata kuuntelukokemuksiani, koska väitän, että paikan päällä olleet ja tunnelmia aistineet kriitikot ovat kokeneet konsertit eri tavoin kuin minä pelkän kuulokuvani perusteella. Musiikkiarvostelija on myös kirjoittanut arvioinsa vain tuon yhden kokemuksen perusteella, kun taas itsellläni oli mahdollisuus toistaa tallenteita.
Lehtiartikkeleiden ja äänitteiden lisäksi minulla oli mahdollisuus haastatella muutamia tapahtumissa mukana olleita muusikoita ja saada siten arvokasta tietoa lähihistoriasta. Myös henkilökohtaiset tiedonannot sähköpostien ja puheluiden muodossa olivat mitä parhainta materiaalia tämänkaltaiselle tutkielmalle.
Olen saanut kannustavaa palautetta aiheeni valinnasta selvitystyöhöni osallistuneilta ihmisiltä ja uskon, että tästä kirjallisesta työstä on iloa kaikille suomalaisen barokkiorkesterisoiton lähihistoriasta kiinnostuneille. Itse koin aiheen valtavan mielenkiintoiseksi ja työhön paneutuminen auttoi minua ymmärtämään paremmin nykyhetken barokkiorkesteritilannetta.
Kokoelmat
- Kirjalliset opinnäytteet [1571]